Under nattens Playstation Showcase avslöjade Bungie sitt nästa stora spelprojekt: Marathon. Det är ett tävlingsinriktat science fiction- och skjutarspel med inriktning på extraction-mekanik. Det har Bungies ikoniska grafiska stil och är centrerad kring strid i förstapersonsperspektivet. Och gissa om vi är skeptiskt taggade!
För de som känner till Bungies anor låter Marathon säkert väldigt bekant. Marathon är en trilogi av förstapersonskjutare som ursprungligen släpptes till Macintosh 1994, med uppföljarna Marathon: Durandal 1995 och Marathon Infinity 1996. Marathon vi pratar om idag är däremot inte en omstart av serien, eller en fortsättning. Utan är helt enkelt ett nytt spel i samma universum, som delar bakgrundsberättelsen.
Marathon är planerad till Playstation 5, Xbox Series X|S samt PC.
Marathon är början på en fantastisk resa för Bungie. En som är inspirerad av vår studios legendariska historia samtidigt som den djärvt tar oss in i framtiden. Vi tar alla lärdomar vi fått av att i över 30 år skapat fantastiska världar och innovativa PvP-upplevelser och sätter dem i ett spel som är olikt något Bungie någonsin skapat.
Scott Taylor, Maraton general manager
Marathon – strikt PvP
I Marathon spelar du som en Runner, en av många cybernetiska kroppar särskilt utvecklade för att klara strid i farliga miljöer. Våghalsigt ger du dig ut på farlig och okänd mark, på egen hand eller i en grupp av tre, för att vinna ära och rikedomar. Målet är planeten Tau Ceti IV som under mystiska omständigheter spårlöst förlorat alla sina 30,000 invånare som lämnat enorma tillgångar efter sig. Det är din uppgift att säkra tillgångarna åt din arbetsgivare, uppgradera din utrustning och klättra i topplistorna.
Ett spökskepp hänger stilla över planeten. Troligtvis skeppet som ger spelet sitt namn.
I den avlägsna framtiden har mänskligheten utvecklat en teknologi som möjliggör överföringen av en individs medvetande från sin födelsekropp till en syntetisk kropp och tillbaka. Denna teknologi ligger till grunden för spelarens fortsatta liv även efter en misslyckad utflykt till Tau Ceti IV.
Läs mer om Marathon på dess officiella hemsida.
Medan konceptet av extraction numera är en genre i sig själv, vill Bungie väva in en story spelarna påverkar genom sina interaktioner. Exakt hur detta dynamiska berättande ska gå till är svårt att greppa, men Bungie ger exemplet att en spelare kanske hittar en nyckel som kan låsa upp tillgången till ett nytt område. Det blir upp till den spelaren och hens grupp att genomföra rekognoseringen i området för att kunna låsa upp det för alla spelare.
Även i utvecklingens nuvarande tillstånd är det otroligt att se all kreativitet och upphetsning kring spelet här på Bungie. Teamet är hängiven attt skapa en PvP-fokuserad spelupplevelse full av spänning, i en pågående, dynamisk och narrativt rik onlinevärld där spelarnas handlingar har förgreningar i varje pågående säsong.
Christopher Barrett, Marathon game director
Bungie säger att Marathon redan från början utvecklats med PvP i fokus och att de därför inte tummat på specifika funktioner – till exempel hängivna servrar för spelet. Dedikerade servrar är något kollektivet i Destiny 2 länge efterfrågat och att Marathon får det är ett löfte spelare kommer hålla hårt vid. De pratar även om att ge spelet ett disconnect-skydd, som ska hjälpa spelare hoppa tillbaka in i expeditionen efter en oturlig bortkoppling.
En annan aspekt som Bungie drivit hårt även i Destiny 2 är skydd mot fusk. Mjukvara som möjliggör fusk i onlinespel är ett ständigt problem som plågar Destiny 2 och för att Marathon ska bli framgångsrikt som PvP-spel är ett tätt skydd viktigt. Vilket externt skyddsprogram eller specifika åtgärder Bungie planerar att tillta sa de inte.
Marathon kommer att följa en designprincip som Bungie etablerade när de bröt sig fria från Activision, nämligen att du kommer kunna spela det var du vill och med vem du vill, för att upprätthålla känslan av en sammanhängande och gemensam värld. Detta betyder att Marathon kommer ha fullständig cross save och cross play mellan spelets samtliga plattformar (Playstation 5, Xbox Series X|S och PC). Detta är något Bungie bekräftat och skyltar med, och med tanken på att tekniken redan är etablerad för Destiny 2, är detta troligtvis den enklaste funktionen för Bungie att lova.