Först och främst vill jag be om ursäkt för det mest krystade och obekväma skämtet på länge. Men det är tematiskt. Dead Cells är en rogue-lite som visar varför sprites och pixlar fortfarande har en plats i en värld av 4K, face captures och realistisk polygongrafik. Det har ett starkt fokus på gameplay, så jag var lika skeptisk som intresserad av hur en port till telefon faktiskt skulle fungera.
Undantaget som bekräftar min regel
Jag har aldrig varit förtjust i minispel. Visst, jag har ett gäng idle-spel och har lagt x antal timmar på diverse tower defense-titlar, men det är bara ett tidsfördriv när jag väntar på något. Inget seriöst. Det här skulle jag dock, som den motsträvige, kräsna gamer jag är, faktiskt plocka upp väldigt villigt.
Dead Cells ser ut och låter precis som originalet, men istället för en handkontroll får du klicka på skärmen. Jag saknar känslan av att trycka in knappar, men det är det enda problemet för mig här. Spel på mobiler ska kunna ha korta omgångar då du spelar det på ett handhållet format. Då Dead Dells är en rogue-lite kan en spela korta omgångar innan en hoppar på bussen eller t-banan.
Bland de nya funktionerna finns en autoattack och min första tanke är att det känns lite sådär. Tydligen gillar fansen denna funktion och efter att ha testat det måste jag hålla med. Du kan även byta ut knappen för rullningar till att swipa på skärmen istället.
Dead Cellphone släpps först till iOS i år, men har en planerad release till android först nästa år.