Gaijin Entertainment har utannonserat den öppna betan för det nya spelläget i War Thunder – World War mode. Det nya spelläget, som finns att testa på nu, ger spelare möjlighet att återskapa kända strider från andra världskriget. Gå i historiens fotavtryck eller förändra den helt och hållet.
Dessa strider är kategoriserade i ’Operations’, vilka är baserade på olika världshändelser och krigskampanjer. Däribland har vi Slaget vid El Alamein och Slaget vid Vitebsk. Generaler på båda sidor kan avancera sina mark- och lufttrupper på en strategisk karta. När arméerna möts drabbar de samman i strider som avgörs av spelare. Resultaten av dessa strider kan ha en markant inverkan på operationens utgång. Den förlorande sidan blir av med både fordon och manskap, ibland hela regement. En kampanj kan ta upp till två timmar att klara av, beroende på hur intensiva striderna blir.
Det är bara skvadronledare, de som står högst i War Thunders spelarcommunity som kan inleda nya kampanjer. Alla är dock tillåtna att delta, både skvadronmedlemmar och generaler. Listan över användbara fordon är begränsad till historiska kontexter. Detta innebär att spelare inte kommer kunna flyga ett jet över El Alamein eller dundra in med en japansk pansarvagn i Vitebsk. Om spelare har fordon som överensstämmer med historien kan de välja att delta. Detta innefattar alla modifikationer som denna spelare har gjort. Om fordon saknas kan detta ordnas, men då i sin grundläggande konfiguration. Detta gör tillgängligheten större, där både gamers och historieentusiaster kan delta (är du både och så är det lilla julafton).
Varje kampanj innehåller ett antal olika strider som varierar i uppgift och fordon. Spellägen som assault, defence, convoy attacks, cover missions och direkta konfrontationer innehåller både mark- och lufttrupper.
World War är ett säsongsbundet event där det första precis dragit igång. Denna säsong är aktiv fram till den 10 juni. Fullt schema och mer information om War Thunder finns på hemsidan.