För en gångs skull var jag inte sen till ett av EA:s event. Hela tio minuter innan presseventets start hade jag hunnit skriva på tystnadsplikten och dricka en mugg grönt te. I väntrummets soffa satt ett par andra journalister och diskuterade Metal Gear Solid V: The Phantom Pain och vilka sorters alkoholhaltiga drycker som serveras på Gamescom. Det var måttligt underhållande att lyssna på dem.
Efter en stund bjöds vi in i det sedvanliga pressrummet som för detta tillfälle dekorerats med lagtröjor från de olika hockeylagen i NHL. Den nordiska community managern som gästade eventet visade sin laglojalitet med en Detroit Red Wings-tröja, medan dagens stora gäst, Dean Richards, producent på EA Sports, inte gav något tecken på ”gängtillhörighet”.
Fler dimensioner
Dean öppnade sin presentation av NHL 16 med att lyfta fram orden bredd och djup. Den reglerbara svårighetsgraden och användargränssnittet som handleder nybörjare står för en ökad bredd, medan det strategiska spellägena för spelarhandel och multiplayern erbjuder komplext djup.
– En sak vi gjorde när vi satte igång med årets upplaga var att sätta fokus på användargränssnittet, berättade Dean för mig efter presentationen. Visualiseringen och förståelsen för att vi har en bred grupp som kommer att spela vårt spel, från nybörjare till veteraner som vill ha det där djupet.
Han fortsatte presentationen genom att lista många förbättringar, varav ett var återkomsten av spellägen som saknades i fjolårets upplaga. EASHL är tillbaka men nya spelarklasser och sätt att skräddarsy sitt utseende (möjligheten att skapa en kvinnlig hockeyspelare finns också!). Tillbaka är också Be a GM, där du i egenskapen av en general manager sköter om laget och håller alla glada. Det nya moralsystemet formar stämningen i klubben.
– När vi började utveckla konceptet handlade det om hur vi kunde utveckla bredden och djupet, sa Dean. En av de saker vi återkom till var att det finns massor av erfarna spelare i NHL-lagen, men vad skiljde lagen åt? Jo, kemin. Det skiljer sig inte från hur vi utvecklar spel eller spelar tillsammans. Det handlar om persondynamik. Till exempel, om en person mår bra och kommer till en match så kommer den personen att prestera bättre än någon som är arg eller vantrivs. Vi drog det från verkligheten och gjorde det till en mekanik i Be a GM för att bygga upp autenticitet.
Som riktig TV-hockey
När jag sedan fick sätta mig ner med spelet uppdagades den autenticitet Dean pratat om. Gränsen mellan den hockey som går på TV och den som spelas på konsol har i NHL 16 har suddats ut. Många gången kändes det som om det var riktig hockey på NBC jag tittade på och inte ett spel jag spelade på Playstation 4. Gränssnittet är taget från verkliga TV-produktioner, med logotyper, färgscheman och kameravinklar. Det enda som saknades var reklam från Budweiser.
Äktheten slutar inte där. Välkända kommentatorer har spelats in, samt försnacket som inleder varje match. Även arenorna har fått mer identitet, spelare har snyggats till och maskotar har intagit läktarna. Enskilt hade de inte gjort någon större skillnad på upplevelsen, men tillsammans skapar de en helhet på ett sätt som emulerar verkliga hockeymatcher.
Tekning nästa vecka
Trots det dåliga vädret lämnade jag EA:s kontor med en positiv känsla. NHL 16 ser ut att rätta till fjolårets tillkortakommanden samtidigt som den bygger ut EA Sports vision om mer autentiska och lättillgängliga spel. Det kan mycket väl bli ett av den senare tidens bättre hockeyspel, men det är ingen idé att ta ut vinsten i förtid.
NHL 16 släpps den 17 september till Playstation 4, Xbox One och PC.