Förhandstitt: Call of Duty: Advanced Warfare

I fredags bjöds Varvat och andra speljournalister till Inferno Online på Odenplan för en pressvisning av det kommande skjutspelet Call of Duty: Advanced Warfare. Efter en del säljsnack, några bombastiska trailers och en timmes hands-on, känns nästa version av Call of Duty faktiskt lovande.

3 år, innovation och next gen

Kvällens gäst Glen Schofield, general manager och co-founder av Sledgehammer Games, en bred man med brummande röst, presenterade spelet i ära. I öppningen av presentationen tryckte han på hur viktigt det varit för studion med tre års utvecklingstid och möjligheten att testa olika idéer och prototyper. Tre år som har givit dem möjlighet att innovera narrativet och spelmekaniken i Call of Duty: Advanced Warfare. Med en story sprungen ur verkliga oroligheter kring privata militära organisationer och modern vapenforskning, kommer Call of Duty: Advanced Warfare erbjuda en spelvärld som är ”science” och inte science-fiction. Spelets HUD (informationslayout) är förvandlad till en glasögonförsedd augmented reality som påminner om den i Dead Space.

7135_08_0042_s20140903-0031
Kravallsköldar, energisköldar och bildörrar går att använda som taktiskt skydd.

Call of Duty: Advanced Warfare axlar vi rollen som menige Jack Mitchell, en marinsoldat som värvas av Atlas, världens mäktigaste privatägda yrkesarmé. Under spelet följer vi sedan tio år av Mitchells liv och hur yrket som legoknekt påverkar hans privatliv. Låter sisådär intressant och att spelets story skulle ha några kvaliteter är lika mycket en önskedröm som det är ett förlorat hopp. Men när Glen berättade om stjärnskådisen Kevin Spaceys intresse i manuset och den positiva inverkan han hade på spelets övriga skådespelare tänds ändå en liten, liten gnista i mitt spelhjärta.

Rörelse och loot

Det var efter presentationen, när vi fick sätta oss ner och spela Call of Duty: Advanced Warfare, som Glens ord om innovation fick betydelse. Som konsekvens av den nya vertikala rörelsen, genom de superstarka exo-dräkterna, berättade han hur vissa av multiplayerbanorna tagit två år att designa – och det märkts. Den första banan vi fick testa var ett forskningskomplex bland snötäckta berg och här gick det att hoppa in och ut och mellan de olika byggnaderna, det fanns inte någon vinkel där man var helt säker och det fanns alltid en flyktväg eller inbrytningspunkt. En annan bana tvingade oss att efter halva matchen kämpa oss till ett skyddsområde för att undvika radioaktivitet, därefter fortsatte den i en helt ny miljö. Denna typ av bandesign och dynamik gjorde det otroligt roligt att spela.

Efter varje match erhöll varje spelaren ett paket med diverse loot att använda på sin multiplayerfigur (jag misstänker att frekvensen loot var riggat för eventet). Systemet påminner om den i Mass Effect 3:s multiplayer och känns som ett bra sätt att motivera spelare att ständigt komma tillbaka för att pimpa sina soldater. Till skillnad från Mass Effect 3 baseras dessa loot-lådor på speltid och inte prestation, någon som glädjer mig som inte är speciellt duktig på pvp. Spelare på elitnivå kan gå med i de rankade ligorna för att vinna unika belöningar.

7135_08_0048_s20140903-0031
Miljöerna är väldigt snygga. Väldigt. Snygga.

Är det en sak som förändrar spelet i grunden så är det exo-skeletten, den teknik som ger soldaterna övermänskliga egenskaper. Dubbelhopp, osynlighet, magnetiska sköldar och mycket annat ger spelarna möjligheten att skräddarsy sin spelstil. Hovra i luften och regna bly på motståndare? Absolut. En änterhake? Ja, men visst. Men den absolut häftigaste egenskapen enligt mig var att kunna skjuta mig i sidled när jag var i luften. Att kunna sicksacka mellan hustak eller vända riktning under ett hopp för att undvika fiendeeld. Rörelsen var en befrielse jag saknat i tidigare militärskjutare. Tiden av stegar, trappor och travar med lådor är över, nu kan vi bara hoppa dit vi vill!

Ett gevär kommer laddat med…

Call of Duty: Advanced Warfare kommer vid release innehålla tolv olika spellägen i multiplayer (varav ”bollsporten” orbit är en av dem!), tretton olika kartor och runt 350 olika vapen. Spelet har även ett samarbetsläge för fyra spelare där det gäller att överleva anstormande fiendeplutoner och kampanjen ska vara längre än i de tidigare Call of Duty-spelen. Dessutom kan vi i sedvanlig ordning förvänta oss tilläggspaket som förlänger spelvärdet. Call of Duty: Advanced Warfare kan bli spelet som för nytt liv i den anrika serien, men det kan också sluta som ännu en militärskjutare.

På vägen hem, när jag gick mot tunnelbanan, stötte jag på Glen Schofield med en gigantisk cigarr i handen. Trots att han såg upptagen ut med sin mobiltelefon tackade jag och önskade honom lycka till. Han klappade mig på axeln och log brett när han i sin tur tackade mig. Han såg trött ut men jag hörde på hans röst en lättnad, spelet släpps ju trots allt snart. Glen och de andra på studion har nog gett sitt allt i utvecklingen av Advanced Warfare och jag tycker de kan vara stolta över sitt verk.

0 Delningar
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.