Nintendo har lyst med sin frånvaro på spelmässorna i Kista, men i år gör det comeback! Med sig har de en drös med aktuella spel, några som vi kommer ta en titt på under helgen – men höjdpunkten i utbudet är utan tvekan Super Mario Odyssey!
Känslan när jag tog i kontrollen och startade demot på mässgolvet var direkt en av glädje. Musiken och den välkända Nintendokänslan väckte synapser i min hjärna som tydligen varit inaktiva en längre period. Jag ville genast utforska världen – New Donk City, den som ser ut som New York – och latja runt. Det var samma spelglädje som Super Mario 64 en gång injicerade i mitt sinnessystem.
Rent gameplaymäsigt ser Odyssey ut att erbjuda variationer på det vi sett Mario göra förut. Han hoppar, voltar, springer och är glad. Plattformandet kändes bekant, men det var världarna de utspelade sig i som kändes nytt och fräscht, fantasifullt på ett sätt som bara Nintendo kan fantisera.
Odyssey ser ut att komma med ett antal funktioner som vi tidigare in sett i traditionella Mario-spel. Bland annat kan han köpa kläder och mössor av olika slag för pengarna han hittar. Vad de har för effekter på spelupplevelsen annat än visuellt vet jag inte, men att klä honom i kritstrecksrandig kostym och låtsas vara maffia var lite kul ändå. Ett problem Nintendo kan komma att hamna i är att kläderna kan reproducera kulturella stereotyper som kan tangera på rasistiska, men det visar sig i sinom tid om de varit aktsamma i ämnet.
I övrigt så har Nintendo lånat in målnings-funktionen från The Legend of Zelda: A Link Between Worlds. På vissa platser kan Mario åka in i ett 8-bitars rör och hamna på väggen – bokstavligen. Spelet övergår då från ett 3D-perspektiv till ett 2D-perspektiv. Detta kryddar banorna och skapar variation, vilket är ett plus.
Vilka andra funktioner och världar vi besöker tillsammans med Mario visar sig när spelet släpps exklusivt till Nintendo Switch den 27 oktober.