Ett kärt återseende på SGA14 Conference var plattformsspelet GRiEF som senast sågs på Gamex i fjol. Spelet berättar en liten pojkes psykologiska bearbetning av sorg i form av plattformsmekanik. Varje bana behandlar de fem stegen av sorg – förnekelse, ilska, förhandling, depression och acceptans – och använder både mekanik och estetik för att förmedla de känslorna.
Även om det är GRiEF som fått mycket uppmärksamhet är det nya projektet Ruin utvecklarna Tarhead Studio vill pitcha. Detta spel, som i nuläget är i tidig utvecklingsfas, är vad de kallar för en KOBA (King-of-the-hill Online Battle Arena) och går ut på att spelare slåss på en begränsad yta i speedade matcher där reflexer och skills är A och O. Twisten är att spelarna bara tar skada när de är utanför ”kullen” så att säga. Strategin blir alltså att knuffa ut motståndare och sedan ha ihjäl dem samtidigt som man själv försöker hålla sig kvar på kullen.
Det låter hektiskt! Föreställ er då att banan är dynamisk och att varje spelare kan välja egenskaper för sin kämpe ur ett förråd på över 40 stycken!
Tarhead Studio har en tuff utveckling framför sig, men om de lyckas få ihop allt till ett balanserat och underhållande spel, då kanske de skapat ett bidrag till e-sporten.
För mer information klicka här för att nå deras hemsida. GRiEF går för tillfället att köpa via Desura.