Hundra Dagar Master System #100: Sonic Chaos

Sonic Chaos: titelskärm.

Mållinjen för denna långa resa heter Sonic the Hedgehog Chaos, eller bara Sonic Chaos, och är det sista plattformsspelet med Sonic utgivet på Master System. Det utvecklades av Aspect, som lyfte riktigt tungt på Master System och Game Gear (bland annat Deep Duck Trouble och Batman Returns). Titeln nådde bara oss i Europa och de Tec Toy-fanatiska brasilianarna och gjorde det så sent som 1993. Samma år såg det faktiskt också release på Game Gear, då i fler regioner. På Wii:ns Virtual Console fick Master System-versionen släppas 2009, medan en Game Gear-version till 3DS:ens Virtual Console skrotades.

Sonic Chaos är en bra svansång. Många verkar gilla att kritisera det för att det är för enkelt, men Sonic-spelen behövde aldrig vara svårare. Fixeringen vid hastighet samtidigt som man bestraffar densamma har aldrig riktigt gått hem hos mig. I Sonic Chaos kan du dock vara löjligt snabb och klara de flesta banor inom minuten utan att ens vara helt hundra på vad du gör. Då missar du dock smaragderna, av vilka du i vanlig ordning ska samla ett antal. Får du ihop hundra ringar kan du ta dig an en av fem bonusbanor som alla har en smaragd. De spelas i tur och ordning och blir så klart allt svårare. De sista kanske rentutav är det enda i Sonic Chaos som går att klassa som utmanande.

Överlag är Sonic Chaos betydligt bättre än Sonic the Hedgehog 2:s 8-bitsversion – detta är en kulle jag dör på. Bandesignen är bättre, såväl estetiskt som layoutmässigt och spelet flyter på bättre. Kanske är musiken det enda område Sonic 2 vinner på (om än inte med mycket). Men i Sonic Chaos kan du spela som Tails för första gången i ett Master System-spel. Tails är dock lite av ett Easy Mode i ett spel som redan är lätt. Han samlar inga smaragder alls, har fler continues och extraliv samt kan, så klart, flyga en stund. Oavsett gör det att här är mer att komma tillbaks till i Chaos.


Och med det sätter vi punkt för den här artikelserien – tack och lov med ett bra spel och flaggan i topp. Med tanke på turbulensen vad gäller kvalitet säger det ändå en del. I dagarna kommer dyka upp en epilog med lite reflektioner, statistik och framtidsvisioner. Se fram emot det!

0 Delningar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Written by
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.