Genshin Impact är det där spelet som blivit brännmärkt som en Breath of the Wild-kopia och själlös bedragare. Den grafiska stilen och spelmekaniken är för visso direkt lånat från Nintendos storsäljare, men Genshin Impact är så mycket mer än ett stämningsfullt äventyr. Det är ett animerollspel, komplett med karaktärsutveckling, en variation av uppdrag och sprudlande städer. Det har engagerande stridsmekanik och en intrikat och välkonstruerad värld med politiska fraktioner och historia.
Och vad är det egentligen för fel med att låna det bästa från ett framgångsrikt spel och göra det till något eget?
Genshin Impact
Genshim Impact är utvecklat av den relativt unga studion Mihoyo som fram tills nyligen rönte stora framgångar med mobilspelet Honkai Impact 3rd. Det är ett open world action RPG som är free-to-play. Det har ett starkt fokus på frihet och du kan klättra och sväva, samt med hjälp av elementens magi, även gå på vatten, frysa fiender till is och sätta eld på din omgivning. Spelet finansieras genom ett så kallat gacha-system, där spelare köper lotter med chans att vinna vapen och nya karaktärer att spela (mer om det strax).
Teyvat – en värld att förlora sig i
Jag älskar The Legend of Zelda: Breath of the Wild och klassar det som ett av tidernas bästa spel. Mycket av det som gjorde Breath of the Wild till ett sådant fantastiskt och härligt spel går även att hitta i Genshin Impact. Men om du tar bort den enorma världen, friheten att utforska den och pusselinslagen, återstår ett spel som är mer en kawaii korsning mellan Raid: Shadow Legends och Tales of Zestiria, än Zelda.
Det första jag lade märke till var berättelsens framtoning. Välarrangerat och pompöst som animespel brukar vara blev jag kastad in i handlingen. Därefter följde en gedigen och välregisserad inledning som lugnt och pedagogiskt tog mig genom alla olika aktiviteter. Under tiden blev jag hänförd över spelets kvalitet. Röstskådespel, filmiska sekvenser, mystiska fiender och en känsla av äventyrslust fick timmarna att bara försvinna.
Genshim Impact är ett av de finaste animespelen jag spelat på länge. Miljöerna har en inbjudande färgpalett och väcker nyfikenhet med den varierade geografin. Och varje gång du bejakar din nyfikenhet belönar spelet dig med en liten skattkista, resurser, pussel att lösa eller utmaningar att överkomma. Oväntade händelser kan ske, fiender kan ligga i bakhåll och NPC:s påträffas spontant. Det blir aldrig riktigt monotont eller enformigt. Tillsammans med ett lågmält och stämningsfullt soundtrack har jag alltid trevligt.
Nackdelen är väl kanske att timmarna flyger iväg.
När jag klockade pinsamt många timmar i spelet upptäckte jag till min förvåning att Genshin Impact har djupa och komplexa system för karaktärsutveckling och min-maxning av stats. Här hittar du massor av dolda mekaniker att leka med och bemästra. Som till exempel elementala effekter inom gruppen, sambandet mellan olika egenskaper och potentiella builds varje karaktär kan uppnå.
Det var också när jag ökade min äventyrsrank (ett slags svårighetssystem som dikterar fiendernas level och drop-chanser) som jag insåg att jag inte kan forcera mig genom vissa strider, utan måste anpassa mina karaktärer och strategier när jag slåss mot de många olika bossarna. En mäktig blomma av is kräver nästan att du använder eld, för att inte tala om den plötsliga behovet av mat som buffar dig. Insikterna väckte nya drivkrafter där planering blev essentiellt (Genshin Impact är ett stort spel som lätt distraherar dig). Rollspelsfans som älskar underhållsarbetet genren ofta bär med sig kommer ha fullt upp i Genshin.
OBS: Genshin Impact använder sig av ett stamina-system bekant i andra gratis mobilspel, men jag upplever inte detta som ett hinder så länge du inte spelar mer än fyra-fem timmar dagligen.
Engagerande stridsmekanik som är nära förbundet med betalningar
Spelar du ensam påminner striderna om Tales-serien, fast istället för att karaktärerna är bundna till separata knappar växlar du mellan de fyra karaktärer du för närvarande har i gruppen. Var och en av karaktärerna har egna specialattacker och element som reagerar med de andra karaktärernas egenskaper. Nöjet i strider – och utmaningen i det svårare innehållet – är att hitta starka synergier mellan karaktärerna och metoder att överrumpla specifika fiender. Det är väldigt underhållande att mixa och matcha karaktärer och utrustningen de har för att få fram en spelstil som passar dig.
Däremot är det också i utforskandet av stridmekaniken och strävan efter karaktärsutveckling som spelets betalvägg gör sig tillkänna. Typiskt för gacha-spel är en väsentlig del av looten förlagt till dess gacha (tänk lootboxes). Det finns metoder för att få bra vapen och utrustning gratis, men dessa är få till antalet och inte av samma klass som de du kan få genom att köpa dragningar i butiken (i Genshin Impact kallat önskningar). På samma sätt är majoriteten av karaktärerna också bakom betalväggen. Det är av den anledningen som ett köpsug uppstår – du vill ju gärna få ut mer av dina karaktärer.
Gotta gacha ’em all – risken med gacha
Föreställ dig att 99% av alla pokémon fanns i lootboxes. Du börjar med en Caterpie och en Magikarp. Det går att klara spelet med bara de två, men det finns så många andra, bra, pokémon som du skulle kunna få genom att betala. Du tar fram kreditkortet, men får bara ett par poké balls och några potions. Chansen att få en Pikachu är 0,6%.
Det är Genshin Impact.
Incitamentet till att göra gacha-köp ligger inte bara i att karaktärerna och vapnen du får är numeriskt bättre. När du får en ny karaktär genom dragningar börjar de på level 1 med lägsta möjliga stats. Potentialen ligger i kombinationen av deras skill-set, vapen och element. Däremot finns det en stark dragningskraft i karaktärernas design! De har mer spännande utseenden, tydligare personlighet och har en wow-faktor till sig som gratiskaraktärerna saknar.
Jag vill påstå att köpincitamentet för Genshin Impact är till hälften deras mekaniska funktionalitet och stidspotential, och till hälften deras design. Det här är lika mycket ett waifu- och husbando-samlarspel som pokémon är ett monstersamlarspel. Att erhålla just den där skitsnygga killen med svärd, eller den där gulliga chibi-flickan-som-väcker-föräldrainstinkterna är en väsentlig del av charmen med Genshin Impact – och när den delen av spelupplevelsen är bakom ett svindyrt lotterisystem med skitdåliga odds blir du lite ångestfylld.
Av den anledningen är det så otroligt svårt att rekommendera Genshin Impact till andra. Jag kan inte säga att spelet är fantastiskt utan att förtydliga att det är djupt förankrat i lotterier som är ute på pay-to-win-vatten.
En av mina dragningar gav Barbara, en tillika nunna och popstjärna. 93% av tiden får du trestjärniga vapen.
Argumentet jag vill driva är att spelet är gratis, du kan få ut otroligt mycket njutning och underhållning utan att spendera en krona. Jag är själv till och med beredd att betala utvecklarna för deras battle pass för hundra spänn, eller köpa en 30 dagars valutabuff för 58 SEK, eftersom det är låga summor som inte hetsar mig att köpa dragning efter dragning på gachan.
Under veckan som gått har jag lyckats samla ihop tillräckligt mycket ädelstenar (gacha-valutan) för att växla in mot 30 gacha-dragningar. Det är en fullkomligt genomförbar rutt för dig som vill köra gratis. Det tar bara lite lägre tid såklart. Genshin Impact är väldigt generöst på det sättet och det tjatar inte på dig att köpa dragningar. Tvärt om är det en funktion vid sidan av.
Men dessa husbandos alltså!
Fantastiskt spel med stor potential och starkt beroendeframkallande
Skulle jag betygsätta Genshin Impact här och nu skulle det få en stark åtta, kanske till och med en nia om det hade lite fler aktiviteter och innehåll (som är bekräftat till framtida uppdateringar). Det är ett mycket underhållande spel som du kan spela på både dator, smartphone och Playstation 4. Du kan utforska, crafta, anta dig stridsutmaningar, levela karaktärer och göra varierande uppdrag. Karaktärerna är charmiga och storyn är spännande nog att tilltala rollspelsfans.
Genshin Impact är ett välpolerat rollspel som skämmer ut andra onlinespel. Det ger dig tillgång till hela spelet för noll kronor – fast med ett starkt incitament att köpa dragningar. Letar du efter en guilty pleasure att förlora dig själv i behöver du inte leta längre. Se bara till att vara återhållsam med dragningarna.