Ni som följt Varvat vet kanske att det finns en spelgenre jag återvänder till gång på gång. Jag talar givetvis om mina kära flygsimulatorer, mitt milda beroende och min verklighetsflykt. Jag har genom åren skrivit många spaltmeter om den verklighetstrogna simulatorn Digital Combat Simulator, förkortat DCS, från ryska studion Eagle Dynamics. Jag har aldrig påstått att jag är något annat än en glad amatör, men självklart har jag ofta funderat på hur långt mina självlärda kunskaper hade räckt i verkliga livet. Hade jag lyckats få upp en A-10C Warthog i luften och hur säkert hade jag landat en Ka-50 attackhelikopter om det verkligen kom till kritan?
Jag kommer utan några som helst tvivel aldrig att få svar på dessa frågor. Jag vet innerst inne att det närmsta jag kommer att komma cockpit på ett jetflygplan är mitt VR-headset hemma i vardagsrummets lugna vrå. Och fram till alldeles nyligen så hade jag ingen aning om hur väl mina kunskaper stod sig jämfört med andra skrivbordsflygare. Tills det för ett tag sedan damp ner ett meddelande på min privata Facebook.
”Kom och flyg med oss”
Meddelandet kom från en Jonathan, men han föredrog att bli kallad Justin. Justin hade läst mina recensioner av DCS-moduler och han insåg att vi hade ett gemensamt intresse. Det visade sig relativt omgående att han är en drivande kraft bakom det svenska flygarcommunityt Master Arms. MA, som det kallas i dagligt tal samlar svenska simulatorentusiaster med olika bakgrund och kunskapsnivå för att tillsammans utöva Sveriges kanske nördigaste hobby. Minst en gång i veckan samlas så många medlemmar som möjligt för att flyga uppdrag av skiftande karaktär. Gemensamt är dock att procedurerna alltid följer ett mönster hämtat från verkligheten. Allt för att få utlopp för ofta strandade stridspilotdrömmar.
DCS är inget lätt spel att lära sig. Tvärt om. Det krävs många timmar innan du kan säga att du behärskar ett av de flygplanen som går att köpa till spelet. Varje ny kärra innebär en ny manual på minst 300 sidor. Därtill skall det flygas träningsuppdrag och genomföras en mängd soloflygningar. Sedan kanske du kan säga att du börjar få koll på just det planet. Jag skall inte sticka under stolen med att inlärningskurvan är brant, säkerligen för brant för många casual gamers. Jag törs dock lova att tillfredsställelsen när du själv lyckas oskadliggöra fiendens luftförsvar och landa säkert på din hemmabas är svår att jämföra med något annat. I den stunden är vartenda spenderad timma på plugg och övning mödan värd.
Känns det som att du redan nu ger upp dina gryende pilotdrömmar? Tänk om! Justin, som till vardags jobbar som trafikpilot, brinner mer för sin simflygarhobby än någon annan jag lärt känna. Så till den milda grad att han är villig att dela med sig av sina kunskaper till alla som vill bli bättre piloter, eller kanske bara är nyfikna på hur det funkar att flyga i en simulator. Han har därför lanserat en virtuell flygskola som fått namnet Justins Flygskola, eller kort och gott JFS.
Finns mycket att lära
Trots att jag anser mig själv ha relativt bra koll på det mesta när det kommer till DCS så kunde jag inte undgå att acceptera inbjudan att genomföra de tio lektioner som omfattar JFS. Jag insåg att det var ett gyllene tillfälle att dels bli en bättre pilot, dels att lära känna nya vänner med gemensamma intressen.
Justin har planerat JFS noga, det råder det inga tvivel om. Uppdragen börjar med det mest grundläggande, som att starta kärran och att få upp henne i luften. Med tiden ökar dock svårighetsgraden och efter tio lektioner är förhoppningen att eleven själv skall kunna leda en grupp flygplan i ett relativt avancerat uppdrag. Varje lektion föregås av en välskriven och pedagogisk dokumentation där det tydligt framgår vad målet med det aktuella passet är. Dessutom ingår det lite självstudier och ett par tekniska frågor som är relevanta för lektionen. Svaren kan bara fås genom att studera planets instruktionsbok.
Flygplanet vi talar om i det här fallet är det tjeckiska skolplanet L-39 ”Albatross”, ett tvåsitsigt jetplan utvecklat i Tjecoslovakien under 1960-talet. Albatrossen användes som det primära skolflygplanet av länderna i Warszawapakten och hon är en riktig skönhet. Det råder inga tvivel att kärran utvecklats primärt för upplärande av aspirerande stridspiloter. Det saknas både radar och möjlighet att lasta tyngre vapen. I gengäld är L-39 ett förlåtande plan att flyga, med stora tydliga instrument och en stabil aerodynamik.
Lektionen börjar alltid med en ingående briefing där läraren och eleven går igenom dagen pass. Dessutom avhandlas alltid en teknisk del av flygplanet för att få en bättre förståelse av kärran som skall bli ditt andra hem. Därefter tar själva flygningen vid. Varje pass startar med ett helt nedsläckt flygplan som med hjälp av checklistor startas upp och taxas ut på startbanan. Det är en trygghet att veta att din lärare som sitter i sitsen bakom dig, när som helt kan ta över spakarna om något skulle gå fel. Trots att du flyger i en simulator så vill du inte krascha när någon annan ser på. Efter flygpasset går läraren igenom dagens övningar. Du får feedback på de manövrar du genomfört och eventuellt också en liten hemläxa.
Justin är inte ensam om att agera lärare i JFS. Till sin hjälp har han en handfull vänner som alla flugit simulatorer under en längre tid. Oavsett vem du får flyga med så kan jag lova att du får ett varmt mottagande och en professionell handledning. Målet med JFS är att så många som möjligt skall få upp ögonen för hur kul det är att flyga simulator. Det viktigaste är trots allt att ha roligt.
Är du också nyfiken?
Är du också nyfiken på att genomgå Justins flygskola? Absolut lättast är att skriva upp sig för en lektion på Master Arms hemsida. Du behöver inte ha några som helst förkunskaper, men gärna en nyfikenhet på simflygande. Du kommer dessutom behöva ladda ner DCS World från hemsidan. Spelet är helt gratis i sitt grundutförande. Det som kostar är tillägg i form av flygplan och helikoptrar, så kallade moduler. För att genomgå JFS behöver du köpa L-39 Albatross från DCS webshopp och aktivera det i spelet. Dessutom kräver JFS att du har tillgång till någon form av joystick, allra helst en HOTAS-uppsättning som låter dig ha en hand på flygspaken och den andra på gasreglaget. För en bättre upplevelse bör du även ha tillgång till någon form av huvudstyrning, typ VR eller TrackIR.
När du uppfyller dessa krav så finns det inga ursäkter att inte prova simulatorflygning. Och vad kan vara en bättre start än att få en rejäl grundutbildning genom JFS?