Nintendos kommande kartong-spel Labo erbjuder en hel del kreativa lösningar för den uppfinningsrike spelaren. Användare kan programmera spelet genom olika typer av ”inputs” och ”outputs” och binda samman dessa för att skapa nya upplevelser. Nintendo vira nu nya detaljer om spelläget Toy-Con Garage, en uppfinningsrik funktion som ingår i alla Nintendo Labo-kit till Nintendo Switch. Toy-Con Garage introducerar grundläggande teknologiska principer på ett tillgängligt sätt.
- Spelläget Toy-Con Garage låter dig välja mellan olika inputs och outputs, så kallade noder. Input-noder kan till exempel innebära handlingar såsom knapptryckningar eller rörelser medan output-noder innebär reaktioner såsom ljudeffekter eller vibrationer. Utöver detta finns det mellan-noder som låter användare ställa in olika kriterier såsom räknare eller timers.
- En input-nod kan till exempel vara att lätt skaka Joy-Con-kontrollen. En mellan-nod kan vara ett visst antal skakningar och en output-nod kan trigga en ljudeffekt eller ett blinkande ljud när de två andra händelserna har inträffat.
- Genom att kombinera inputs och outputs med olika Toy-Con-projekt kan användare upptäcka fascinerande resultat. De kan till exempel styra RC-bilen med fiskespöet eller använda motorcykeln som ett instrument. Användare kan till och med uppfinna nya Toy-Con-skapelser med vanliga material som finns i hemmet.
- Med en blandning av input-noder, mellan-noder och output-noder kan användare ha roligt och experimentera med enkla villkor för att skapa nya upplevelser.
Nintendo Labo släpps i Europa den 27 april och kommer i två olika kit: Variety Kit och Robot Kit. Båda kiten innehåller allting du behöver för att blåsa liv i dina Toy-Cons inklusive allt byggmaterial och mjukvara. Det skriver Nintendo i et pressmeddelande.