Med Xbox 360 och Playstation 3 förändrades det. Då fick vi plötsligt en påputtning av spelen själva, där vi fick en guldstjärna för diverse bedrifter i form av en trofé. Jag och en vän jagade gladeligen troféer back in the days och det var ett väldigt roligt sätt att kunna jämföra sina framsteg med sina spelfränder online. Jag är inte lika nitisk med det längre, men ibland faller andan på. När det kommer till Far Cry New Dawn har jag t.o.m. kastats tillbaka till PS2-eran och konsolerna innan den. Jag vill inte bara ta alla troféer – jag vill hitta och göra ALLT. Och det är en otroligt skön känsla. Det är spelglädje som den ska vara; ett konstant sug att spela vidare.
Vad betyget egentligen betyder
När mitt betyg för Far Cry New Dawn sattes var det med det i åtanke. Spelet i sig är knappast dåligt, men det är en återanvändning av kartan från Far Cry 5, vilket kan kännas lite slött. Men med en direkt uppföljare till den kristna galenskapen med New Eden är det här en del som definitivt lockar, särskilt när en upplevt föregångaren. Precis som när jag recenserade Asura’s Wrath och gav det 8/10 för nio år sedan var det inte för att det hade gameplay i samma kaliber som Platinum Games. Det fick ett högt betyg för att det är en fantastisk story, som också är spelets fokus och starka sida. Jag kan varmt rekommendera er att se ”långfilmen” på youtube.
Far Cry New Dawn är kanske en 7:a på vår skala, men den genuina spelglädje det väckte, med ett engagerande samlande, är det ett spel som är otroligt roligt. Det enda som hindrar mig från en platinumtrofé och den där ljuva känslan av att klara av något till 100%, både med och utan troféer, är två coop-troféer. Men de ska ordnas i sinom tid.
Vad är viktigast för dig?
För mig har det varit ett lätt break i spelandet. Om jag sätter mig med handkontrollen eller tangentbordet och musen är det för att slöspela. Far Cry New Dawn ger dig olika svårighetsgrader och jag valde den lättaste för recensionen. Det gör jag alltid för att få ut så mycket som möjligt av spelet till texten. Det handlar inte om utmaning då. Det handlar om information. Och i det här fallet, med mitt slöspelande, är jag helt tillfreds med det. Det får gärna vara enkelt för det här är en upplevelse av den gamla skolan för mig; att samla och fullborda. Och det har varit otroligt skönt. Bara spelglädje, på en avslappnad nivå. Om ni vill ha en djup story är inte Far Cry New Dawn spelet för er. Testa Last Guardian eller valfritt RPG istället. Om ni vill ha skillbaserad gameplay bör ni leta vidare. Bayonetta, Vanquish och Soulsborne levererar där. Vill ni däremot ha ett spel med ett engagerande utforskande, ett tillfredsställande samlande och en lätt och ledig spelglädje – då är Far Cry New Dawn något för er.
När du tar del av framtiden i Hope County är det som att resa till det förflutna, där vi inte samlade saker för troféer, men för att vi tyckte om det. Det är en riktigt mysig känsla.