Våren 2005 blev en extra minnesvärd tillställning. Årets E3-mässa kickade igång året med alla fräcka nyheter som en spelnörd kan tänka sig. Konsolskiftet var temat som omgärdade hela galan. Playstation 3 hade nyligen presenterats med sin berömda bananformade handkontroll. Nintendo skröt om sin kommande supersatsning Wii som skulle omdefiniera en spelkontroll som vi var vana vid. Microsoft lämnade inget åt slumpen för att marknadsföra Xbox 360 som sitt nästa stora projekt.
Men mitt i yran och röran drog sig publikens intresse till den holländska spelstudion Guerilla Games. Byrån hade nyss påbörjat utvecklingen av Killzone 2 och skulle presentera sin skapelse för omvärlden. I en två minuter lång slungas tittaren in i ett fullskaligt krig med en grafik och animationsstil som var beyond everything else. Det var fullständigt kalasläckert – och så nära in i framtiden spelbranschen kunde komma. Att Sonys Europachef Jack Tretton dessutom lovade att sekvensen var direkt tagen från spelet eldade ytterligare på hypen.
I efterhand avslöjades det att trailern var en förrenderad video för att visa Playstation 3:s tekniska kapacitet. Gissa min besvikelse när avslöjandet var ett faktum. Alla förväntningar fullkomligen grusades när uppvisningen bara var fejkad.
Killzone 2 blev i slutändan ändå ett riktigt bra spel, trots de uppskruvade förväntningarna som trailern utlovade. Titeln är utan tvekan den förra konsolgenerationens starkaste kort – och en galet tung sådan. Jag hoppas innerligt Killzone 2 får en remake när Playstation 5 ser dagens ljus. Det förtjänar alla gamers när striden på Helghan sist begav sig.