Den European standarden för märkning av spel, PEGI (Pan European Game Information), meddelar i ett pressmeddelande att de lanserar en ny symbol för fysiska utgåvor av spel. Symbolen föreställer ett betalkort och syftet är att upplysa köpare om att det är möjligt att göra köp i spelet för riktiga pengar. Informationen har redan funnits vid köp av digitala spel, men skall nu alltså även gälla boxade utgåvor.
En studie utförd av Ipsos visar att två av fem föräldrar till spelade barn hävdar att deras barn gör inköp i spel. Åtta av tio har någon form av överenskommelse med sida barn om hur de får spendera pengar in-game.
– Ett viktigt första steg är att göra föräldrar medvetna om at det går att göra inköp i spelet. Därför lanserar vi nu en ny PEGI-märkning, säger Simon Little, managing director hos PEGI.
Den nya symbolen kommer att finnas på spel där det går att göra inköp med riktiga pengar och den börjar rulla ut i slutet av detta år.