Yep, ni läste rätt.
Detta känns dock som ett steg i rätt riktning om vi tar en titt på hennes roll i spelet.
Symmetra är en squishy support som saknar Mercys och Lucios mobilitet och Zenyattas och Anas offensiva egenskaper. Hon blir även snabbt överflödig när det är dags att försvara point B när du spelar på Defense. I Attack är hon inte att prata om, såvida du inte är en gud med henne (och även då är hon inte ett bra alternativ).
Blizzard själva tycker att Symmetra är en alldeles för situationsbaserad hjältinna och vill ändra på det.
I en ny dev video (se ovan) berättar spelets regissör Jeff Kaplan att den nya versionen av Symmetra kan provas på i spelets PTR.
Symmetra kommer alltså bli den första karaktären som kan använda två ultimates. Hon kommer inte kunna använda båda två per charge, men kan välja om hon vill använda sin teleport eller sin nya, kommande ultimate.
Hennes alternativ är alltså hennes traditionella teleporter och en ny sköldgenerator som skapar en individuell sköld till alla lagkamrater. Detta kommer göra att hennes ultimate kommer kunna användas inte bara som en genväg vid försvar av point A, men även som ett buff vid point B, vid anfall och övriga matchtyper.
Symmetras gamla sköldförmåga kommer bytas ut mot en ny förmåga som kallas Photon Barrier. Denna barriär påminner en del om Reinhardts och Winstons barriärer, fast denna rör sig sakta framåt i en bana. Tanken är att den ska kunna användas tillsammans med teamet för att pusha framåt. Tänk bara vilken stor hjälp denna kan bli vid choke points! Symmetra kommer också kunna placera ut sina turrets ännu snabbare, samt att hennes primära vapen kommer få lite längre räckvidd.
Dessa förändringar kommer troligtvis göra Symmetra mycket farligare och till en mer balanserad karaktär att spela. Det ska bli intressant att se hur spelare tar emot detta och hur hennes roll bland övriga hjältar och hjältinnor kommer bli, nu när hon får en mer prominent roll i teamet.