Reklamen målas upp med frasen ”The complete Destiny experience.” och skapar en bild av ett löjligt prisvärt paket. I många skeendet är det också just det, du får trots allt ett grundspel samt tre expansioner till priset utav vad Destiny själv kostade för ett år sedan. Tyvärr bär också den tidigare nämnda frasen på ett par lögner, upplevelsen är inte komplett, för som många spel inom samma genre lider den av tidernas förändring.
Spel inom MMO-gruppen förblir unika i deras synsätt på längd, för till skillnad från allt annat inom branschen är de skapta som evighetsprojekt. Anledningen till detta är simpel och kräver ingen förklaring. Det intressanta är dock att detta tillvägagångssätt är genrens största styrka men också dess stora svaghet. Jag var personligen inte med när portarna för Bungies nya projekt öppnades förra året, så för mig var konceptet av denna legendariska utgåva extremt tilltalande. Ett snabbt och billigt vis att komma in och ta del av upplevelsen som stavades Destiny. Av någon underlig anledning förväntande jag mig däremot inte ett spel som fullt ut faktiskt var ett MMO. Kanske berodde det på att dessa spel brukar husera på PC’n, kanske för att det påminde mig mer om Borderlands än World of Warcraft.
I slutändan visade det sig vara just World of Warcraft och problemet med Destiny: The Legendary Edition bubblade snabbt upp till ytan. Spelets gamla innehåll är nu irrelevant och fokuset ligger istället helt på att påbörja The Taken King som expansion. Utgåvan är till och med så snäll att den erbjuder dig möjligheten att nå nivå 25 redan efter prologen och dundra ut på äventyren som faktiskt har betydelse. Destiny må inte vara klädd från topp till tå med handling och bakgrundshistoria, men den är trots allt såpass viktig att hoppet från nivå 1 till 25 gör allting väldigt rörigt. Varför gör min karaktär det här? Möjligheten att skippa innehåll må vara en löjlig sak att finna klagomål i, problemet är att när du som spelare får denna möjlighet påvisar utvecklarna också dess irrelevans. Grundspelets och dess mindre expansioner finns självklart här för den som villa ta del av dem. Utgåvan är trots allt komplett ur det perspektivet. Felet ligger i att de inte ges något utrymme och är klumpigt placerade.
The Dark Below, det första nedladdningsbara innehållet till Destiny, bär onekligen på störst vikt sett till dess historia. Från början tog detta vid efter grundspelet och dess något snöpliga slut. Det presenterades sedan med ett storslaget event och en mustig introduktionsfilm. I och med The Taken King är nu The Dark Below placerat på så vis att du kan komma åt den redan i nivå 10, en nivå där du redan är upptagen med att ta dig igenom grundspelets historieuppdrag. Detta stör verkligen historiens flöde. Skavankerna slutar inte heller där då The Dark Below mer eller mindre agerar prolog åt The Taken King, vars – i sin tur – premiss bygger på att en specifik karaktär ur expansionens raid dör. Inte nog med det, både filmerna och introduktionerna till den och spelets andra miniexpansion House of Wolves är borta. Alla som har spelat ett MMO vet förstår mycket väl vad som händer med innehåll av denna sort när nytt äntrar scenen.
Denna utgåva genomsyras av många problem likt detta. Jag har bland annat inte nämnt att man plockat bort innehåll från grundspelet. Det ovanstående exemplet är dock allt som krävs för att få fram min poäng: Destiny: Legendary Edition må vara komplett på papperet men avger aldrig den känslan. För att få den fulla upplevelsen, för att vara absolut investerad i The Taken King och dess händelser så hade man behövt vara med från första början. Enda anledningen till varför The Dark Below, House och Wolves eller grundspelet finns med är för att de krävs, utan dem kan du inte spela Bungies nya expansion. På så vis liknar Destiny: Legendary Edition mer de Battle Chests Blizzard spottat ut sig i intervaller till World of Warcraft, en möjlighet för dig som spelare att snabbt samt billigt tag dig in till de händelser som är relevanta, inte en komplett utgåva. Innehållet finns där men är bökigt implementerat. Skulden ska nog inte läggas på Bungie, för i slutändan är detta inte mer än det bistra ödet för just spel inom MMO-genren, tidens flöde. Ser man på Destiny: Legendary Edition som en inköpsport är det dock väldigt prisvärt, jag skulle bara rekommendera att du använder möjligheten att nå nivå 25 direkt.
Destiny: The Taken King finns ute nu till Playstation 3 och 4, samt till Xbox 360 och One.