Sämre spel i fjol än 2016

Siffrorna är ute för spelen som släpptes under 2017. Ser man till statistiken så fick vi ett sämre utbud förra året än året innan. Men vad är det som har hänt?

Spelåret 2017

Behöver du mer underlag för att skryta om ditt eget val av maskin? Dagens siffror och statistik kan hjälpa dig med det. Vi fick ett väldigt bra spelår överlag, men siffrorna visar en nedgång på exklusiva titlar år efter år. Betyder det att vi får sämre spel eller finns det något annat som ligger bakom?

Metacritic känner säkerligen de flesta av er till vad det är. Men en kort summering för er som inte vet. Företaget startades år 1999 och har sedan dess köpts upp ett antal gånger för att i skrivande stund vara i CBS ägo. Sidan jobbar med att sammanställa betyg för media så som filmer, spel, musik etc. Reviewpoängen, som oftast är baserade på skalor på 1-10 eller 1-100, görs om till procent för att sedan omvandlas till Metacritics skala på 1-100.

Nu har deras årliga lista, om hur föregående år sett ut, släppts och vi kan dyka ner i lite siffror och se vad det är som gjort att vi ser sämre resultat än året innan.

PC vinner

Ser man bara till de exklusiva titlar som släpptes på alla enheter så vinner PC i sin totala poäng.

Bilden tagen från Metacritics sammanställning, ni hittar länken i stycket innan.

PC får en total poäng av 73, och har flest exklusiva titlar i kategorierna ”Väldigt bra spel” och ”Bra spel” (de grupper som gör att spelen hamnar i den gröna kategorin på sidan). Dock fick bara tre av deras spel poäng över 90, tre mindre än år 2016.

Bör tilläggas att PC är en annorlunda plattform att släppa spel till än de andra. Då PC inte har samma processer att gå igenom innan godkännande, kan vem som helst teoretiskt sett släppa ett spel till PC. Till en konsol behöver spelet godkännas för att representera hela företaget genom att finnas med i konsolens katalog. Så självklart är utbudet annorlunda om man ska jämföra datorn mot den tv-bundna maskinen.

Switchen fick en fantastisk start

Nintendo kan vara otroligt nöjda över sin lansering av maskinen. De hade flest spel som hamnade i klubben för spel som fått poäng över 90. Se bilden nedan.

Breath of the Wild korades som årets spel av otroligt många kritiker (även av oss), och gjorde att det vann högst poäng på Metacritic. Med Super Mario Odyssey på en stark andraplats, var bara tre tiondelar ifrån.

Switch hade tre exklusiva spel som alla hamnade över 90, fler än någon annan maskin. PS4 och Xbox One hade bara ett varsitt spel med så höga poäng under deras första levnadsår.

Blir tuffare och tuffare för Xbox One och Playstation

Xbox har svårt att få riktigt bra poäng på Metacritic då många av deras spel inte är exklusiva, utan de kör mer på att ha ett ekosystem som fungerar tillsammans med PC. Detta gör att spelen som kan listas i dessa sammanställningar blir färre och färre. I årets lista hittar vi bara en titel som lyckades hamna ovanför 90-sträcket.

Med lägsta totala betyg av alla konsoler så hittar vi PS4 på en fjärdeplats. Sony kunde bara finna två titlar på listan av spel som hamnat över 90 i betyg. En sänkning från fyra spel år 2016.

Var det bättre förr?

Ser man då bara till den krassa statistiken så har vi alltså fått sämre spel att välja mellan detta år än tidigare. Tyvärr kan man ju inte bara förlita sig på siffror, i alla fall enligt mig. Så vi ska se vad det är som har hänt.

Förra året skrev sidan finder en artikel om den nedåtgående trenden för spel som hamnar i 90-klubben. Sedan 2011 har vi haft sextiosju spel totalt som fått denna gyllene siffra i betyg. I artikeln kan vi se hur utvecklingen sett ut för alla maskiner och se exakt vilka år som varit starka år.

I denna graf ser vi exakt hur många titlar som släppts vardera år som placerat sig i klubben för 90+.

Men inte heller där hittar vi vad det är som gjort att vi fått en sämre lista på Metacritic än tidigare. Svaret är dock enklare än vad vi tror.

Ökning av annat

Vi ser en otrolig ökning i spelkritiker, både spelsidor som startas upp och kanaler på Youtube som börjar räknas in i Metacritics register. Detta gör att fler och fler åsikter räknas in i det totala betyget. Eftersom vi alla inte har samma åsikter så blir det en naturlig följd att betygen sjunker i och med att fler har något att säga till om.

Den stadiga trenden av att göra remasters och andra re-releaser av spel kan även det ha en viss inverkan, då titlarna inte alltid räknas som exklusiva. Allra helst inte om releasen blir på samtliga enheter. Och då blir ju Microsofts problematik ännu tydligare. Släpper man inte spelet exklusivt så räknas det inte med. Så precis som den inledande texten lyder så har vi en sjunkande trend i exklusiva titlar, men det betyder inte att vi får sämre spel. Utan bara att systemet som används idag för att räkna kanske behöver ses över.

Vad tycker ni om årets lista och fjolårets spelsläpp överlag? Berätta för oss i kommentarerna eller på Twitter!

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Iklär sig ett headset dagtid för att hjälpa människor och ett annat kvällstid för att rädda digitala världar. Emma föddes i princip med en kontroll i handen, och gör sitt yttersta för att kombinera jobb, familjeliv och sin passion för spel. Utöver de konkreta spelen så djupdyker hon ofta i teorier kring spel och dess historik.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.