Sedan ett par månader tillbaka tvingar den pågående pandemin miljarder människor att tillbringa mer tid hemma. Att detta skulle gå hand i hand med en växande spelkonsumtion är uppenbart. Så när som på en del förseningar verkar ju tåget tuffa på hur bra som helst – men hur bra?
I april ökade försäljningen av videospel med 63 % på global nivå, enligt GoldenCasinoNews. Det är främst den digitala spelmarknaden som får del av den här kakan, men faktum med att försäljningen av även fysiska spel har ökat. Under releaseveckan för Animal Crossing: New Horizons och DOOM Eternal ökade försäljningen – även utan dessa två titlar medräknade. Ovan på detta planerar en av fem tillfrågade amerikaner att spendera mer på gejming under coronakrisen, enligt en undersökning.
Konsumenterna öppnar inte bara plånböckerna för sakens skull heller; vi spenderar mer tid framför skärmarna också. Det land som ökat sin speltid mest är USA (+45 %), följt av Frankrike (+38 %), Storbritannien (+29 %) och Tyskland (+20 %). Svenskarna kanske är mer upptagna med att ta tillvara på det fina vädret.
Vill ni läsa mer om GlobalCasinoNews statistik och slutledningar finns en länk här.