Den 20–24 mars är det dags för Game Developers Conference (GDC) i San Francisco, ett av spelvärldens största branschevent. Sweden Game Arena med bas i Skövde samlar nu 12 unga och lovande spelbolag för att åka till GDC – och intresset från internationella publishers är rekordstort. Ett 70-tal har redan anmält sig till pitcheventet som Sweden Game Arena arrangerar på plats, däribland Nintendo, Ubisoft, Paradox, 505 Games och Square Enix. Det är dubbelt så många som förra året.
– Att så många och stora publishers har anmält sig till pitcheventet visar vilken tung spelnation Sverige är. Det känns väldigt bra att vi på Sweden Game Arena kan erbjuda dessa unga spelbolag den här möjligheten, och ytterligare bidra till att stärka den svenska spelpositionen, säger Petri Ahonen, Business Development & Internationalization på Sweden Game Arena i ett pressmeddelande.
Med den svenska spelindustrins starka utveckling och framgång, och det faktum att den nu utgör 4,1 procent av landets tjänsteexport, finns det ett stort intresse för att investera i svenska spelbolag. Något som Petri Ahonen märker av.
– De senaste åren har investeringar och förvärv spelat en allt större roll för den svenska spelmarknaden. Vår ambition med GDC är att nå investeringar om 145 miljoner, till att börja med, säger Petri Ahonen.
Även på Dataspelsbranschen är man positiva till att svenska spelbolag syns på internationella spelarenor.
– Svenska spelföretag är kända för kvalitet och kreativitet. Att hitta rätt typ av investeringar och inte minst, att matcha med rätt förläggare är viktigt. Den här typen av event möjliggör mötet mellan bolag och investerare, och det personliga mötet i såna här sammanhang har blivit extra viktigt efter pandemin, säger Johanna Nylander, analyschef på branschorganisationen Dataspelsbranschen.
Spelbolagen som åker till GDC:
- Oddiko
- Fully Arcade
- Mistwave
- Impact Unified
- Aurora Arts
- Richard Meredith
- Crypto Rouge Games
- Lukas Lundin
- Friendly Foe
- Aurora Punks
- Turborilla
- Atelie Chimere