Under gårdagen, den 12 september, utannonserade Unity en ny prissättningsmodell. Som vanligt är det mycket finstilt som tryckts in mellan annan ”korporatiska”, men kontentan är att Unity från och med årsskiftet ämnar ta betalt per nedladdning av ett spel som drivs av grafikmotorn. Detta inkluderar spel som Pokémon GO, Ori and the Blind Forest och Among Us, alltså allt från AAA-spel till indies och allt där emellan.
För att motverka att små aktörer påverkas oproportionerligt har Unity valt att sätta ett par villkor innan en per-installation-avgift börjar tas ut. De är beroende av vilken variant av Unity utvecklaren valt av Personal, Plus, Pro samt Enterprise. De två förstnämnda får en tröskel på 200 000 dollar eller mer i intäkter, samt minst 200 000 installationer. För Pro och Enterprise är siffrorna 1 000 000 dollar och 1 000 000 installationer respektive. Priserna gäller per speltitel och kommer då att tas ut enligt tabellen nedan.
Avgiften kallas för Unity Runtime Fee och kommer tas ut, menar företaget, eftersom Unity Runtime laddas ned och installeras samtidigt som en användare laddar ned spelet ifråga. Ett annat argument utannonseringen tar upp är att utvecklare ges bättre möjlighet att behålla pågående intäkter från spelare (så som prenumerationer), till skillnad från en modell baserad på intäktsdelning.
Beslutet har inte fallit i god jord hos någon, i princip. Matematiken går inte ihop alls för vissa, som vi ser i det här exemplet:
Andra har uttalat sig kritiskt om hur Unity ensidigt kan börja ta ut den här avgiften, hur prisbilden kan ändras samt hur de planerar att spåra nedladdning och installation. Sedan motreaktionerna började hagla har dock ett par klargöranden gjorts: Avgiften gäller inte gratisspel (ett spel måste ha en monetiseringsmodell) eller spel från välgörenhetsrelaterade inköp.
Det står rätt klart att Unity inte helt har tänkt genom det här beslutet. Särskilt efter företaget publicerade en FAQ om ändringen, och i samma veva tagit bort Plus-nivån helt från prenumerationslistan. Någon som däremot tycks ha varit förberedd på debaclet är VD:n John Riccitiello och hans styrelse. Ricitiello ensam sålde nämligen 2 000 aktier av sitt totala innehav bara veckan innan. Detta är i och för sig ovan på över 50 000 aktier sålda av honom sedan början på året, vilket gör frågan om insider-trading svårare att reda ut.
Oavsett hur det här benar ut sig i slutänden är smaken just nu besk och framtiden något blekare för många spelutvecklare.