Utvecklarna bakom Offensive Combat Redux! är Three Gates AB. De är ett gäng som håller till på Gotland, närmare bestämt Visby, och har en del erfarenhet inom brasnchen. Sedan de grundade spelstudion 2011 har de skaffat erfarenhet från att jobba diverse projekt som AAA-spel, simulationer, 3D visualiseringar, samt animerad film. Nu vill de visa upp sitt senaste spel.
Ett första intryck som bedrar
Jag har testat betan som hastigast och min första bild av spelet kändes inte häpnadsväckande. Det är ett vanligt PvP-shooter där du slåss mot andra på en av alla kartor. Vad utvecklarna har lagt till för att sticka ut litegrann är möjligheten att ”Pwna” de du skjutit. Mitt första intryck av den här mekaniken var inte positiv, då jag är ganska mätt på uppkäftiga småbarn som beter sig som idioter på sin sida av skärmen. Att lägga till en funktion som rakt av låter dig teabaga besegrade motståndare och uppmuntrar ett barnsligt beteende känns därför lite billigt och beklämmande.
Jag hoppas de gör om sin tutorial till spelet för mekaniken i sig är en ganska rolig funktion trots allt. Det är inte bara teabaging som gäller, utan även diverse danser och andra emotes som faktiskt kan göra det till en rolig grej i spelet. Det första intrycket för en tråkig, vuxen människa som mig, som gör uppror genom att vara respektfull mot andra, är inte särskilt imponerad av den uppenbart barnsliga mekaniken. Eftersom det är en ganska intressant funktion känns det trist att spelet snarare kommer locka till sig trollande småbarn och ett dåligt beteende med det här.
I lag eller var och en för sig själv
Offensive Combat Redux! erbjuder spelare ett gäng olika spellägen som gör upplevelsen mer varierad. Det är trots allt vad en kan förvänta sig i ett spel med ett så pass begränsat upplägg. Om en ska göra ett PvP-shooter är det extraviktigt att få spelkänslan att kännas genuin och rolig, samt erbjuda de som betalar för spelet tillräckligt med innehåll och variation för att hålla dem kvar. I betan får vi ändå en del olika spellägen och ett antal kartor att utforska.
Du kan välja att utforska kartorna på förhand för att bättre få koll på bakhåll, farliga områden och öppna ytor – allt för att bäst hantera det när du väl börjar spela spelet på allvar. Om du vill värma upp kan du göra det mot AI i form av robotar som du får slåss emot. När du känner dig redo för att ta dig an andra spelare kan du göra det i antingen Deathmatch eller Team Deathmatch. Det finns även ett spelläge som heter ”Any Mode”, vilket förmodligen varierar mellan de olika deathmatch-uppläggen.
De kartor du får ta del av är lagom varierande och kan erbjuda diverse personliga strategier, Är dock lite synd att estetiken på The Slums och Dry Run är väldigt lika varandra. De ser ut som ett och samma barrio, men det ena är fattigt och slitet medan det andra är mer omhändertaget. I Probetown får du springa runt i ett pittoreskt bostadsområde med pooler, studsmattor…och utomjordingar. Som namnet så vackert antyder är den lilla stadsdelen infekterad av utomjordingar som frenetiskt försöker ta allt som inte sitter fast, inklusive vattnet i en pool Jag sprang förbi det och blev lite förvånad när jag ser ett UFO försöka suga upp vattnet med sin koplockarstråle. I Turbine får du springa runt på en industrianläggning som kommer ge stor sikt över vad som försiggår, både horisontellt och vertikalt. The Courtyard tar inspiration från kinesisk estetik, där du springer runt bland röda byggnader, gröna trädgårdar med körsbärsblom och stora stenlejon som pryder innergårdarna. Den sista kartan i betan är Burninator, en smältdegel av lava, farliga hopp och en mer än obekväm hetta.
Offensive Combat Redux! utges av SlapShot Games och kommer finnas tillgängligt på Steam om mindre än en vecka, den 18:e Augusti.