I dagarna släpptes Panorama Cotton och Cotton 100% som två separata entiteter på PlayStation 4 och Nintendo Switch. Med andra ord finns majoriteten av spelserien nu tillgänglig på dessa maskiner (och mer lär det bli, om man ska tro GameFAQs). Det är ju därför så passande att utvecklarna heter Success och att just dessa två titlar är rätt okej ändå.
Mega Drive vs. Super Nintendo
Panorama Cotton och Cotton 100% tas sällan upp i SEGA vs. Nintendo-diskussioner. Kanske är det för att de flesta lämnat konsolfanboyism bakom sig – kanske är det för att företeelsen för det mesta skedde i Nordamerika. Oavsett så är de två ett underbart exempel på hur de två konsolernas olika styrkor används på fascinerande sätt. Panorama Cotton är ett pseudo-3D-spel där du färdas in i skärmen och ska undvika diverse ankommande fiender och deras eldgivning. Det är inte helt olika Space Harrier. Måhända lånade Success över SEGA:s ingenjörer för att hjälpa med en del av den imponerande mjukvara som driver spelet.
Cotton 100% är å sin sida ett mer traditionellt, horisontellt skrollande skjutarspel, precis som de flesta delarna i serien. Denna port är av SNES-versionen, på gott och ont. PlayStation-versionen som kom 2003 (tre år EFTER PS2 släpptes) har främst en betydligt bättre ljudkvalitet. Det vore trevligt med möjligheten att kunna välja vilket av dessa soundtracks man ville lyssna till. Cotton 100% är i övrigt precis vad man kan förvänta sig av ett SNES-spel i förhållande till ett MD-spel. Många sprites på skärmen (så det blir långsamt emellanåt!) och många visuella effekter som drar nytt av det berömda Mode-7-sättet att måla grafik på skärmen. Framför allt mängden för- och bakgrunder och deras paralax-skrollande ser riktigt bra ut.
Bomull? Snarare BOOM-ull!
Panorama Cotton och Cotton 100% spelas på samma sätt från olika perspektiv. Du är en liten häxa, Cotton, som ska undvika olika fiender medan du försöker oskadliggöra dem i din jakt på willow-godisar (japp, det är storyn – alltid). Till din hjälp har du som vanligt fen Silk som kan kretsa kring dig som en extra beväpnad satellit. Du kan också tillskansa dig vapenuppgraderingar som gör din egen magipuffra starkare.
Arsenalen skiljer sig i övrigt något åt mellan dessa spel. I Panorama Cotton kan du reglera hur snabbt allt skrollar mot dig (vad är det med Mega Drive-spel och att ha den inställningen?), medan du i Cotton 100% har en bomb som kan avfyras i vinkel nedåt. Besvärjelser, alltså skärmtäckande vidunderliga attacker, finns i båda spel men ser ut och beter sig lite olika. Här är det återigen SNES-spelet som drar det vassare strået med flera valbara arsenaler (fyra olika) i början av spelet. Men det är ungefär där jämförelserna till Cotton 100% slutar.
Två mjukisar; ena något hårdare
Cotton 100% är ett helmysigt spel med ett bra soundtrack, en snygg och varierande grafisk stil med imponerande visuella knep. Det kliar alldeles lagom hårt på cute ’em up-nerven. Kanske är det till och med så jag provar ett andra varv med någon av de andra arsenalerna. På det stora hela är jag rätt nöjd. Fram till jag sätter igång Panorama Cotton, vill säga.
Panorama Cotton är ett betydligt svårare spel. Det har en visuell identitet som skriker SEGA under tidigt 90-tal, med sina skalningsalgoritmer för allt som rör sig på skärmen. Det är bokstavligen så i-ditt-ansikte att en bättre kraftprestation till Mega Drivens fördel är svårare att finna. Soundtracket är helt annorlunda; här är det FM-syntesen med sina hårda elgitarrimitationer och exotiska basgånger – allt uppbackat av de extra ljudkanalerna från det inbyggda PSG-chippet i sin ordinarie konsol. Ni får ursäkta nördigheten, men soundtracken till Panorama Cotton gör denne skribent alldeles lyrisk. Att spelet gavs ut av SunSoft när det begav sig känns passande på något sätt. Musiken i Cotton 100% har en rakt igenom tråkigare identitet och fler toner som jag, snällt uttryckt, inte vill ha mot trumhinnorna alltför länge.
Om Cotton 100% kliar cute ’em up-nerven alldles lagom, tar Panorama Cotton den till en helt ny nivå. Det är kanske inte en helt rättvis jämförelse egentligen – spelen tillhör ju trots allt olika subgenrer – men om man nu ska ge dem samma släppdatum så passar sig en jämförelse desto bättre. Som ett stycke trivia kan nämnas att spelen släpptes knappt 4 månader mellan varandra år 1994.
Emulering
För detta dubbelpaket bomull står inga mindre än ININ Games. Det märks inte minst på emuleringen, som har samma typer av inställningar som Turrican, Flashback och liknande moderniseringar. Vi pratar om de troligen bästa inställningarna för krattfilter, sparfunktioner och en knapp för att spola tillbaks. Här finns självfallet också spellägen för båda titlar där det är det oantastade originalet som för skina i all sin prakt. Spola tillbaks-funktionen är för övrigt fantastisk, inte minst för att jag på så sätt kan hinna läsa om den japanska texten även när den hunnit fly ur bild (seriöst, den skrollar väl snabbt trots att det bara är kana-tecken).
Kan du bara välja en …
Gissningsvis gillar du skjutarspel om du tagit dig hit. Du bör också ha fått klart för dig att Panorama Cotton och Cotton 100% är rätt olika spel, trots att de tillhör både samma huvudgenre och har samma utvecklare. Kan du bara välja ett av dem är den viktiga frågan att ställa sig: Tar jag mig an problemen rakt framifrån, eller flankar jag dem? Skämt åsido: Fans av shooters, cute ’em ups och allt vad termer vi slänger oss med borde absolut inte missa dessa spel. Fast kan du bara välja ett så välj Panorama Cotton.
Panorama Cotton och Cotton 100% släpptes den 29 oktober 2021 på PlayStation 4 och Nintendo Switch. Prislappen är cirka 150 kr per titel. Denna dubbelrecension är möjlig tack vare recensionskoder.