Cotton Reboot! Recension

Fantastic Night Dreams Cotton Reboot! är färgglad, men dyrt prissatt retro. Det är dock en välkommen nyversion av en fin spelserie som varit i dvala länge nu.

Cotton Reboot! – eller Fantastic Night Dreams Cotton Reboot! om man är bokstavstroende – är en remake på en känd shooter till den japanska datorn Sharp X68000. Spelserien Cotton har i sig rötter från 1991 och hade sin första titel i japanska arkadhallar. Just X68000-versionen valdes mest troligt för att det är en närmre perfekt portning av originalet, har ett extra ljudspår vid laddningskärmen och lär ha en mer lättportad kod än en arkaisk arkadmaskin. Men det är inte allt – på ljudfronten kostade ININ även på sig att lägga till de japanska rösterna från TurboGrafx-16-utgåvan. Cotton Reboot! är med andra ord ett slags Director’s Cut-version av sitt original.

Snuvad på konfekten

Cotton Reboot! handlar om den energiska, godisälskande häxan Nata de Cotton. I detta första spel för jakten på Willow, en särskild typ av godis, henne till Feernas land. Här lovar fen Silk henne en riklig sötsaksbelöning om hon kan rädda landet undan mörkrets krafter. Sagt och gjort sätter sig Cotton på sin trogne kvast och beger sig iväg för att skjuta eldbollar i ansiktet på alla som vågar sätta sig mellan henne och konfektyren.

Både skarpt och oskarpt

Cotton utvecklades av den japanska studion Success. Det tillhör subgenren som brukar kallas för cute ’em up och hamnar därmed i samma fack som Fantasy Zone, Twinbee och Parodius. Det ger utvecklarna en bra grogrund för att skapa fiender som verkligen sticker ut, och grafik som sjunger av liv. Det gäller både för Cotton Reboot! och för X68000-versionen som följer med i paketet.

Originalet har den typ av väl åldrad, skarp pixelgrafik som verkligen appellerar till 90-talets gamers. Sharp X68000 var dessutom en rejäl värstingdator när det begav sig, vilket innebär att du nu avnjuter dåtidens crème de la crème. Rebooten har tyvärr dock inte alls samma prestige bakom produktionsvärdena. Den nya grafiken är långt ifrån ful, och rättar förvisso till saker som ser oklara eller missvisande ut i originalet, men det har inte alls samma toppskiktskänsla. Och då saknar bådadera ändå snygga visuella filter (krattfilter, som en tjock-tv!) – en rätt klantig översyn.

Svårt som ettan; lätt som attan

Skjutarspel av den sidskrollande typen brukar försöka sticka ut genom sina poängsystem, och här är Cotton Reboot! inget undantag. Många fiender tappar juveler när de får den där eldbollen i ansiktet. Dessa juveler ska du skjuta som om ditt liv hängde på det (vilket inte är en överdrift på svårare svårighetsgrader). De ger dig både mer poäng, magier och extra stödeld beroende på storlek och färg. I originalet hoppar de snabbt av skärmen och kräver lite skicklighet för att hålla i spel. Rebooten å andra sidan är väldigt liberal med att hålla juvelerna i spel och är därmed avsevärt mycket enklare.

Magierna du kan samla på dig är av två typer: eld och åska. De är olika effektiva som attack respektive försvar och finns i olika styrkenivåer. Du är dessutom odödlig medan du kastar deras offensiva varianter, vilket får dem att fungera ungefär som en skärmrensande bomb i andra shooters. Silk kan dessutom komma till din undsättning. Hittar du henne fungerar hon som en +1 som ger extra attacker och exploderar i en annan typ av skärmrensande bomb om/när du blir nerskjuten. Du kan dessutom ha flera stycken av henne!

Snarare bom(b)ull

Cotton Reboot! är ungefär så svårt som du orkar få det. Välj Hard med tre liv och du lär få en del att göra för att hålla uppe eldstyrkan (som annars dalar fort för varje dödsfall). Oavsett svårighetsgrad och version är spelet dock över rätt fort. De har heller inte mycket till omspelningsvärde; det enda du låser upp efter avklarat spel är fler karaktärer vars enda skillnad är den kosmetiska. Nej, är det något som hägrar och får mig att återbesöka Cotton Reboot! så är det musiken. Såväl original som remake har ett par riktigt catchiga toner. Gillar du FM-syntar (min egen akustiska akilleshäl) kommer du garanterat besöka Sound Test-menyn ett par gånger.

Cotton Reboot! släpptes den 20 juli på Nintendo Switch och PlayStation 4, med en utlovad PC-port i görningen. Cirkapriset är 416 kronor (Nintendo eShop). Tre olika fysiska utgåvor finns (fanns) tillgängliga via Strictly Limited Games från cirka 400 kronor och uppåt. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod (Nintendo Switch).

Summering
Cotton Reboot är en välkommen nytolkning av en klassisk spelserie som legat länge i dvala nu. Det är dock lite väl dyrt, även om originalspelet följer med i paketet. Det är ännu en fjäder i hatten för ININ, vars resumé som utgivare blir allt vassare.
Bra
  • Glättjefullt färgglatt
  • Originalet ingår
  • Catchig musik i dubbla varianter
  • Fenomenal instruktionsmanual
Sämre
  • Lite väl dyrt
  • Lite väl kort
  • Lite väl olika svårighetsgrad versionerna mellan
7
Gillar
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.