Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX Recension

Pokémon Mystery Dungeon är en anrik spin-off serie med toppar och dalar genom åren. Rescue Team DX är remaken på ett av de bästa i serien, men formeln förefaller monoton och enformig i längden – något bara de mest ihärdiga fans kan tänkas orka med.

Låt mig säga det på en gång: Jag tycker Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX är ett tråkigt spel. Jag har inget emot Pokémon, dungeon crawlers eller rogue-likes. Faktum är att jag åtnjutit mycket bra spel i samtliga genrer. Men hur jag än vrider och vänder på det tycker jag inte det är kul.

Låt mig förklara.

En annan art av pokémon

För er som inte känner till The Pokémon Companys gamla spin-off-serie är Mystery Dungeon en dungeon crawler och rollspelsäventyr där pokémon pratar och lever i en fablisk värld. Det är en underlig övergång från monstersamlare till dungeon crawler, men det är en serie med uttalade fans. Det är också en serie som traditionellt sett är ganska skoningslös – i enlighet med genren. Självklart går det att forcera innehållet precis som i de vanliga pokémonspelen, men generellt har Mystery Dungeon varit en krävande spelserie. Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX är en remake på Rescue Team Red och Rescue Team Blue från 2005.

En fossil bland nya pokisar

Även om det fortfarande existerar en köpsugen grupp fans där ute för Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX så har utvecklaren Spike Chunsoft inte gjort några större ansträngningar för att blåsa nytt liv i de gamla spelen. Den mest talande förändringen är grafiken som är fullständigt förtrollande. Dock lider det visuella av samma stela animationer som övriga tredimensionella pokémonspel.

Rescue Team DX lutar sig såklart på etablerad spelmekanik av Pokémon-varumärket som är vattentätt om ändå lite förutsägbart. Bortsett från några mindre justeringar och ändringar i system och funktioner är spelet i stort sett detsamma som för 15 år sedan. Du springer ner i grottor och slåss mot fiender om och om och om igen. Och det är här skon klämmer, iallafall för mig. Förstå mig rätt nu, jag har inget emot gamla spel med enkla koncept. Jag älskar gamla klassiker och är en stor fan av exempelvis NES och SNES Classic. Men när det kommer till remakes har jag en förväntan att spelet inte bara importeras till en ny generation konsoler, utan även försöker introducera något nytt som gör titeln spännande. Att det heter Pokémon räcker inte för mig.

Rescue Team DX är trots sin extremt mysiga grafiska presentation enformigt och repetitivt. Visst, layouten på grottorna slumpas fram, men de gömmer inget intressant. Pokémon varierar, men de gör inget spännande utöver sina attacker. Bara en sådan sak som att spelet är halvt automatiserat (du kan hålla in L för att gå närmsta vägen i mål och trycka A i strider för bästa tillgängliga attacken) är förbluffande. Är det inte tänkt att jag ska spela spelet? Att skapa automatiserade funktioner bevisar bara att spelet är enformigt!

En evolution hade varit nödvändigt

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX är ett spel jag vill tycka om. Jag ser potentialen när jag tittar på den härliga vattenmålade grafiken. Men jag hittar inget under ytan. Spelet överraskar mig inte med något. Storyn är trevlig men långsam. Karaktärsutvecklingen okej men utan direkt långsiktiga mål. Och striderna är lagom utmanande. Men om det är något som sänker hela upplevelsen så är det uppdragsstrukturen.

Det finns till min kännedom tre typer av uppdrag som kan destilleras till: hitta en pokémon, hitta ut ur grottan och eskortera en pokémon. Allt utspelar sig i slumpade grottor med patrullerande fiender. Det är allt. Jag gör naturligtvis en grov förenkling men det är såhär spelet känns efter bara ett par timmar. Bossar förgyller tillvaron då och då men helheten är så tråkig att jag hellre står i köket och diskar.

Det är min övertygelse att en större variation uppdrag hade förbättrat spelupplevelsen avsevärt. Varför kan vi inte skydda territorium mot anfallande pokémon? Kartlägga värdefulla mineraler och risker i grottor? Navigera dynamiska grottor med stigande vatten eller rörliga hinder? Möjligheten att bygga och dela grottor med andra online?

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX hade behövt utvecklas.

Inget för en pokémontränare

Vem är det då som kan tänkas tycka om Rescue Team DX? En vanlig pokémonspelare som ströspelar huvudspelen lite lätt innan det ställs på hyllan bör inte chansa på det här. Istället kan du som tidigare erfarit Mystery Dungeon luta dig närmare. Fast är du den personen känner du säkert redan till vad Rescue Team DX innefattar och om du tycker om det eller inte.

Mitt tips är helt enkelt att du provar demot som går att ladda ner från Nintendo eShop. Observera dock att det fullständiga spelet sedan är mer av samma.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX är en charmig dungeon crawler som tyngs ner av repetitiv spelmekanik och monotona spelmoment. Har du viljestyrkan eller motivationen att ha överseende med dess gammalmodiga upplägg finns det nog en hel del att uppskatta med Rescue Team DX. Men om du är som jag – en gamer som förväntar sig mer av remakes – då kommer du bara bli besviken.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX är en vackert återskapad klassiker som inte gör för många avvikelser från originalet. Däremot känns det mellan varven grovt föråldrat med fruktansvärt enformig spelmekanik. Tyvärr tror jag bara en liten skara gamers kommer finna njutning i Rescue Team DX. Det här är inte spelet du köper till barnet som älskar Pokémon Sword och Shield. Det här spelet är snarare till den lite äldre spelaren som haft kontakt med andra Mystery Dungeon-spel.
  • Vacker grafik
  • Mysig musik
  • Rätt djup spelmekanik