Jag har insett att det finns två typer av snygga spel. Du har dina oh-wow-det-här-är-snyggt-spel! Titlar som har visuell attityd som Persona 5, eller fotorealism som The Last of Us II. Sedan har du även grafisk konst som Okami eller The Unfinished Swan, eller pixelperfekta retrospel som Cyber Shadow. Alla vackra och snygga i sin egen rätt. Men sedan finns det ett fåtal spel som får dig att tappa andan. Som försätter dig i ett tillstånd där automatiska kroppsfunktioner som att blinka med ögonen eller svälja saliv blir utslagna. Där någon kan örfila dig med en purjolök utan att bryta det komalika tillstånd sinnesintrycken ger. Ratchet & Clank: Rift Apart är ett sådant sällsynt spel.
Insomniac Games har alltid levererat imponerande titlar, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales är ett exempel. Däremot är Ratchet & Clank: Rift Apart i en helt annan liga då det utvecklats från grunden upp enbart till Playstation 5. Och det är tydligt. Ljus- och partikeleffekter är ofattbara, för att inte nämna vilken game changer ray tracing-teknologin är! Spelet har flera grafikinställningar att välja mellan, upp till upplösning i 4k med ray tracing och utökad visuell densitet i 30 bildrutor i sekunden. Du har även ett läge med 60 bildrutor i sekunden utan ray tracing fast med högre upplösning. Min personliga favorit – eftersom jag inte har en 4K-teve – är läget med det bästa av två världar: 60 bildrutor och ray tracing!
Det är ingen underdrift när jag säger att Ratchet & Clank: Rift Apart är det snyggaste spelet på Playstation 5.
Det är inte bara i de grafiska teknikerna som Ratchet & Clank: Rift Apart imponerar. Spelet har en underbar visuell identitet som är troget spelets historia samtidigt som det uppgraderats till en ny generation. Varma färger, detaljer med personlighet – till och med växter har karaktär – och en värld som känns levande. Det är omöjligt att värja sig mot charmen! Många gånger kom jag på mig själv att jag lämnat den utstakade vägen för att utforska och beundra omgivningarna – vilket ofta ledde mig till ett gömt samlarföremål. När ett spel, enbart med världens framställning, lockar dig till att undersöka den – då är den riktigt bra.
Enkel och driven story
När spelet är igång – tar ett ögonblick från startskärmen – blir du direkt introducerad för seriens nykomling Rivet. Precis som Ratchet är hon en utrotningshotad lombax. Men till skillnad från våra hjältar Ratchet och Clank lever hon i en dystopi. Hon är stridshärdad och driven med styrka och sårbarhet som går att relatera till, vilket gör henne betydligt enklare att tycka om än seriefiguren Ratchet. Medan Rivet strider i ett uppror mot det förtryck Dr. Nefarious satt hennes dimension i, blir Ratchet och Clank hyllad i en överdådig parad hemma i sin verklighet. Allt är toppen tills att Dr. Nefarious kraschar Ratchets hyllningsparad och sabbar balansen mellan dimensionerna. Kaos bryter ut och Ratchet och Clank blir separerade samtidigt som Rivet blir indragen i konflikten. Det blir upp till kamraterna att på olika håll återställa dimensionerna innan alltsammans kollapsar.
Det är en enkel berättelse som är lätt att hänga med i och som aldrig tappar tråden i olika sidospår eller vändningar. Den är fokuserad och driven genom uppdrag, spelmekanik och filmiska sekvenser. Tempot är mästerligt avvägt och pendlar mellan action, drama och komedi i intervaller som ständigt håller dig underhållen. Insomniac har till och med lyckats klämma in små nyanser i den linjära historien och när eftertexterna rullar har de hunnit avhandla vänskap, ansvar och tillit. Med det sagt är berättelsen ingen vattendelare i viktiga samtal eller kommentar på verkliga samhällsproblem. Det är en berättelse som skall underhålla dig.
Låt oss prata om revorna
Centralt i Rift Apart är revorna till andra dimensioner. Tidigt i spelet blir du introducerad för dessa imponerande ögonblick där du kastas mellan världar i realtid. Miljöer, effekter och rörliga föremål hoppar in och ut utan att bildskärmsfrekvensen stannar upp. De är hissnande upplevelser som får mig att tappa andan varje gång. Revorna är inte bara mekanismer i berättelsen eller filmiska sekvenser, de är även centrala för spelmekaniken på fantasifulla sätt. Den första är möjligheten att dra hela omgivningen närmare dig, för att till exempel korsa en ravin i ett plattformspussel. Denna tidiga spelmekaniska funktion märker du snabbt appliceras i alla möjliga scenarion. Du får använda dem i strider för att undvika attacker eller flankera motståndare. De dyker upp i fartfyllda jakter där du glider på räls eller svingar dig över avgrunder. Och även om den i realiteten fungerar som en änterhake har den en visuell effekt som får den att kännas fräsch.
Betydligt mer imponerande är den mekanik som låter dig växla mellan dimensioner ögonblickligen. Och fastän dessa har en otrolig wow-faktor använder Insomnac dem också på roliga sätt. Vad de gör så bra är att alla nya mekaniker blir presenterade grundligt så du hinner behärska dem och innan de successivt blir satta i nya sammanhang. Detta ger flödet i äventyret en behaglig eskalering där inget enskilt moment pågår så länge eller upprepas så ofta att det blir tråkigt.
Denna designfilosofi är genomgående i hela spelet. Titt som tätt genom äventyret växlar Ratchet & Clank: Rift Apart spelmoment och låter dig göra något helt nytt, som att fördriva datavirus i ett slags micro-stridsvagnsspel, eller lösa kluriga pussel i en avlägsen dimension. Även i det generella äventyret får du ständigt uppleva nya funktioner som växlar upp tempot. Vare sig det rör sig om möjligheten att flytta sig över dimensioner, glida på rälsar i hundra kilometer i timmen, eller rida på sniglar över giftiga vatten, har du alltid något kul framför dig. För att inte nämna alla knasiga vapen till ditt förfogande!
Bomber och granater och svampar
Inget Ratchet & Clank-spel vore sig likt utan galna vapen i arsenalen. Rift Apart blandar gamla godingar och nya galna vapen som alla känns unika, har ett tydligt användningsområde och blir betydligt bättre när de är uppgraderade. De flesta vapnen har även olika funktioner som aktiveras beroende på om du pressar ned avtryckaren helt eller halvvägs – Playstation 5:s DualSense-kontroll är helt underbar här och avtryckarna ger en fantastisk feedback! Ett vapen skjuter av en svamp som trackaserar fienderna, en annan besprutar dem med groddar som växer över motståndarna och förvandlar dem till konsttrimmade buskar – som du sedan kan fälla!
Vad som gör striderna så roliga däremot är inte bara alla knasiga vapen, utan att striderna sker i varierade omgivningar som gör att du behöver anpassa dig till layouten på banan, växla vapen och anfalla med olika metoder. Om en strid sker på en öppen yta, kommer nästa att ske i ett mer kuperat eller trångt utrymme. Precis som allt annat i Ratchet & Clank: Rift Apart gör denna dynamik att spelet aldrig blir enformigt.
Min personliga favorit är The Enforcer som med sina dubbla pipor kan leverera massiv skada i korta intervaller – tänk shotgun. Den är perfekt mot bossar med korta luckor för motanfall, eller grupper av fiender som svärmar dig. När den är uppgraderar blir den the Executioner och rockar fyra pipor! En annan favorit är Shatterbomb som du kan kasta granater med. Den är visserligen lite mjäkig i början men investerar du uppgraderingar i den kommer du att älska den. Ratchet & Clank: Rift Apart har 18 andra vapen att leka med.
Ett av årets bästa äventyrsspel
Jag har inget annat än beröm att ge Ratchet & Clank: Rift Apart. Det är ett suveränt action och äventyrsspel som är en fröjd för ögat som det är att spela. Den fokuserade storyn och varierade spelmekaniken lämnar lite utrymme för tristess. Rift Apart är ett spel som jag kan rekommendera varmt, särskilt, enbart(!), till Plkaystation 5-ägare. Då det är ett av de få spel som är helt exklusiva för konsolen.
Om det är något jag bör peka ut som bristande så är det att Rivet styrs och fungerar precis som Ratchet. De har samma rörelser, attacker och vapen. Det finns tyvärr inget unikt mellan dem annat än färgen på deras päls. Det här är ett underligt val för ett spel som annars sprudlar av dynamik och variation. En annan mindre brist är att äventyret är relativt kort på omkring 10-20 timmar. Spelare som tycker om att maximera och samla varenda föremål eller genomföra alla sidoaktiviteter kommer kunna klämma ut några fler timmar, men en vanlig genomspelning tangerar på den korta sidan. Längden på spelet är ett givet argument när spel nu för tiden har ett pris på cirka 799 SEK.
Förutom det är Ratchet & Clank: Rift Apart en kvalitativ upplevelse som inte bör missas. Har du en Playstation 5, pengarna över och gillar äventyrsspel, då tycker jag att du ska ge det en chans.