Resident Evil 7 Not a Hero & End of Zoe Recension

Resident Evil 7 lämnade en hel del frågetecken hos spelarna när eftertexterna började rulla. Och det DLC som vi blev lovade redan i våras har vi fått vänta på tills nu, men istället för ett fick vi två. Levererar dessa två nya delar i Resident Evil-serien eller står vi fortfarande som fågelholkar efter att ha skjutit oss igenom ännu en omgång molded?

Jag var en av de som väntade ivrigt på att få se om denne nya Chris Redfield vi fick se i slutet tillsammans med en helikopter bärande en ny version av Umbrellas logga egentligen var Chris. Till min besvikelse så var det faktiskt det. Men bortsett från hans utseende så bjuder Not a Hero på en väldigt bra spelupplevelse. Eftersom jag här kommer gå igenom båda nya DLC, Not a Hero och End of Zoe, så delar vi upp detta i kronologisk ordning. Det förstnämnda är gratis och det andra kostar runt 200 kronor.

Not a Hero

Direkt efter att Ethan blivit räddad av det nya Umbrella så sätts Chris i arbete. Umbrella har börjat om på ny kula och jobbar som ett militärt företag fast beslutna om att rätta sina fel. Chris har motvilligt gått med att jobba vid deras sida efter att BSAA gett sitt samtycke till organisationens mål.

Chris har inte bara fått sig en makeover, utan även ett uppdrag som kan vara hans sista

Man har under en tid haft ögonen på Lucas, sonen i familjen Baker. Han har bedrivit forskning på Eveline och hennes ”mold” i en underjordisk facilitet. Det enda vi får veta är att han jobbar för en organisation som kallar sig för ”The Connections”. Chris mål är att fånga Lucas och stoppa överföringen av informationen så den inte hamnar i fel händer.

Nytt spelsätt

I Not a Hero så ligger störst fokus på action. Roterat mellan horderna av infekterade så bjuds det på pussel som vi känner igen från grundspelet och även några nya moment. Man känner sig lite mer säker som Chris än som Ethan med full utrustning och större mängd ammunition och vapen att välja mellan. Hela tiden så har man kontakt med en dam från Umbrella som pratar med en genom den specialgjorda hjälmen.

När väl detta kapitel är över så känner man sig otroligt mycket klokare. Många av de lösa trådarna knyts ihop på ett snyggt sätt och Capcom lämnar självklart det öppet för ännu en installation. För att vara ett gratis tillägg så är detta över mina förväntningar.

End of Zoe

En kort tid efter händelserna i Not a Hero så är Jacks bror ute i markerna vid bukten och finner sin brorsdotter Zoe omringad av Umbrellas soldater. Efter vad hans familj gått igenom så gör han det han tror är det enda rätta och tar Zoe ifrån männen. Men Evelines infektion har gjort att Zoe inte har långt kvar. Efter att farbrorn, vid namn Joe, fått information om att soldaterna egentligen bara ville hjälpa till så börjar jakten på botemedlet.

En kamp mot tiden för den infekterade Zoe

Joes kampanj spelas annorlunda mot de andra delarna i spelet. Han är en man med få ord och använder sina bara händer för att mota bort alla hot. Det är en helt annan känsla gentemot det föregående tillägget. Här är det mer smygande och planerande, tillsammans med en mycket mer olustig miljö.

Precis som i alla Resident Evils titlar så finns ledtrådar till den större handlingen strött lite överallt. Joe får reda på vad hans bror och familjj utsatts för medan han gör sitt allt för att få tag på det botemedel som Umbrella har på plats. Vi återvänder till Bakers hus, som nu helt står i karantän, och får gå igenom de allt för familjära korridorerna. Den slutliga striden var något som faktiskt gjorde ont i bröstet på mig, överdrivet känslosam som jag är.

För den som vill ha mer

För mig personligen så var hela denna upplevelse helt klart värd pengarna och väntan. Capcoms försök att återuppliva serien och åter låta den vandra i skräckens fotspår har verkligen lyckats. Detta blev som ett litet kärleksbrev till oss fans samtidigt som det svarar på alla frågor vi hade kvar sedan huvudinstallationen. Variationen i de båda tilläggen är också en frisk luft i hela sjuans värld.

Har du själv spelat någon av dessa eller är det något du kan tänka dig att krypa ner i soffan med efter julhelgen? Berätta för oss vad du tycker i kommentarerna.

• Varierande spelsätt
  • Tillför till handlingen
  • Unika spellägen
  • Chris Redfields nya design
  • Ganska korta
  • Vissa saker i handlingen får för lite tid i rampljuset
7
Iklär sig ett headset dagtid för att hjälpa människor och ett annat kvällstid för att rädda digitala världar. Emma föddes i princip med en kontroll i handen, och gör sitt yttersta för att kombinera jobb, familjeliv och sin passion för spel. Utöver de konkreta spelen så djupdyker hon ofta i teorier kring spel och dess historik.