ROCCAT Khan Aimo Recension

ROCCAT har kommit ut med ett nytt headset och efter lite testande så ska vi se om det låter lika bra som det lyser.

ROCCAT har kommit ut med ett nytt headset för den som sugen på att sparka rumpa i diverse spel. Det märks även att det satsats på kvalité då det byggt i rostfritt stål och själva sladden är redigt tålig. Men hur bra egentligen det nya Khan Aimo? Hur mycket boom får du för din buck?

Bräk, boom, uff, muff

Något som blir uppenbart direkt gällande ljudet i headsetet är att det känns väldigt klart. Under en längre sejourOverwatch visste jag precis vad som föregick överallt där jag behövde ha information via ljud. Smygande fienders steg och skott som ekade på avstånd gjorde det lätt att orientera sig och förhöjde spelupplevelse rejält. Det inbyggda ljudkortet som levererar dånande 7.1-surround är verkligen något som satsats på och just i spel så känns det helt rätt. Även det vanliga stereoljudet imponerar och tillsammans med Bass Boost-funktionen så blir ljudmattan aningens tyngre.

Vid filmtittande är det hela det lite meckigare. Dock så tror jag att det mest beroende på mediaspelarens krångel med sin equaliser snarare än att hörlurarna inte presterade. Däremot var Bass Boost-funktionen lite väl påtaglig och ljudmixen kändes inte lika klockren. Det kan ha varit filmens fel mer än hörlurarna, men är det lite tråkigt just när Khan Aimo känns så klockrena vid spelande.

När jag lyssnar på musik så skiner balansen mellan diskant/bas igenom och levererar en stabil upplevelse. Både med och utan boost så hörs alla instrument och röster som går genom låten jag lyssnar på väldigt rent, vilket såklart är extra kul för den musikintresserade. Gällande just musik så är Khan Aimo helt klart värt pengarna, speciellt om du har med lurarna till jobbet eller plugget och behöver få upp ditt fokus.

Headsetet skiftar i färg vid användning, något jag inte helt listat ut hur eller varför det gör

Micken funkar även den rätt bra, dock så rekommenderas att det sätts en muff på eller liknande då den verkligen fångar upp alla småljud som kan tänkas produceras runt om dig. Vid lite test av inspelning med olika program så kan jag konstatera att när du väl sitter i ett rum som är rimligen tyst så hörs du klart och tydligt både vid inspelning och lagtjatande. Det är också lätt att fälla bort micken när valfri uppiggande dryck ska intas vid långa sessioner!

Neondiskodesign

Khan Aimo
är ett rätt snyggt headset. Det är stilrent designat och känns samtidigt känns robust. Jag kan nästan lova att headsetet kommer hålla i alla fall ett par år framöver. Det som däremot känns lite jobbigt är att Khan Aimo inte riktigt sitter helt perfekt, oavsett hur mycket jag justerar det. Efter ett antal avtagningar och ryckanden så sitter det helt okey. Det känns som att det borde gå att justera själva lurarna bättre och inte bara omkretsen.

Ljudreglaget är jag också lite septisk till. Det har känts lite oklart vid tillfällen hur mycket jag måste skruva på det för att det ska bli perfekt. Jag har vid några tillfällen (även om det är få) fått engagera mig lite väl mycket i att pilla med ljud istället för att hjälpa mina lagkamrater att ta steg närmare seger. Det är oftast lättare att gå in i spelmenyn och ändra ljudbalansen på så sätt, dock så låter det väldigt bra när du väl är hittat rätt.

Det som däremot imponerar är utestängningen av utomstående ljud. När Khan Aimo åker på så sugs jag in i den värld jag nu valt utforska och det tycker jag är ett stort plus i kanten. Personligen har jag lätt för att tappa fokus när det för mycket ljud runt omkring, Om jag blir så inne i ett spel att jag inte tänker på tiden så är jag avsevärt mycket nöjdare.

Det enda jag inte riktigt kunnat lista ut är varför det skiftar färg när man spelar. Jag har testat att trycka på en knapp som sitter bredvid ljudreglaget och då försvinner färgen. Jag gissar att det har att göra med huruvida micken är på. Eller så kan det vara så att jag låter redigt dum (eller bara gammal/ovan), men det om det är så är det en toppenindikator på att micken inte spelar in alla hemliga konversationer du har med olika agenter.

En summering i diskant

Allt som allt känns ROCCAT Khan Aimo som ett prisvärt headset som kommer ge ett bra ljud för den peng du lägger på dem. Sladden är alldeles lagom lång och det går snabbt att koppla in det för att sedan dra igång första matchen i valfritt spel. Allt som allt så går installationsproceduren på dryga minuten. Det tycker jag är alldeles lagom för ett headset av den nya generationen.

Det som också har blivit ett litet kännetecken för ROCCATs gamingserie är SWARM-funktionen som låter dig spara inställningar för deras produkter. Helt klart guld värt om du byter mellan olika datorer mycket. Just Khan AIMO är lite mer bundna vid just dator. Det är skönt att kunna flytta dem mellan hemmadatorn och jobbdatorn utan att behöva pilla med inställningarna.

DRIVENHETER
Frekvenssvar:  10 – 40000Hz
Impedans: 32Ω
Max. SPL vid 1kHz: 99dB
Drivenhetsmaterial: Neodyniummagnet
Drivenhetsdiameter: 50mm

MIKROFON
Frekvenssvar: 100 – 10000Hz
THD% @ 1kHz: 2%
Känslighet vid 1 kHz: -40dB
Signal-brusförhållande: 60dB
Impedans: 2.2kΩ

LJUDKORT
Upplösning: 24-bit @ 96 kHz (max)
DAC/AMP-kombo
MÅTT / VIKT
Vikt 275 g

SYSTEMKRAV
Windows 8, Windows 7, Windows 10
Internetuppkoppling för drivrutiner
USB 2.0 Port

• Bra ljud
  • Robust Design
  • Lagom lång sladd
  • Knepigt att få dem att sitta bra
7
Stor spel- och filmentusaist som prompt hävdar att pixel- och spritegrafik är det bästa som hänt världen. Utvecklar småspel, fotar och pysslar med musik alldeles för mycket. Anser att spel är konst, tar gärna upp diskussionen med folk som anser otherwise. Utöver det en rätt chill, kaffeberoende (maler egna bönor!) gamer som inte backar på utmaningar. Orerar gärna högt och ljudligt om Hideo Kojimas briljans och Metal Gear-seriens storhet.