Rent designmässigt är Roccat Renga Boost en sparsmakad, svart tingest med vassa kanter. Det är en typisk design för gaming-headset utan några häftiga ljus eller andra krusiduller. Det mest exotiska den kommer med är volymreglage och mikrofonbrytare direkt i en liten dosa på sladden. I gengäld är det ett par väldigt lätta hörlurar, på gott och ont. Med sina 210 gram känns de väldigt lätta mot huvudet och de är i och med vikten också relativt lätta att ta med sig. De kommer dock inte med någon form av bärväska eller skyddspåse.
Det är väl ungefär där de positiva bitarna tar slut. För sin prislapp på 600–800 kr hade jag faktiskt förväntat mig mer på ungefär alla nivåer, trots att det inte är ett dyrt headset. Till en början är ljudet riktigt platt och tråkigt, oavsett hur mycket kuddarna tycker att det är ”studio grade”. Här finns ingen bas, ingen klangfärg och det värsta av allt – du hör fortfarande allt runt omkring dig trots att de sitter runt dina öron. Det lär vara en medveten design, men det får mig att undra vilken målgruppen egentligen är.
Längre sessioner med Renga Boost ger mig ont i öronen. Till dess försvar så gör de allra flesta headsets det, men det här kan ändå vara bland de mest obekväma jag testat. Kuddarna innesluter inte öronen helt korrekt och snäckorna justeras med glorifierade gummiband som inte håller positionen. De går inte heller att ha runt nacken någon längre tid, eftersom det läderaktiga tygstycket som löper mellan snäckorna har för vassa kanter för att man ska kunna vila nacken mot den.
Driver Units | |
Frekvenssvar | 20~20000Hz |
Impedans | 32Ω |
Mått | |
Höjd | 20.0 cm |
Bredd | 21.0 cm |
Längd | 10.0 cm |
Vikt | 210 g |
Kompatibilitet | |
Systemkrav | 1 x 3.5mm jack (sound), 1 x 3.5mm jack (mic) |