ROCCAT Sova Recension

Sitter du och våndar dig över att det är bekvämare att spela i soffan, men tycker att handkontroller är för begränsande? Roccat försöker slå två flugor i en smäll med sin lapboard Sova. Detta tangenbord har du i knät istället för på skrivbordet, så du kan ha all kontroll du normalt har vid en PC och sitta lika bekvämt som du gör framför konsolen. Är detta lösningen på alla dina ergonomiska gamingproblem?

Jag tänker inleda med att slänga ut en åsikt som kanske irriterar folk: komforten i den dyraste gamingstolen kommer aldrig slå ens en billig fåtölj eller soffa. Nu när ni har hämtat facklor och högafflar vill jag återigen be om er uppmärksamhet. Konsoler i all ära, men i grund och botten är jag en PC-spelare. Jag kan dock inte förneka hur mycket bekvämare det är att sitta och spela i soffan jämfört med min trogna gamla datorstol. Roccat Sova är ett lapboard, alltså ett tangentbord man har liggandes i knät. Det är också produkten jag inte visste att jag behövde i mitt gamingliv förrän nu.

Installation

Roccat Sova är i grund och botten plug n’ play, det är bara att koppla in och spela. Du behöver dock två stycken USB-uttag direkt i datorn (den ville inte fungera med de USB-delare vi testade) vilket kan ses som underligt för ett tangentbord. Anledningen är att det finns två extra USB-uttag på själva produkten, där det är tänkt att du ska koppla in headset och mus. Det finns gott om sladd för att räcka till de flesta vardagsrum, men vi är lite fundersamma över valet att ha sladd överhuvudtaget. Hade inte detta fungerat mycket bättre trådlöst?

Vill du ändra med inställningarna får du dock ladda ner Swarm, vilket är Roccats egna program som agerar kontrollcenter till samtliga av deras produkter. Då tangentbelysningen i grund var inställd på ett irriterande pulserande läge blev detta snabbt ett måste. Lyckligtvis gick detta att åtgärda snabbt så överlag var det inget problem.

Mycket utrymme utan att förlora bekvämlighet

Design och Komfort

Roccat är inte ensamma med att ge sig in på denna delen av marknaden. De är dock de som i skrivande stund lyckats få till formfaktorn bäst. Med en area på 646 X 280 millimeter får de precis plats med allt som behövs. De har först och främst ett armstöd, vilket bara det ger dem en avsevärt mycket mer ergonomisk produkt än konkurrenterna. De har även gott om musutrymme, med ett sladdlås man lätt knäpper fast i överkanten på lapboarden så att råttan inte flyger iväg när du skriver för entusiastiskt. De kompenserar för detta utrymme med aningen förminskade tangenter på själva tangentbordet. Detta var inga problem under testningen utan efter bara någon timmes spelande kändes det lika bra som ett mer traditionellt tangentbord.

Roccat Sova har en bra vikt och känns bra att ha i knät tack vare kuddarna som sitter på undersidan. Dessa har även bonusen att de hindrar tangentbordet från att glida omkring för mycket när du rör på dig. Produkten är konstruerad i moduler som sitter fast med magneter, så hemmafixaren kan lätt justera de individuella delarna som musmatta, handledsstöd och så vidare genom att plocka bort kuddarna på undersidan. Detta är en snygg produkt, kanske inte banbrytande i sitt utseende, men vi gamers har ju en väldigt tydlig estetik vi föredrar och där kryssar Roccat Sova i alla rutor.

Allt är lätt att byta ut – inga verktyg krävs

Utförande

Efter man vant sig vid de aningen mindre tangenterna så finns det absolut inget att klaga på. Det märktes ingen som helst fördröjning i något av de spelen vi testade och bara som rent skrivdon fungerar de utmärkt. Faktum är att hela den här recensionen skrivs med tangentbordet ifråga. Det finns även en variant av Roccat Sova med mekaniska tangenter om detta är att föredra. Det är dock inte den vi har testat, men håller den samma kvalité som deras membrantangenter så bådar det gott.

Ett klagomål får dock musmattan, eller snarare musplattan. Detta är egentligen bara en plastskiva och vi märkte flera gånger att muspekaren hoppade omkring suspekt. Särskilt tydligt var det när man rörde lasern över den påmålade logotypen, så det är något som ibland reflekterar ljuset fel. Nu finns det såklart inget som hindrar dig ifrån att bara slänga över en vanlig musmatta över – det finns som sagt gott om plats.

Avslutningsvis

Roccat Sova kör med sin slogan ”Own the couch” och de har absolut rätt. Du har en bekväm lösning för att kunna sitta i soffan eller fåtöljen utan att vara beroende av en ofta begränsande handkontroll. Kvalitén är hög och den solida konstruktionen låter tangentbordet överleva att tappas i golvet flera gånger utan problem vilket kan vara väldigt relevant för den klumpige gamern (exempelvis författaren till denna recensionen). Musutrymmet är stort men kan ha vissa problem med vissa spelmöss då lasern kan registrera fel. Detta är dock lätt åtgärdat med en vanlig musmatta, men borde ses över ifall det någon gång i framtiden kommer en ny utgåva av produkten. Det finns inte heller något stöd för vänsterhänta. Med lapboardens modulära design hade man säkerligen kunnat komma med någon lösning där man helt enkelt byter plats på tangentbordet och musplattan. Vi får se vad Roccat gör med Sova i framtiden.

Trots dessa problem är detta en av de bästa lapboardsen på marknaden och får en varm rekommendation av oss. Är det kanske dags att byta gamingstolen mot gamingsoffan?

Teknisk information:

• 275mm × 240mm mousepad, replaceable
  • Replaceable wrist rest and lap cushions
  • Easy-Shift[+]™ with 28-key EasyZone
  • 2 × USB 2.0 ports
  • ROCCAT® Talk™
  • Multimedia functions
  • 4m break-away cable
  • 512kB memory + 32-bit Arm IC
  • 1000Hz polling rate
  • Advanced anti-ghosting with N-key rollover
  • Membrane keys (Sova)
  • TTC mechanical key switches (Sova MK
Dimensions / Weight
Width 64.6 cm , Height 28.0 cm , Length 3.7 cm , Weight 2350 g
System requirements
Windows® 10, Windows® 8, Windows® 7 64 Bit, Windows® 7 32 Bit
Internet connection for driver installation
USB 2.0 Port
Lapboards innefattas i en än så länge smal nisch av marknaden, men Roccat Sova slåss med näbbar och klor för att stå på toppen av denna. Med nära perfekt storlek för uppgiften finns det inget att klaga på med ergonomin. Det är byggt i bra kvalité och är bekvämt att använda, vilket man vid första anblick kanske inte tror. I korta drag är Sova ett mycket välkommet tillägg till gaminghörnan i vardagsrummet.
  • Handledsutrymme
  • Bra vikt
  • Bekvämt
  • God tangentkvalité
  • Bra ursäkt för att vara soffpotatis
  • Musplattan
  • Bara för högerhänta
  • Varför inte trådlöst?
8.5
Öländsk ordvrängare och speldesigner. Tillhör den generation och demografi som växt upp med spel och genom detta haft möjlighet att på nära håll se mediet utvecklas. Slår mig gärna ner med någon form av onlinespel, vare sig det är ett RPG, FPS, MOBA eller MMO. Kan jag spela med, eller i alla fall interagera med andra personer så trivs jag som bäst.