Scribblenauts Mega Pack Switch Recension

Scribblenauts-spelen är baserade på ett oerhört ambitiöst koncept: skriv vilket substantiv du vill och det dyker upp på skärmen. Redan första titeln på Nintendos DS visade prov på väldigt stor detaljrikedom och att utvecklarna hade hjärtat på rätta stället. Tyvärr så har Scribblenauts på det stora hela inte alls så mycket att komma med som dess koncept vill sälja in.

Scribblenauts Mega Pack innehåller de två spelen Scribblenauts Unlimited och Scribblenauts Unmasked: A DC Comics Adventure. I båda spelar du som Maxwell, som med stöd av sin syster Lily ska försöka sprida lycka till människor med hjälp av ett fantastiskt anteckningsblock. Berättelsen är klart mindre viktig i Unlimited, medan Unmasked gör ett försök att väva in Maxwell och Lily i ett passande sammanhang. Från en som knappt är bekant med DC-universumet så får jag ändå kalla det hedervärt. Det har i skrivande stund hunnit gå fem respektive sex år sedan Unmasked och Unlimited först hamnade på hyllorna, och för att locka till sig nya såväl som återvändande köpare så har denna samling lite extra innehåll.

Det handlar om fler banor och spellägen att lösa pussel i, och du kan numera dela med dig av dina egenhändigt skapade föremål online. Ett annat nyförvärv är ett flerspelarläge som du kan avnjuta tillsammans med en vän. Fråga mig dock inte hur, för ingen bryr sig om att förklara det. Inte heller står det i manualen, för någon sådan finns inte – ens digitalt. Eftersom internet inte heller gav något bra svar, så blev min upplevelse av multiplayer helt enkelt att min sambo satt i det metaforiska baksätet. Jag måste dock erkänna att det inte var helt tokigt. Efter att ha serverat pizzor med ögonglober och avrättat oskyldiga med såväl överdimensionerade hagelgevär som med eldkastare så börjar jag dock undra något över hennes psykologiska tillstånd.

Vad gör man inte för att hjälpa en häxa etablera godisbutik?

Fantasi göra sig icke besvär

Trots de rent banala grejerna man kan hitta på i båda titlarna så står dock en sak klart: de här spelen är inte direkt ämnade för sin åldersmärkning på tolv år. De så kallade pusslen är sällan eller aldrig svårare än att använda ordet som står i uppdragets instruktioner, och mer kreativa lösningar är helt enkelt bara för spelarens eget välbefinnande. I Unmasked försöker utvecklarna att premiera fantasi något mer genom att ge minuspoäng för den som skriver samma ord fler gånger, eller som väljer de absolut lättaste orden. Det är dock inget som på allvar påverkar ens framsteg eller spelet i stort. Det mest intressanta blir snarare när du blir påtvingad att begränsa dig till exempel till enbart adjektiv, eller att bara få skriva superhjältenamn i blocket.

Störst behållning av Scribblenauts Mega Pack har antagligen den spelande föräldern. Här kan man tillsammans försöka sig på att lösa problem med en gnutta mer fantasi. Den uteblivna belöningen till trots är det ändå en fröjd att testa spelets begränsningar, och man behöver inte ens en 4-5-6-åring för att locka fram ett skratt (det är ju undertecknad om något ett bevis på). Jag kan tänka mig att fans av DC-universumen dessutom får lite extra livslängd ur Unmasked, där även de mest obskyra hjältar tycks kunna åkallas.

[Rysslands nationalsång ekar i bakgrunden]

Både begränsat och maskerat

Jag kan inte med gott minne kalla Scribblenauts Mega Pack för en helt kompetent produkt. Med sin prislapp på 289 kronor för ett digitalt exemplar (på Nintendos eShop, i varje fall) så är en manual inte för mycket att begära – särskilt inte som spelen är både gamla och antagligen redan har haft en utgåva med tryckt manual. Att Unlimited dessutom behagade krascha för mig vid två tillfällen ger en viss sur eftersmak. Jag vill gilla Scribblenauts. Särskilt Unlimited hade ett upplägg som gjort för en ”kompletionist” som jag, med x/x antal stjärnbitar plockade på varje bana och hela den visan. Tyvärr så är det här fortfarande spel som låter oerhört lovande på papper, men vars utförande kommer med en rad problem som blir alltför uppenbara när man börjar gräva.

Ett gott hjärta och stor ambition som tyvärr bara resulterar i att Scribblenauts Mega Pack blir ett spel som är svårt att hitta en målgrupp till.
  • Lättsamt och roligt upplägg
  • Lagom mycket innehåll