Som tur är räcker det att trycka på en knapp och jag kan spola tillbaka till innan det förödande guppet som ledde till att jag tappade kontrollen över bilen. Nu bromsar jag in lite och klarar med enkelhet att hålla mig kvar på vägen.
Tyvärr har tillverkaren Milestone inte valt att gå lika långt som Codemasters gjort i många av sina bilspel, där rewind-funktionen är obegränsad. Visserligen går det att ställa in om du inte vill ha funktionen, eller om du bara vill ha två, eller kanske tre möjligheter att spola tillbaka. Men vill du ha många rewinds får du nöja dig med nio. Fler än så går inte att få. Och tro mig, det kan behövas fler än nio. Många fler.
Sébastien Loeb Rally EVO skiljer sig inte speciellt mycket från Colin McRae-serien. Som förare får du köra vanliga rallybanor, där både Sverige och Finland inkluderas, och du får även köra rallycross och eliminering ‑ där den som ligger sist när tiden går ut åker ur och tiden börjar om. Precis som i rallyserien WRC med andra ord.
Det som stör mig är att svårighetsgraden varierar enormt mycket mellan rally och rallycross eller eliminering. I de sistnämnda är det inte speciellt svårt att vinna stort, så länge du har valt en svårighetsgrad på AI:n så att den passar dig. I riktiga rally däremot, där har jag stött på banor jag haft svårt att komma på en bättre plats än elva. Hur kommer det sig?
Det beror dels på att banorna skiljer sig åt, vilket är naturligt, en bra jämförelse är mellan svenska och finska rallyt. I Sverige är det inte speciellt svårt att stanna på banan, men de finska banorna påminner mer om stigar än vägar att köra rally på. Dessutom kantas de finska banorna av såväl träd som buskar, vilket gör den stora brist Sébastien Loeb Rally EVO lider av extra tydlig, nämligen buskar.. Varenda buske i hela världen verkar vara gjord av betong. När jag kommer körandes i drygt 150 kilometer i timmen i min Peugeot, hamnar vid sidan av vägen och kolliderar med en betong-buske blir det totalstopp.
Då går det som ni kanske förstår ganska snabbt att använda sig av sina nio rewinds, något som leder till att mina bilar vid målgången alltid ser ut att ha varit fast i en torktumlare full med handgranater.
Glädjande med Sébastien Loeb Rally EVO är att spelet erbjuder en möjlighet att göra en egen rallykarriär. I karriärläget kör du dig genom olika banor, olika lägen med olika bilar. Ju längre du kommer och ju bättre du kör desto mer pengar och poäng tjänar du, vilket gör att att du klättrar i rankingen. Och det är ju alltid trevligt att se sitt namn klättra på en världsranking. När du klarat ett antal banor får du möjlighet att köra speciella rallyn utvalda av rallykungen Sebastian Loeb själv. Då får du dessutom höra Loebs röst en kort stund. Låt oss kort konstatera att Loeb gör bäst i att hålla sig till bilar snarare än voiceovers.
Jag ska inte sticka under stol med att Sébastien Loeb Rally EVO är ett riktigt, riktigt snyggt spel. Från och till är jag nästan mer intresserad av att se miljöerna flyga förbi mig än att köra i vetskapen att jag snart sabbar mitt lopp i kamp med en betong-buske. Jag älskar hur damm klistrar fast sig vid bilen och körupplevelsen är fullkomligen briljant. Till och från känner jag mig som en riktig rallyförare när jag sveper över banorna och vinner i stor stil. Hade bara bristerna åtgärdats hade Sébastien Loeb Rally EVO kunnat vara ett av de största rallyspelen som gjorts. Nu måste jag tyvärr sätta en brasklapp. Du måste i princip älska rally för att riktigt kunna njuta av spelet. Och det gör, trots allt, inte jag.
Läs mer om vår betygsskala >>