Skylanders SuperChargers Recension

Skylanders tar körkort, flyglicens och skepparexamen. Resultatet är actionpackad underhållning med mycket variation.

Åter igen har elakingen Kaos skapat trubbel i Skylands, den här gången med en gigantisk maskin som äter upp land, hav och himmel. Det faller då på spelaren att samla sina mäktigaste Skylanders och skicka dem genom portalen. Men för att rädda världen den här gången behöver hjältarna dock mäktiga fordon med sig. Utan någon vidare tanke på varken säkerhetsbälte eller hastighetsbegränsningar bär det sedan av på actionfyllda äventyr.

Vroom, vroom?
Skylanders SuperChargers är årets upplaga av den populära Skylanders-serien. Det unika med SuperChargers är fordonen som spelet är centrerad kring. Bilar, båtar och flygplan kombineras med förare till racinglag som sedan skickas ut på högljudda äventyr. Startpaketet innehåller den nya portalen, ett fordon och två figurer. Även om de äldre figurerna fungerar felfritt med SuperChargers är den nya portalen samt fordonen nödvändiga.

Värd att veta är att Wii U och Wii-versionerna av Skylanders SuperChargers innehåller antingen en Bowser eller Donkey Kong-figur att spela med - som även fungerar som amiibos!

Wii U och Wii-versionerna av Skylanders SuperChargers innehåller en Bowser eller Donkey Kong-figur att spela med – som även fungerar som amiibos!

Fordonen är av samma stryktåliga plast som figurerna och har rörliga delar som gör dem kul att leka med. Däremot är portalplattan intetsägande trots dess häftiga design. Portalen till Skylanders Trap Team var mycket roligare, med sin färgskiftande platta och högtalare som sprängde fjärde väggen. SuperChargers-portalen är bara plast. Inget vroom och inga tut.

Variation
SuperChargers har i och med sina mark-, luft- och sjöburna fordon en stor variation av spelmoment. Varje bana är uppbyggd av flera sektioner där de olika fordonstyperna varvas med gammalt hederligt fotarbete, vilket gör spelandet otroligt underhållande. Skulle spelaren sakna en specifik fordonstyp (banorna efterfrågar alla tre) går det att hoppa över de momenten. Även om spelet inte kräver att spelaren innehar flera olika leksaksfordon ger det ändå känslan av att gå miste om något värdefullt.

När spelaren inte är ute på äventyr går det att strosa runt på Skylanderakademin som den här gången tagit an en mer racinginriktad inramning. I dess mitt finns ett garage där ett gäng hajar pimpar fordonen med de delar som hittas under äventyret. Vid sidan av garaget är Pandergasts tävlingsarena akademins näst viktigaste sevärdhet. Här kan spelaren anmäla sig för race online eller mot datorstyrda spelare. I sann Mario Kart-anda gäller det i tävlingarna att göra livet surt för de andra tävlande för att säkerställa sin egen seger.

Skulle du behöva en paus från det högoktaniga tävlandet går det alltid att ta ett parti Skystenar: Överväxel, spelets alldeles egna kortspel. Skystenar går att spela on- eller offline och det är möjligt att importera mäktiga kort från fångade fiender i Skylanders Trap Team traptaniumstenarna genom att föra in dem i portalplattans motor.

Båtmomenten blandar både över- och undervattenskörning. Allra roligast är det att hoppa upp och ner som en delfin!

Svajig ratt
Med så många olika fordon och varierade banor är det inte helt lätt att få grepp om styrningen. På sträckor när kameran är situerad bakom fordonet är det inga större svårigheter att svänga vänster eller höger. Det är när fordonssektionerna öppnas upp i stora arenor som kontrollen blir svårhanterlig. Främst för att det inte finns några tydliga markörer som hjälper spelaren med djupseendet och för att styrmetoden plötsligt ändras.

En underhållande åktur
Skylanders SuperChargers är ett underhållande spel som introducerar en kul utveckling av ett ganska uttjatat koncept. Styrningen av fordonen kan ibland bli lite snurrig men i sin helhet är spelet kalaskul. Som vanligt gäller det dock att öppna plånboken lite för att spelet ska nå sin fulla potential.

Skylanders SuperChargers finns ute nu till bland annat Playstation 3 och 4, Wii och Wii U och Xbox 360 och One.

• Varierande spellägen
  • Alla figurer går att använda