Smoke and Sacrifice Recension (PS4)

Smoke and Sacrifice är ett överlevnadsspel som vill berätta en historia, utan att veta hur den ska hålla lyssnaren intresserad. Mellan repetitiva sidouppdrag och belamrat hantverkssystem fumlar Smoke och Sacrifice runt i dunklet.

Smoke and Sacrifice släpptes ursprungligen den 31 maj 2018 på Steam. Under månaderna som gått har spelet fått blandad kritik men lyckats hålla sig över 70% på Metacritic. När spelet utannonserades för konsoler växte ett intresse för överlevnadsspelet fram hos mig. Mest för att det sades ha ett fokus på story, något andra överlevnadsspel förpassar till bakgrunden. När jag väl hade spelet i mina händer drogs jag snabbt med. Smoke and Sacrifice har otroligt vackert, handritad grafik och stämningsfull musik. Men efter inledningen – som lämnade mig med gråt i halsen – fann jag mig själv plötsligt decentraliserad från handlingen.

Blot

Smoke and Sacrefice handlar om Sachi, en ung mor som enligt sin kultur måste offra sin förstfödde son. Det här är något som alla mödrar i byn gjort och det är en helig handling tempelprästerna leder. De gör detta för att bloten ger kraft åt de mekaniska träd som skyddar byn och ger deras grödor näring.

Spelet börjar med denna ritual vilket gör Sachi förkrossad. En mystisk figur i kåpa berättar för henne att allt inte är som det ser ut, vilket sporrar kvinnan att leta rätt på sitt förlorade barn. Kort därpå slocknar träden, monster anfaller och prästerna försvinner. Desperat kastar sig Sachi ned i det kaninhål som är offerritualen, med endast ett mål: hitta sin son.

Smoke and Sacrifice har mycket bra stoff för att berätta en gripande historia om ångest, svek och försoning. Men vad som händer när spelet börjar på allvar är att storyn förläggs någonstans i bakgrunden för att istället göra plats för spelmekaniken. Avsteget från ett tät story är Smoke and Sacrifice största brist, särskild när det är spelets ”feature”.

Smoke and Sacrefice vackra handritade grafik.
Grafiken är handmålad och mycket vacker, även i den groteska underjorden.

Istället för att fokusera på Sachis tankar och drivkrafter i interna monologer, skiftar storyn till en bunt sysslor för NPC:s. Bortsett från ett ytterst fåtal dialoger med relevanta karaktärer finns här inget som rotar spelarens engagemang i storyn. Berättelsen blir utbytt mot ren spelmekanisk framfart. Till slut tappar spelet det narrativa greppet om spelaren och i värsta fall känns allt meningslöst.

Överlevnad

Centralt för Smoke and Sacrifice är dess överlevnadselement. När Sachi anländer till den mystiska underjorden blir det omgående nödvändigt att börja samla material och konstruera verktyg och föremål för att överleva. Recepten lär du dig genom att göra fetch quests åt diverse figurer du stöter på under resans gång. Desto längre ut i världen du kommer, desto mer komplicerade blir recepten. Men systemet erbjuder inget djup eller långsiktig tillfredsställelse, utan fungerar som trösklar till spelets framfart.

Till skillnad från andra överlevnadsspel kan Sachi inte bygga några strukturer eller andra stationära ting. Hus, matlagningsstationer, sängar och andra faciliteter vanliga i genren skiner med sin frånvaro. Mat och andra förnödenheter bidrar bara till att hålla Sachi vid liv genom en hälsomätare. Någon mekanik för törst, hunger eller psyke existerar inte och förenklar spelets överlevnadsmekanik på ett dumt sätt.

Smoke and Sacrifice har en dag- och nattcykel som involverar en giftig rök som måste hanteras, men funktionen är en gimmick och behöver inte undersökas i närhet.

Bidragande till en allmänt jobbig spelupplevelse är föremålens låga hållbarhet. Inte nog med att vapen och lyktor förbrukas vid användning, utan även skorna Sachi går i. Detta resulterar i att du ständigt måste bära på extra material för att göra nya skor, vapen och dylikt. Konsekvensen är också att du blir tvungen att vid flera tillfällen återvända till föregående områden för att samla in mer material.

Hållbarhet är ingen ovanlig mekanik i överlevnadsspel, men i kontrast till bristen av husbyggen, odling av grödor, uppfödning av djur och andra avancerade överlevnadsfunktioner i genren framstår sönderfallande snöskor som ytterst onödigt.

Smoke and Sacrifice har många steam punk influenser.
Smoke and Sacrefice har många influenser från goth och steampunk.

Ytligt

Storyns avtagande dragningskraft och spelmekanikens grundliga struktur resulterar i att Smoke and Sacrifice många gånger känns väldigt ytligt. Trots dess bisarra och välmålade grafik är det lätt att tappa intresset för spelet efter tiotals timmar av enformiga aktiviteter. Spelare som verkligen älskar överlevnadsspel med mycket hantverk och samlande kan fortfarande finna nöje i Smoke and Sacrifice. Men vi som söker en meningsfull story eller en rollspelsupplevelse i överlevnadsgenren blir bara besvikna.

Smoke and Sacrifice finns ute nu till PC via Steam, Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch.

Smoke and Sacrifice är ett vackert spel som med sin stämning och mystik snärjer en i ett groteskt och ogästvänligt landskap där du blir tvungen att arbeta hård för något som i slutändan förlorat sitt syfte.
  • Mycket vacker grafik
  • Väcker nyfikenhet
  • Stämningsfull musik