Sonic Wings Reunion Recension

Från utomstående perspektiv ser vertikalskrollande skjutarspel ofta identiska ut, och Sonic Wings Reunion gör inget särskilt för att ändra på den saken.

Sonic Wings Reunion är det sjätte spelet i Aero Fighters / Sonic Wings-spelserien. Spelserien har hängt med oss i över 30 år redan och hade sin debut på arkadhallar anno 1992. För undertecknad för inte namnet med sig så mycket mer än passerande igenkänning – en känsla som genomsyrar hela spelet.

Tillbakagång

Spelserien må vara 33 år gammal i skrivande stund, men Sonic Wings Reunion är inte bara ett av relativt få spel, utan också det första nya i spelserien på 28 år. Mellan 1992 och 1997 släpptes övriga fem, varav de flesta på arkadmaskiner. Bland en rad nysläpp finns faktiskt Aero Fighters 1–3 redan till PlayStation 4 och Nintendo Switch för den som verkligen vill djupdyka i seriens förflutna. Varför man nu skulle vilja det.

Inget med Sonic Wings Assault är vare sig överraskande eller särskilt engagerande. Det är ett vertikalt skrollande kulregn med blaffiga bossar och kulörta animekaraktärer (bland annat en delfin).

Och en … viking, med rejäl snorbroms.

För den som mot förmodan är helt oinvigd så är genrebeskrivningen ovan en subgenre av en subgenre. Det handlar om att navigera genom ett virrvarr av fiender och deras eldsalvor samtidigt som du skjuter ner allt som rör sig på olika, ofta kreativa sätt. Ju mer du förstör innan någon förstör dig, desto mer poäng kan du samla på dig. Det gör du med kulor och bomber, varav de förstnämnda kan uppgraderas med en liten gul kapsel du kan plocka upp i tid och otid (och som även ger poäng och multipelbonusar). De olika valbara karaktärerna har olika storlekar och mönster på sin egen eldgivning och går dessutom att kombinera med varandra, vilket så att säga ger dig en rotetvåa. Vill du ha en mer redbar, fysisk hjälp finns här dock ett renodlat tvåspelarläge.

Dessvärre så dras Sonic Wings Reunion med rejäla dippar i prestanda för den testade versionen (Switch). Det blir knappast bättre med fler spelare på skärmen. Det är rentutav så att jag inte ens ids öka på svårighetsgraden från Normal, eftersom jag allaredan får arslet levererat välstekt i näven.

Fort överstökat, utan återvändo

Sonic Wings Reunion är åtta banor långt och loopar sedan som en trött autopilot och börjar om så fort eftertexterna gått. Det finns mycket lite anledning att komma tillbaks för en omgång till, om du inte verkligen njuter av den lilla dialog som finns mellan banorna, eller verkligen vill se varenda karaktär i action.

Finns något positivt att ta med sig från Sonic Wings Reunion som upplevelse är det främst karaktärsporträtten och musiken. Grafiken på miljöerna och fienderna är medioker, men de egna stridsflygen är rätt snygga, likaså ens eget kulregn. Det gör att karaktärerna själva står ut lite också. Hade de varit animerade (i motsats till att ha en knapp handfull stillbilder) skulle det nog göra underverk för karakteriseringen.


Musiken står inte ut, men det som finns där låter ändå bra och passar till ändamålet. Jag såg namnet Kumi Tanioka (Final Fantasy Crystal Chronicles, Ragnarök Odyssey Ace) någonstans i eftertexterna, och tydligen har hon hjälpt till med arrangemang på något ställe. Spelet och seriens huvudkompositör, Soshi Hosoi, har för min del intressant nog gjort musiken till animeserien Onegai Twins. Men oavsett är det inte som att du kommer höra mycket av någon av dessa. Ljudeffekterna dränker nämligen musiken näst intill helt. Men de är åtminstone, även de, rätt passande/häftiga.

0 Delningar
Summering
Sonic Wings Reunion är kanske inte ett spel denne recensent längtat efter i 28 år, men det är heller inte helt utan sina förtjänster. Fans av subgenren vertikalskrollande kulregn lär ha spelat många bättre titlar – detta är en i mängden och sticker inte ut vare sig i bra eller dålig bemärkelse.
Bra
  • Snygga porträtt
  • Bra ljud, om än något ojämnt
Sämre
  • Väldigt slätstruket, överlag
5
Okej
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.