SONY INZONE H9 Recension

Har SONY:s INZONE H9 välljudet som berättigar en prislapp på 3 500 kronor? Har du rätt huvud så är nog svaret ja.

När SONY lanserade sin nya serie gamingtillbehör, kallad INZONE, var det med tre headset och två skärmar. SONY INZONE H9 är det vassaste av headseten och åberopar en rätt ansenlig summa pengar med den (rekommenderade) prislappen 3 500 kronor. Varvats Daniel har tagit sig en närmre titt, och kan dock konstatera att det rör sig om ett kompetent headset med många funktioner för den summan pengar.

Ingen vits med vitt?

SONY:s INZONE följer designen som normerats av PlayStation 5. Det är med andra ord svart kärna med vita ytor och blå LED-belysning (i den mån någon finns). Det är ingen dum design för ett headset. Svarta muffar tenderar ju trots allt att åldras med betydligt högre värdighet än vita. Med tanke på materialet, som är syntetläder och lätt visar tydliga spår av användning, är färgvalet extra välkommet.

I övrigt är designen ungefär var som utlovas. Själva bågen ligger hyfsat bekvämt mot huvudet, mikrofonen glider nätt ned på sin plats och lika lätt upp igen, och kontrollerna sitter lättillgängliga. Nästan lite för lättillgängliga; de är lätta att komma åt utan avsikt vid på- och avtagning samt vid justering. Var hörselkåpa sitter på en liten led som går att rotera 90 grader horisontellt. Jag är inte säker på varför, men det är en rätt häftig design. Jag antar att det gör att du kan lägga från dig SONY INZONE H9 på en plan yta och få dem att ligga lika plant, alternativt hänga dem på en krok på väggen med marginellt mindre risk att de faller ner. En kollega hade teorin att de ska vara skönare att ha runt nacken, vilket känns betydligt rimligare.

Lite udda åsyn, men en intressant form.

Är det något överreklamerat med den yttre designen så är det utan tvekan passformen. H9 är till synes för de mer storhövdade spelarna. För undertecknad är de bara ett litet snäpp för stora även på den minsta inställningen. Dessvärre trycker de också bara aningen för hårt mot öronen och mina öronsnibbar nuddar dessutom lätt vid elementen. Detta till trots har jag lyckats spela i timmar med SONY INZONE H9 utan större problem, men bekväma kan jag inte kalla dem med ärlighet. Vikten är med sina 330 gram är de att klassa som relativt lätta, vilket troligtvis bidrar till att jag ändå kunnat använda dem i långa sessioner.

Lyxiga funktioner

SONY INZONE H9 kommer som sagt med en rad funktioner som ska berättiga prislappen. För det första går den att ansluta trådlöst på två olika sätt: En egen 2,4 GHz-dongel, samt Bluetooth. Det häftiga med denna kombination är att de går att använda samtidigt. Du kan lyssna på ljud från datorn och prata i telefon med någon på samma gång. Arkivera den här sortens multitasking under ”Funktioner du inte visste att du villhöver”. Oavsett valet av trådlös kommunikation återger hörlurarna ljudet väl och med en räckvidd som rätt så exakt motsvarar drygt tio meter (med vägg mellan!). Mikrofonen störs inte nämnvärt av avstånd heller, och mina samtalspartners har hitintills bara haft positivt att säga om kvaliteten.

SONY INZONE H9: två trådlösa kommunikationer – samtidigt!

En annan funktion jag aldrig trodde att jag skulle behöva är brusreduceringen. Denna finns i två varianter, där den ena försöker isolera dig från allt och den andra tillåter dig bestämma hur mycket som ska nå dig samt ifall röster ska få positiv särbehandling. Det är användbara funktioner om du inte bor ensam, alternativt väntar på exempelvis hemleverans. Det drar dock betydligt mer batteri. De utlovade 32 timmarna i batteritid blir cirka 10 med brusreducering aktiv. För egen del är valet enkelt – brusreduceringen är sällan påslagen. Jag vill här också tillägga att brusreducering ironiskt nog har ett alldeles eget brus som vagt gör sig påmint vid tystnad i lurarna. Men det har man å andra sidan inte ofta, vilket för oss in på just ljudet.

App och öronmått igen

Som den mesta annan hårdvara så vill SONY INZONE H9 att du ska installera en app (åtminstone om du kör på PC). Den heter INZONE Hub och är ett måste om du vill utnyttja alla headsetets funktioner och inställningar. Dessa inkluderar en equalizer som du kan pilla på efter behag, ljudbalans mellan chatt och spel, kontroll av dynamiskt omfång, mikrofonförstärkning och – kanske bland det viktigaste för headset av en högre prisklass – spatialt ljud.

Designen på programmet är föredömligt minimalistisk.

För att få det bästa resultatet av spatialt ljud, alltså ljud som ger dig en mer tredimensionell ljudbild, måste du genomgå antropometri. Denna görs i en separat smartphone-app, 360 Spatial Sound Personalizer. För undertecknad är det mycket liten skillnad på ljudet mellan en antropometriskt inställd ljudprofil och en standard, men det lär antagligen variera en hel del mellan användare. Se det bara som en varning att det eventuellt inte är värt besväret och bara ytterligare en bit mjukvara som riskerar att SONY INZONE H9 inte åldras med den värdighet det skulle kunna. Det vore trist att inte kunna göra en grundinställning om, säg tio år.

Avslutningsvis

SONY INZONE H9 är ett headset med lite saftigare prislapp, men med många funktioner som kan göra det värt pengarna. Det är mångsidigt, väldigt lättanvänt och är mycket utseendebegåvat med sin stiligt svartvita design. Prospektiva köpare bör dock prova dem först, då passform och ljudanpassning kan te sig olika mellan konsumenter. H9 imponerar på mig, men kommer inte att få mig att byta ut mitt nuvarande headset som det ser ut i dag.

Mer information om SONY INZONE H9 finns på produktens egen hemsida.

0 Delningar
Summering
SONY INZONE H9 är ett dyrt headset, men kanske värt det med alla sina fina funktioner och sin begåvade design. Dock inte för skribenten, som tycks ha för litet huvud och för stora öron. Är du intresserad är mitt bästa tips att helt enkelt testa innan köp så att de sitter bra på dig.
Bra
  • Många funktioner
  • Snygg design
  • Bra batteritid
  • Bra vikt
Sämre
  • Sitter inte optimalt på skribenten
7
Gillar
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.