Spider-Man Recension

Peter Parker har svidat om till Spidey-kostym och svingar sig in i våra vardagsrum i Insomniac Games lysande tolkning av den klassiska superhjälte-sagan. Kan det vara så att vi redan nu fått se årets bästa spel?

Under årets stora spelmässa Gamescom i Köln letade jag febrilt efter Sonys bås. Istället för att titta efter Playstation-logotyper borde jag spanat efter en trafikerad gatukorsning. Företaget marknadsförde nämligen bara ett spel under mässan och det gjordes genom att bygga upp en del av New York mitt på mässgolvet. Komplett med gula taxibilar och allt. Spelet som marknadsfördes var givetvis Spider-Man och det märktes tydligt att Sony lagt allt sitt krut på detta superhjälte-epos. Nu har vi svingat oss runt i ett galet snyggt New York i några dagar och det är dags att samla enormt många intryck till en recension.

High five Spidey!

Spindelmannen är lite äldre, lite mognare och mer erfaren än vi sett honom tidigare. Alla i staden känner igen honom, både average Joe på gatan och skurkarna som jobbar för Wilson Fisk. De flesta blir förundrande över att se vår hjälte svinga sig fram mellan skyskraporna och du kan räkna med en och annan high five från glada New York-bor. Alla har dock inte rent mjöl i påsen och får en bad guy syn på dig öppnar han gladeligen eld mitt i folkvimlet.

New York är vackrare än någonsin i Spider-Man.

När vi ändå är inte på omgivningarna måste jag nämna spelets andra huvudperson, den snygga återgivningen av the Big apple, New York. Staden är full av liv och inget känns generiskt när jag väl befinner mig på marknivå. I parkerna skuttar ekorrar omkring mellan träden och vid avloppsbrunnarna sitter råttorna och spanar efter käk. Jag vågar påstå att inget spel hittills har återgivit den myllrande storstaden bättre än Spider-Man. Tyvärr spenderas väldigt lite tid på marken och det är sällan jag hinner stanna upp och beskåda folkvimlet på gatorna. Jag befinner mig trots allt nästan uteslutande uppe bland hustaken. Let’s face it, det är betydligt effektivare att svinga sig fram mellan husen än att springa till fots.

För övrigt är det en fröjd att röra sig fram genom New York. Insomniac Games har lagt mycket möda på att skapa ett så smidigt rörelseschema som möjligt och resultatet är helt lysande. Har du väl fått upp farten finns det inget som kan stoppa dig. Svingandet mellan husen är helt sömlöst och om en byggnad råkar komma i vägen för dig övergår svingandet till löpning lägst husfasader. Kort sagt, det är skitkul att transportera sig i Spider-Man.

Ta’t lugnt, du blir bättre

Precis som alla andra äventyrsspel samlar du på dig erfarenhet ju längre äventyret fortgår. Och precis som vi är vana vid kan all erfarenhet omsättas i uppgraderingar av diverse slag. I takt med att du stiger i nivå kan du låsa upp en mängd färdigheter hos Spider-Man. De är indelade i tre träd; strid, försvar och nätspinnare. Det är med andra ord helt upp till dig vilken spindelman du vill bygga. Antingen skapar du en riktig slugger som utan att tveka ger sig in i handgemäng med fienden. Eller så fokuserar du på att bli hal som en ål och håller allt motstånd på avstånd med hjälp av undanmanövrar och spindelnät.

Ett hett tips är att ta hjälp av omgivningarna när du slåss.

Det är inte bara vår hjältes personliga egenskaper som kan få en boost. Över allt i New York gömmer sig små uppdrag som ger lite mer djup till spelupplevelsen. Det kan handla om allt från att fotografera landmärken i staden till att samla in Peter Parkers gamla ryggsäckar han spridit ut över hela kartan. Varje sådant sidouppdrag ger poäng som sedan kan användas för att uppgradera både dräkter och utrustning. Det finns en mängd olika dräkter att låsa upp och alla har unika egenskaper. För att nämna några så finns det skottsäkra dräkter och dräkter som skapar hologram för att förvilla fienden.

Striderna är för övrigt värt ett helt eget kapitel. Runt om i staden begås brott och i rollen som superhjälte måste du helt enkelt stoppa dem. Vi känner igen upplägget från Batman-spelen. Vid varje fajt möter du en grupp av fiender som alla måste slås ut för att vinna striden. En del skurkar är utrustade med diverse olika vapen, allt från pistoler till raketgevär, medan andra bär sköld eller helt enkelt är så stora att de inte kan slås omkull på vanligt sätt. Spider-Man kombinerar blixtsnabb parkour med välriktade nätattacker och rena ninja-moves. Det är helt upp till dig hur du väljer att ta dig an fienden, men oavsett hur du väljer att slåss så känns spelet anpassat just för ditt val.

Se och lär!

Boss-fajterna är minst sagt underhållande och under spelets gång får vi ta oss an flera klassiska superskurkar som alla har sina egenheter. Alla strider blir olika och det märks att utvecklarna lagt mycket av kreativiteten i just dessa moment. Faktum är att jag troligen aldrig haft så kul med att bekämpa bossar som i Spider-Man. Visst, det är ofta svårt och inte sällan krävs det ett par försök innan du går segrande ur striden. Men med tanke på hur omväxlande varje fajt är blir det aldrig långtråkigt.

Räkna inte med bara glada miner när du spelar Spider-Man.

Röstskådespelaren Yuri Lowenthal gör en lysande tolkning av Spider-Man. Den barnsliga humorn levereras med perfekt tajming och med glimten i ögat. Manuset är briljant och vi får följa Spidey i både med- och motgångar. Storyn består av flera lager som vävs samman till en gripande berättelse om vad det betyder att vara superhjälte och vad det kostar ditt privatliv. Storyn växlar också mellan stundom fånig humor för att i nästa stund omslutas av totalt mörker, inte helt olikt det omåttligt populära Marvel Cinematic Universe.

Jag kan inte göra annat än att lyfta på hatten och tacka Insomniac Games för Spider-Man. Jag har haft och har fortfarande skitroligt mellan hustaken i New York. Bossfajterna är redan nu klassiska och jag törs gå så långt som att påstå att detta är det bästa superhjälte-spel vi någonsin sett. Trots att jag säkerligen har ett par timmar kvar av huvudstoryn så ser jag redan nu fram emot en uppföljare. Om inte annat så bör alla andra spelutvecklare som skapar superhjältespel se och lära av Insomniac Games.

• Ett levande New York
  • Sättet att ta sig fram
  • Djup story