Ingen lär ha undgått den skitstorm som hängt över EA:s huvudkontor de senaste veckorna. I mitten av det raseri som är det kollektiva gamersinnet hittar vi Star Wars Battlefront II i fosterställning, även om Middle-Earth: Shadow of War inte är helt oskyldig i den hatvåg som dränkt allt vid namn lootboxes. Det tråkiga i historien är att den riktade kritiken är berättigad. Så låt oss kavla upp ärmarna och ta tag i denna stinkande rancorskit så att vi kan gå vidare till det som faktiskt är bra med Battlefront II.
Ett spel byggt kring lådor
Ett spelkoncept som alltmer kommit att genomsyra våra spelupplevelser är de så kallade ”lootboxes”. De kommer i många former och bär många namn, men generellt går de att dela upp i två typer: kosmetiska och pay-to-win. Den första ger bara föremål som förändrar utseendet på bland annat karaktärer eller vapen, medan den andra ger funktionella föremål som påverkar din prestation i spelet. Star Wars Battlefront II använder sig av den sistnämnda. Det är hela anledningen till varför EA är public enemy nummer ett just nu och subjekt för diverse juridiska undersökningar. De flesta har inget emot mikrotransaktioner och pay-to-win, så länge det inte inkräktar på onlinescenen och i pvp – vilket det gör i Battlefront II. Star Wars Battlefront II är dessutom ett fullprisspel.
Vad som är anmärkningsvärt i just Star Wars Battlefront II är på det sätt som lootboxes är integrerade i spelupplevelsen. Inte som belöningar, utan som en tidskrävande eller kostsam möda. Ett nödvändigt ont. Ni förstår, i spel som Overwatch eller Destiny 2 behöver du inte köpa lootboxes. Du erhåller dem även vid level up. Så bara genom att spela spelet och få erfarenhetspoäng får du med jämna mellanrum kosmetiska lootboxes som kan skräddarsy dina karaktärers utseende. I Battlefront II är lootboxes det enda sättet att utveckla dina soldater och hjältar. Det enda. Och då menar jag inte kosmetiskt, utan prestandan. Dessutom är det så jävligt att du inte får lootboxes vid level up (rank up) utan måste köpa dem – antingen med crediter som du tjänar i spelet eller med kristaller som du betalar riktiga pengar för.
I skrivande stund har Dice och EA stängt av mikrotransaktionerna, men har meddelat att funktionen ska återvända vid senare tillfälle.
De flesta spelen idag innefattar en viss mängd grinding, det vill säga monotont spelande för att tjäna resurser. Dessvärre är konceptet draget till sin spets i Star Wars Battlefront II och hela spelupplevelsen kretsar kring dessa lådor. För att ge ett kortfattat exempel kostar lådorna 2200 till 4000 crediter att köpa. På en match tjänar du omkring 200-300 crediter. En vanlig match tar runt 20-30 minuter att spela genom. Så för att ha råd med en låda behöver du spela mellan 8 till 16 timmar beroende på vilken låda du vill ha. Var och en får avgöra om det är värt den tiden. Det har gått så långt att spelare bygger robotar som grindar åt dem medan de själva gör annat.
Battlefront II ger dig en gratis låda varje dag du loggar in, men den lådan innehåller för det mesta växelpengar och ett par crafting material. Jag spelade Battlefront II varje dag i en vecka men fick bara två daily bonus lådor, så det går inte att förlita sig på att gratislådorna försörjer dig.
Genuint EA och genuint Star Wars
Något som fick mig att för en kort stund glömma bort spelets besudlade själ var den nya storykampanjen. Även om Battlefront II generellt ser ut som, låter som och känns som Star Wars, är presentationen än mer koncentrerad under enspelarläget. Scenografi, övergångar, musik och ljud är återskapade med högsta autenticitet, något som Dice bemästrade redan med deras första Battlefront. När det är som bäst känns det som att spela en Star Wars-film.
I rollen som Iden Versio, elitsoldat för Imperiet, får jag en intim inblick i ”den onda sidan”. Jag får varierade uppdrag och besöka bekanta och nya platser mellan laddningstiderna. När äventyret är slut törstade jag efter mer Iden Versio, mer Star Wars! Men mest av allt får det mig att längta efter ett nytt Jedi Knight-spel. Ska man peka på en brist i kampanjen så är det att berättelsen ibland känns påskyndad. Dramatiken, konspirerandet och de klassiska vykortscenerna saknas nästan helt från äventyret och karaktärerna får inte utrymme att växa. Äventyret i sig tar ungefär sex, sju timmar att spela genom beroende på hur långe du beundrar grafiken.
Även om äventyret ser ut att omfatta stora produktionskostnader är det tydligt att det är ett sidospår, något som ska valla spelare in i multiplayern och uppmuntra dem att lätta på plånboken. Låt mig förklara. Kampanjen förklaras som ett äventyr med Iden Versio, hennes liv och öde i den stora kampen mellan gott och ont. Men nästan hälften av alla uppdrag spelar du som någon av de ikoniska Star Wars-karaktärerna. I en sur mix av fanservice och maktfantasi fungerar sektionerna som en introduktion för multiplayern, i vilket hjältarna är tillgängliga. Värst av allt är att de sabbar tempot i äventyret och inte tillför något i den övergripande berättelsen. Och här kommer poängen: när du klarat uppdragen får du uppgraderingar till hjältarna, men hjältarna i sig måste du köpa loss. Lite som att sälja bilnyckeln men inte bilen.
Hur mycket är Star Wars värt för dig
Star Wars Battlefront II är per se inte ett dåligt spel. Långt från. Kontrollen är responsiv, känslan autentisk och striderna episka. Upplevlesen när du hugger dig fram som Darth Maul samtidigt som körerna i John Williams Duel of the Fates dånar i bakgrunden är svårslagen. Battlefront II är egentligen ett mycket bra spel, med mer innehåll än föregångaren, erbjuder gratis säsongsuppdateringar (den första, kallad The Last Jedi, släpps 13 december) och har en single player story.
Star Wars Battlefront II är tyvärr också ett förebud av hur spel kan komma att se ut i framtiden, där spelupplevelsen är nära bunden till mikrotransaktioner. Det här är en punkt som många spelare är oense om. Vissa spelare har inga problem med att betala lite extra för att slippa arbeta för sina belöningar. Antingen för att de inte har tiden att göra det, eller för att de har pengar över. Andra spelare ser det som en orättvisa som förstör balanseringen i spelet. Det blir upp till dig som spelare att avgöra om Battlefront II går i linje med dina värderingar.
Jag kan sympatisera med båda typer av spelare men står personligen fast vid att pay-to-win är fel. Jag anser att man ska förtjäna sina belöningar. Det är också en av anledningarna till att jag i skrivande stund avinstallerat Star Wars Battlefront II tillsvidare. Jag vill väldigt gärna spela mer Battlefront II då jag älskar Star Wars och tycker att det är ett underhållande spel, men jag vägrar acceptera den nuvarande progressionen. Jag vill inte behöva spela en hel vecka för att ha råd med en, kanske två lootboxes, och jag tänker inte spendera de få pengar jag har för att köpa mig en bättre position online. Det är inte rätt.
Betyget reflekterar det nuvarande tillståndet i Star Wars Battlefront II.