Super Robot Wars 30

Super Robot Wars fyller 30 och firar det med ett spel som känns så oerhört omfattande att det skulle kunna ta 30 år att förstå sig på.

För de flesta européer är namnet Super Robot Wars inget särskilt. Kanske kommer man att tänka på det där andra Robot Wars (som snarare är radiostyrda bilar). Men för oss som gillar både spel och anime är det sedan gammalt. Så pass gammalt att spelserien har över 60 spel, allt som allt. Och Super Robot Wars 30 är det första i serien som släppts i Europa.

Precis vad det låter som

Super Robot Wars 30 är exakt vad det låter som. Robotar slåss mot andra robotar (och kaiju) av olika anledningar. Upplägget är detsamma som Fire Emblem, Advance Wars eller (kanske mest relevant) Front Mission. Det är alltså ett slags schackspel där du och motståndaren turas om att flytta samtliga av era enheter och attackera. Varje enhet (eller mech) har ett antal HP (vanligen i tusentalet redan från början) och en arsenal för närkamp såväl som artilleri. Sammandrabbningarna är indelade i uppdrag görs på rätt avgränsade områden och när ett är klart delas lite extrapoäng ut och det är vidare till nästa. Varje enhet kan också gå upp i erfarenhetsnivå genom att besegra många fiender och delta i många strider. Permadöd tillämpas normalt inte, men i vissa uppdrag får nyckelkaraktärer absolut inte dö.

Så ofantligt mycket – av allt

Det är lätt att bli överrumplad av information i Super Robot Taisen 30. Det märks att serien haft 30 år på sig att forma sin nisch, men samtidigt känns det här också som ett spel som kastar precis alla de 30 åren efter dig. Det är mycket att ta igen, både vad gäller spelets karaktärer och universum, och vad gäller dess många system.

För att göra dina rekryter starkare kan du göra rätt många olika saker: låta dem gå upp i erfarenhetsnivå, uppgradera deras mechs, träna deras färdigheter (skills) och uppgradera moderskeppets parametrar. Dessutom låses vissa EX-färdigheter upp senare i spelet, som ett slags supermanövrar du kan utnyttja mitt i ett uppdrag. Det är mycket att hålla reda på, och introduktionerna är helt textbaserade. Super Robot Wars 30 är redan ett veritabelt berg av text (vilket jag återkommer till), och det här gör inte saken bättre.

Uppdragsstrukturen är heller inte helt lättöverskådlig. Du har två sorter: en som går av stapeln ombord på moderskeppet, och en som tar dig till främmande mark. Båda har obligatoriska såväl som valfria uppdrag, men kommer åtminstone att rekommendera dig en balanserad väg att ta.

Här snackar vi Expanded Universe

Super Robot Wars 30 lägger samman cirka 20 animeserier i sin kanon och spinner samman dem i ett och samma universum. Här finns allt från Gundam till Code Geass till Magic Knight Rayearth representerade. Och det blir lätt väldigt överväldigande om du inte är bekant med karaktärernas moderserier. Missförstå mig rätt: jag är ”lite” av en animeotaku, men Super Robot Wars 30 bekräftar för mig i inga ringa ordalag att mechgenren är riktigt, riktigt hardcore. Det är lika mängder skräckinjagande som det är underbart. För även om Bandai Namco sett till att varje mech och pilot har sin egen encyklopediartikel är det här en labyrint av kända och okända ansikten.

För varje ny bana i Super Robot Wars 30 är chansen stor att du får en ny karaktär i din uppsättning. Den har sin egen story, tillsammans med sina biroller och sitt eget berg av text. Varje uppdrag är som sin egen episod av serien den är från, komplett med transformeringsanimationer och ett komplett manus. Inte undra på att översättningsarbetet varit ett elefantjobb för minst fem personer (en av översättarna har en intressant Twitter-tråd om processen här).

Det är inte som att Super Robot Wars 30 är en ren kompilering heller. Storyn är fortfarande något helt eget och flera karaktärer är nyskrivna för den. Inte för att jag hade kunnat nämna mer än en av dem utan att konsultera spelets encyklopedi. Att slåss mot kaiju (stora monster, tänk Godzilla) och stora robotar med hjälp av andra stora robotar har i och för sig aldrig behövt någon vidare motivation men … den skiner ändå med sin ambivalens i den här titeln.

Platt visuellt, ljudmässigt rikt

Tillhör du klientelet som lätt tröttnar på att höra hur varje japansk protagonist stöter ur sig namnet på sina attacker inför var och en av dem? Då är du nog glad att höra att animationen kan slås av och på mellan varje enskild attack. Attackanimationerna utgörs inte av några grafiska fyrverkeritårtor direkt. Det är rätt platt animation med mycket skärmskakande och fula explosioner. Detta genomsyrar tyvärr hela spelet, vars största grafiska prestation är mechs- och karaktärsporträtten i menyer och encyklopediinlägg. Ljudet däremot!

En uppladdning av Live-koncerten från Super Robot Wars-seriens 30-årsjubuileum.

Super Robot Wars 30 sjunger – bokstavligen. Flera seriers titellåtar och transformationslåtar finns inlagda i spelets soundtrack (och ännu fler om du köper Premuim-paketet). Om du gillar Hironobu Kageyama eller Ichiro Mizuki (ikoniska sångare inom mechgenren) lär du få en rejäl kick av det här. Finkänsligheten i ljudet sträcker sig dessutom hela vägen till effekterna, som verkligen bejakar serierna de kommer från. Ljudbilden går överlag något mer åt det klassiska hållet än det nyare, men det påverkar inte upplevelsen nämnvärt för en van animefan. Enda klagomålet på ljudet är nog att volymbalansen kan vara något ojämn, även vid finjustering. När Divine Beast drar igång är jag dock inte så petig med ljudbalansen.

Fingertoppskänsla

Det här behöver ett stycke: Varje gång du återgår till huvudmenyn från spelet, tilltalar en eller flera karaktärer dig direkt. De bryter därmed den så kallade fjärde väggen, och de gör det i små trevliga konversationer som kan pågå i allt från ett par textrutor till en drös av dem. Och under mina spelsessioner hittills har det varit olika varje gång. Det är ett fenomenalt detaljarbete jag önskar att de kanske hade kunnat lägga på actionsekvenserna. Super Robot Wars 30 har en alldeles fenomenal fingertoppskänsla, men den kanske inte helt jämt applicerad över verket. Framför allt är det inte särskilt lättillgängligt för nya spelare (eller dyslektiker, med dessa textberg!).

Tyvärr är Bandai Namco paranoida över sin IP och förser alla personliga skärmfoton med den anskrämliga vattenstämpeln uppe till vänster.

Super Robot Wars 30 släpptes den 27 oktober 2021 till PC (Steam), Nintendo Switch och PlayStation 4 (konsolversioner dock bara i Asien). Priset är cirka 50 € med två ytterligare utgåvor: Digital Deluxe (75 €) och Ultimate Edition (95 €). Paketens beståndsdelar är även tillgängliga separat. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

Summering
Om du vet vad Front Mission och en kaiju är så är detta onekligen ett spel för dig. Ju fler av det tjugotal animeserier som finns representerade i Super Robot Wars 30 som du känner till, desto mer lär du få ut av det. Annars kan det nog upplevas både svårsmält och rentutav tråkigt, särskilt sett till sin prislapp.
Bra
  • Fan-service när den är som bäst (nästan)
  • Mycket innehåll
  • Finfina karaktärsporträtt
  • Awesome musik (särskilt om du gillar oldschool-anime)
Sämre
  • Obekvämt många stats och system att hålla reda på
  • Kräver en hel del tålamod för oinvigda
  • Väldigt stor prislapp!
6
Skapligt
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.