Surviving Mars: Space Race recension

Surviving Mars: Space Race är den första expansionen till Heimemont Games managementspel och breddar upplevelsen med nya funktioner och system som får spelet att bli lite mer dynamiskt. Återvändande spelare upptäcker dessutom ett smörgåsbord av kvalitetsförbättringar.

Surviving Mars är det spel som fick mig att våga testa managementspel. Dess unika tema väckte mina barndomsdrömmar till liv. Resor till yttre rymden, rymdstationer och kolonier på andra planeter. Det okända. Jag hade mycket kul med Surviving Mars när det släpptes i mars (lol) men blev ständigt hindrad i mina framsteg på grund av otydligheter och kontraproduktiva system. Kort därefter lämnade jag den Röda planeten för att sjöröva. Nu är jag tillbaka på Mars och den här gången är jag inte ensam.

Surviving Mars: Space Race är en expansion och kräver grundspelet Surviving Mars. Space Race tillför så pass mycket nytt att gamla sparfiler inte är kompatibla.

K som i kvalitet

Först och främst har Surviving Mars sett en handfull förbättringar sedan det ursprungligen släpptes. Fem stora gratisuppdateringar har rullats ut. Det är allt från små ändringar i användargränssnittet till mer naturlig stadsplanering. Till exempel kunde inte invånare bo i en kupol och jobba i en annan, vilket skapade stora problem när kolonin växte. Nu finns det tunnlar som låter invånarna röra sig mellan kupoler och du kan implementera födelsekontroller för att styra befolkningens tillväxt. Dessutom har en tutorial tillkommit.

Sammantaget är Surviving Mars ett mer kvalitativt spel i dag än vad det var när det släpptes. Oavsett om ni köper Space Race eller inte just nu, är det värt att hoppa in i spelet och bara prova det på nytt. Och utvecklarna ska ha en redig klapp på axeln också.

K som i konkurrens

Space Race, trots namnets konnotation, handlar inte om kapprustning utan är en tävling om makten på Mars. Space Race introducerar datorstyrda (enbart datorstyrda) grannkolonier till Surviving Mars som utmanar din position på den karga planeten. Flera spelmekaniska nyheter har tillkommit som gör upplevelsen mer dynamiskt utan att ta fokuset från stadsplaneringen. Du kan skapa handelsallianser, donera resurser, skicka och ta emot nödanrop och sabotera för rivalerna. Framförallt tävlar ni om milstolparna och belöningarna de ger. Tillsammans med den nya planetära kartan som innehåller sidouppdrag får rivalerna Mars att kännas lite större.

Rivalerna är spännande, men känns i dagsläget inte så utarbetade. Kontakten med de andra kolonierna är reducerade till några korta fraser. Det går inte att besöka deras kolonier fysiskt och aktiviteterna med dem har du inte så stort inflytande över och är förflyttade till bakom kulisserna. Därför känns de under en stor del av tiden ganska irrelevanta. Det är först när expansionens nya narrativa händelser startar som konkurrenterna blir mer utåtagerande.

Dessa händelser pressar dig att göra val som kommer att definiera din koloni – eller åtminstone ditt ledarskap. I händelserna kan rivaler försöka föra dig bakom ljuset, särskilt om ni haft dispyter tidigare. De kan också försöka underminera dina handelsavtal på Jorden. Spelar du dina kort rätt kan du vända potentiella katastrofer till din fördel, men det är inte alltid lätt att förutse konsekvenserna av ditt handlande – vilket är både frustrerande och spännande.

K som i kapitalism

På den planetära kartan ser du nya frivilliga uppdrag och rivalernas kolonier.

Allt handlar om pengar. Tidigare i Surviving Mars valde du en sponsor till din expedition och dessa påverkade svårighetsgraden, din monetära startsumma samt gav dig några små fördelaktiga färdigheter. I Space Race är varje sponsor en slags fraktion med tydligare agenda. Beroende på vilken sponsor du väljer får du inte bara det ovannämnda, utan dessutom unika teknologier och en uppsättning specifika mål att sträva efter. Även om målen inte alltid är avgörande så är belöningarna ganska oemotståndliga.

Det är oklart om sponsorerna har egna narrativa händelser, men av det jag upplevt tvivlar jag på det.

Till Space Race har ytterliga två sponsorer rustat upp sitt rymdprogram. Japan och Brasilien har ganska höga svårighetsgrader kopplade till sig, så de passar utmärkt till erfarna kolonisatörer. Brasilien har till och med en unik teknologi som förvandlar avfall till värdefulla resurser – det kallar jag miljötänk!

K som i kanon

Trots några tillkortakommanden när det gäller interaktioner med rivaliserande kolonier, tillför Space Race ytterligare ett lager till ett redan djupt spel. De nya narrativa händelserna fyller ut resurshanteringen med berättelser som ger din koloni lite mer liv och de unika teknologierna sponsorerna tillför gör varje ny koloni säregen. Och den nya planetära kartan med dess frivilliga uppdrag lyfter perspektivet över hela planeten – även om det är ganska ytligt. För den ynka kostnaden av omkring 150 SEK blir Surviving Mars helt enkelt ett bättre spel.

Om Space Race är en fingervisning i vad Haemimont Games har för planer för Surviving Mars så kan vi vänta oss mer berättelser och mer interaktivitet utanför vår koloni. Och båda låter som fenomenala riktningar för spelet.

Jag kan starkt rekommendera Space Race till fans av Surviving Mars, men jag kan även tipsa gamla spelare att återvända och prova spelet på nytt.

Survining Mars: Space Race finns ute nu till spelets samtliga format.

Surviving Mars: Space Race introducerar konkurrerande kolonier för att sätta sprätt på spelupplevelsen. Grunden förblir densamma, men det tillkommer en ny dynamik genom nya funktionerna som i det långa loppet ökar Surviving Mars kvalitet och spelvärde.
  • Massor av kvalitetsförbättringar
  • Narrativa händelser
  • Aktiviteter utanför kolonin