The Walking Dead: The Definitive Series Recension

Med Telltale som ett tragiskt minne blott får vi en återutgivning av deras populäraste serie. Se det här som DVD-boxen de flesta samlare bör ha i sin bokhylla.

Telltale Games var en viktig del av spelhistorien. Men spel som The Wolf Among Us och Tales From the Borderlands fick vi berättelser som illustrerades i vacker cel-shade och framfördes på ett starkt sätt. En av deras mest kända serier är The Walking Dead. Telltales serie är baserad på serietidningen av Robert Kirkman, som även slog igenom som tv-serie hos AMC. I korta drag är The Walking Dead ett fenomen i sig. Telltale Games har lyckats ge grundmaterialet rättvisa i allra högsta grad. Därför är det en rätt bitterljuv känsla när The Walking Dead: The Telltale Definitive Series dyker upp; det är svanesången från en av de mer originella utvecklarna vi har haft, men inte längre har kvar.

I Definitive Series får vi en upphottad version av de tidigare delarna. Grafiken är tydligare och snyggare och vi får följa Clementine på hennes resa (som sträcker sig över åtta år!) utan att behöva vänta på nästa del i serien. Vi får även uppleva starten på dystopin genom The Walking Dead: 400 Days. I denna expansion får vi ta del av vad som hände, genom andra ögon än Clementines. Vi får även säga hej till en mer bekant karaktär från serien i The Walking Dead: Michonne.

Du träffar en mängd olika människor på din resa. Hur du väljer att bemöta dem avgör hur resan kommer fortsätta.

För er som inte är bekanta med Telltales spel är det värt att nämna att dessa spel är helt och hållet baserade på berättandet. Gameplay består av att svara på frågor, utföra små quick time events och helt enkelt föra storyn vidare genom sina egna val som spelare. För valen som fattas får konsekvenser. Fokuset i dessa spel är med andra ord berättelsen och personerna som för den framåt. Det är ingen shooter, inget RPG, inget strategispel.

Berättandet har fingertoppskänsla

När jag spelade igenom vårt Borderlandsmaraton kom turen till Tales From the Borderlands och det var en fantastisk upplevelse. Inte bara för att jag älskar Borderlandsserien (som är något helt annat!) men för att berättandet har en fingertoppskänsla som få utvecklare visar upp. Jag hade testat på The Walking Dead lite grand innan detta och jag blev genast indragen i storyn. Telltale Games hade en nisch och de visste precis hur de skulle göra den perfekt.

Definitive Series är på sätt och vis svårt att recensera. Det är en återutgivning av ett spel som redan fått höga betyg runt sju, åtta och nio av tio möjliga. Det här är samma spel, men samlade i ett paket. Tillsammans med sina expansioner blir det här ett köp som toppar tidigare utgivningar. Jag, som så många andra, har en mängd olika spel som intresserar mig. Rogue-likes är otroligt roliga att leka med när humöret faller på. För stunden är det Borderlands 3 och kooperativt skjutande i första person som ligger mig närmast, men ibland är det skönt att få bara uppleva något. Telltale Games gjorde det på helt rätt sätt. Det är en snygg visuell design, fantastiskt narrativ och något som kommer minnas långt efter att en spelat klart det. I den här kategorin var Telltale de bästa.

Om jag måste skriva en lista på de mest minnesvärda karaktärerna från spel hamnar Clementine väldigt högt upp på den. Vi får följa henne från rädd flicka till målmedveten kvinna på ett otroligt starkt sätt.
The Walking Dead: The Definitive Series är lika bra som de tidigare utgivna delarna. Det här är en upplevelse i sig när det kommer till spel, som ger en sällan skådad kvalitet när det kommer till narrativ. Vill du få en upplevelse du kommer minnas är The Walking Dead definitivt något att ta del av.
  • Snygg visuell design som känns trogen originalmaterialet
  • Fantastisk storytelling, med trovärdiga karaktärer
  • Att behöva spela om delar förtar känslan