Trackmania Recension

Spelvärldens galnaste racingspel gör en reboot och tar oss åter igen tillbaka till racingens grunder, med snabba bilar, skruvade banor och en hel del tävlingsinstinkt. Frågan är om Trackmania åter igen lyckas locka fram tävlingsdjävulen i oss?

Alla som någon gång har spelat ett spel har upplevt den där känslan av ”en gång till”. Ni vet när det blir sådär svårt att stänga av och helt plötsligt har klockan blivit mitt i natten. För ett antal år sedan vad det just Trackmania som var min drog, ett beroende som inte var helt lätt att bli av med. Jag drevs av att göra det där perfekta racet och svor högt för mig själv över att det alltid var någon där ute i världen som var lite bättre än jag. Någon som körde ett perfekt lopp och snuvade mig på den åtråvärda guldmedaljen. Med tiden tappade jag intresset för Trackmania och sedan dess har spelet mest varit en parentes i mitt annars så spelfyllda liv. Till nu.

Trackmania dirt
Olika underlag ger olika typer av racing.

Trackmania har varit med ett bra tag nu. Den första utgåvan såg dagens ljus redan 2003 och sedan dess har vi fått upp till 20 olika versioner medräknat expansioner. Årets utgåva är i praktiken en remake av Trackmania Nation från 2006 och även om några få nyheter presenteras så känner vi igen oss från tidigare utgåvor. Spelet lär inte vinna några priser för sin bländande grafik. Å andra sidan är det inte heller något utvecklaren Nadeo strävar efter. I Trackmania handlar allt om fart.

Alla tävlar på lika villkor

För er som inte känner Trackmania så är det ett bilspel där alla bilar är lika snabba. Banorna är oftast korta och intensiva med galna hopp och diverse hinder. Du racar mot klockan och målet är att göra ett prefekt varv. Snabbast varv när klockan räknat ner kniper guldmedaljen. Tävlingen sker mot andra petrolheads online och du ser hela tiden deras bilar, även om de aldrig är i vägen för dig. Receptet för framgång är att träffa den perfekta racinglinjen eller den dolda genvägen. Här snackar vi inga uppgraderingar av motorer eller annat krimskrams. Gas, broms och ratt är allt du behöver. Resten är upp till din skicklighet.

Editorn är Trackmanias stora behållning.

Seriens behållning har alltid varit de många banorna där större delen är hopsnickrade av talangfulla fans. Jag förvånas aldrig över kreativiteten hos Trackmanias stora community. En förutsättning för att skapa bra banor är givetvis en lättanvänd men ändå kraftfull editor. Här har Nadeo byggt vidare på sitt tidigare väl beprövade koncept. Det går snabbt att sätta ihop en enkel bana som sedan kan laddas upp till den gemensamma databasen och på så sätt låta hela världen ta del av din skapelse.

Det är väldigt lätt att bli fast i editorn och kreativiteten får sig verkligen en boost när du placerar ut kluriga kurvor eller smarta passager. Den här delen är i mitt tycke den stora behållningen med årets utgåva av Trackmania. Tyvärr krävs det en säsongsprenumeration för att få tillgång till den kompletta editorn. Mer om det nedan.

Kontroll-konflikt stör upplevelsen

Trackmania är tänkt att köras med en enkel handkontroll, eller till och med ett tangentbord. Kringutrustning som ratt och pedaler är verkligen överflödiga i den här formen av lättillgänglig racing. Här stöter jag dock på patrull. Som inbiten simulatorfantast har jag mängder av olika enheter kopplade till min dator, så även en Xbox-kontroll. Mina övriga enheter tycks dock störa spelet till den milda grad att det faktiskt blir ospelbart. Innan jag kopplar ut all övrig utrustning är det i praktiken omöjligt att styra min blågula bil. Detta problem kunde utvecklarna hittat en betydligt smidigare lösning på.

Dyrt i längden

I en tid då fler och fler utvecklare går mot billiga spel med in-game-köp försöker Nadeo hitta en gyllne medelväg. Spelet är i sig gratis och då får du tillgång till kampanjer som förnyas fyra gånger per år samt 25 banor där spelare kan vinna medaljer och slå rekord. Dessutom erbjuds tillgång till servrar där banskapare kan ladda upp sina kreationer för utvärdering.

Vill du däremot ha möjlighet att tävla på någon av de banor som skapats av andra användare krävs en årlig prenumeration som kostar från 100 kr. Full access med möjlighet att skapa och gå med i klubbar kostar 300 kr per år. Då får du även möjlighet att delta i någon av de ligor som anordnas i spelet. Det kan tyckas billigt om du bara tänker spela under något år, men vill du ha full tillgång till hela spelet blir det med åren ganska dyrt.

Sisten fram är ett ruttet ägg!

Varför skall jag spela denna utgåva?

Trackmania är ett skolexempel på ett spel som är lätt att lära sig, men otroligt svårt att bemästra. Tävlingsinstinkten koppas på i samma ögonblick du ställer dig på startlinjen och jakten på det perfekta varvet blir snabbt ett beroende. Events som Track of the day eller återskapandet av banor från Mario Kart är ett litet, men ändå välkommet tillskott.

Tyvärr får vi se få nyheter i årets utgåva och helt ärligt kan jag faktiskt inte se en enda anledning till att betala en årsprenumeration för ett spel som är exakt samma som tidigare utgåvor. Utgåvor som dessutom fortfarande är aktiva. Och faktum är att Trackmanias vara eller inte vara hänger på dess fans. Om spelarna inte är beredda att betala om och om igen för spelet så får vi inte se några nya banor. Då är slutet kommet för serien.

Trackmania är i grunden exakt samma spel som Trackmania Nation från 2006, även om vi bjuds på ett fåtal nyheter. Den stora behållningen är spelets track editor och hela Trackmanias existens ligger i händerna på dess fans. Det återstår att se om hängivna racingfantaster är beredda att betala en årlig prenumeration för att få tillgång till allt innehåll.
  • Alla hemmasnickrade banor
  • Utmaningarna
  • Inga större nyheter