Trove Recension (PS4)

Trove ett onlinerollspel med lite sandlådefasoner för sig. Det ser ut som att vara en släkting till Minecraft, men de har nästan inget gemensamt. Det är gratis att spela och ganska kul när du väl begriper dig på det. Men akta dig för de omfattande butiken.

Trove kom redan 2013 till PC och Mac följt av konsoler 2017. Anledningen till varför vi tittar på spelet flera år senare är för att utvecklaren Trion Worlds erbjöd sig att boosta vårat konto. Tanken var att kika på det nya innehållet från Delves-uppdateringen och ge en dagsaktuell värdering av spektaklet. Nu slutade det med att vi inte blev boostade och fick spendera vår tid som en tvättäkta nybörjare: från level 1.

Onlinerollspel + sandlåda + klossar = Trove

Slänger du ett öga på Trove är det lätt att missta spelet för en klon av Minecraft. Faktum är dock att Trove är mer av ett hubb-baserat onlinerollspel än vad det är ett sandlådespel. Däremot lånar det lite arvsanlag från Majongs populära varumärke i det anseende att du samlar resurser och bygger prylar. Men 90% av spelet är questande ute i något av de många världarna.

Trove är till stor del voxelbaserat, vilket ger det sin fyrkantiga look. Många av klossarna i miljöerna går att bryta loss och använda till att konstruera något nytt. I början är det mest till för att designa din egna tomt, som går att ta med och installera i de många olika världarna. Skulle du vilja kan du doppa tårna i den kreativa ocean som är spelarskapade föremål och världar. Spelare skickar då in sina skapelser för granskning hos Trion Worlds som sedan distribuerar dem.

Du kan läsa mer om Trove från utvecklarna själva på spelets officiella hemsida.

Skulle du avstå från de kreativa möjligheterna återstår ändå ett robust rollspel med massor av äventyr, loot, dungeons, och allt du kan förvänta dig av hack n’ slash-hybrider. Du stiger i level, investerar i utrustning och tar dig an allt svårare uppdrag, på egen hand eller i grupp. Belöningar inkluderar bland annat vingar, riddjur och rälsfordon. Med tanke på att Trove är gratis att ladda ner finns det gott om saker i butiken att tömma bankkontot på. Dessutom finns det ett incitament att köpa spelets virtuella valuta för diverse bekvämligheter. Men med lite tålamod klarar du dig utan.

Underhållning i ett hav av klossar

De mest tilltalande aspekterna av Trove är dess storlek och det faktum att du kan spela utan att behöva betala för det eller hosta upp en månadsprenumeration. Du bara laddar ner det och kör! Därefter kan du ta dig ann spelets många aktiviteter i godan ro. Gå vidare i storyn en kväll, köra slumpade grottor en annan, eller släppa loss din kreativitet och designa din bärbara tomt. Trove ger intrycket av att alltid ha något att göra.

Mekaniskt fungerar Trove helt okej. Plattformsmoment, strid, förflyttning och byggandet håller alla en god kvalitet. De enskilda momenten har såklart inte en suck mot genrespecifika spel, men för att vara en smältdeg av flera spelmekaniska funktioner och system är Trove förvånansvärt robust. Tar du dig tid att läsa dialoger upptäcker du dessutom att spelet har en komisk ådra.

Ska vi reducera spelet till sin kärna hittar vi ett lootbaserat actionrollspel som påminner om Diablo. Du samlar loot av olika slag och uppgraderar dig själv för att ta dig an svårare innehåll. Världarna är uppdelade i olika nivåer med varierande kvalitet på looten. Från hub-världen har tillgång till spelets hela utbud; NPC:s, säljare, uppdragsgivare och event, samt äventyrsvärldar. Det är även från hubben som du tar dig till solo eller matchade instanser av grottor – till exempel de från Delves-uppdateringen.

Trove dinosarier.
Trove, Trion Worlds.

Sammantaget är Trove det du vill att det ska vara. Vill du bygga fantastiska och galna saker kan du du göra det både på liten och stor skala. Är du istället intresserad av de klassiska actionbaserade uppdragen kan du hänge dig till storyn och senare dess svåra grottor för loot och ära! Känner du för att vara tillbakadragen och bara utforska de fantasifulla världarna finns det mycket för dig att se. Trove har en unik DNA i den anmärkningen att det gifter samman kreativiteten förknippat med sandlådespel och äventyrslustan av rollspel för att leverera en någorlunda unik upplevelse.

Jag avrundar med att förklara det lite blygsamma betyget sju. Med allt det positiva Trove dukar upp på smörgåsbordet får du ett rejält stresspåslag om du försöker få en överblick på innehållet. Efter den linjära och pedagogiska inledningen blir du kastad ut i hubben som ett borttappat barn på t-centralen. Det kan vara ett helvete att navigera och begripa allt du har framför näsan. Vad som gör vad och för vilket ändamål är avskräckande och kan bli anledningen till varför du inte orkar logga in igen.

Trove är ett bra onlinerollspel för yngre personer med kreativ ådra och svagt hjärta för klossar. Det är ett relativt robust spel med mycket innehåll att ta sig an. Spelar du det mycket kan det finnas hög risk för repetition men å andra sidan är det gratis. Föräldrar som introducerar Trove för sina teens kan vara beredda på att detta blir inkörningsporten för seriösa onlinerollspel senare. Bind inte kreditkortet till spelet heller, det finns mycket i butiken att köpa.
  • Lätt att börja spela
  • Mycket att göra
  • Du får bygga och modifiera din bakgård