Two Point Hospital Recension

Two Point Hospital är som en läkare som diagnostiserar med ordvitsar. Men den här skojaren kan sin sak - med avancerad mekanik och jämn inlärningskurva har du roligt under nästan hela din sjukhusvistelse.

Two Point Hospital är en sjukhussimulator tungt inspirerad av kultklassikern Theme Hospital från 1997. Inspirationen kommer naturligt då utvecklaren Two Point Studios består av nyckelpersoner från den gamla studion Bullfrog. Two Point Hospital går ut på att bygga en attraktivt och framgångsrik vårdorganisation, bota humoristiska sjukdomar med tvivelaktiga metoder och tjäna pengar för att bygga större och bättre (det är privatägt såklart). Även om målet med spelet är simpelt, är vägen till framgång utmanande.

Direktörsrollen

När du först startar upp Two Point Hospital och möts av dess oseriösa ton och corporate-satir är det lätt att ta spelet för givet. De brev du får från hälsoministern är härligt nedvärderande, personalen du anställer är hopplösa och patienterna som trillar in har diverse humoristiska åkommor. Men att driva ett sjukhus är allt annat än lek.

Längre fram i spelet bygger du stora sjukhusområden.

Allt i ditt sjukhus har egenskaper och funktioner och är som kugghjul i ett stort maskineri. Möbler, tavlor, telefoner, de många personligheterna dina anställda har, avståndet mellan rummen, närheten av blommor, om papperskorgarna är fulla eller om läsken i automaten är slut – allt – påverkar ditt sjukhus dragningskraft och effektivitet. Eftersom alla dessa funktioner går i flera led skapas en dynamik inom sjukhuset som gör att spelupplevelsen har flera nivåer.

På makronivå har vi sjukhuset i helhet, antalet anställda, hur många mottagningar du har och din generella omsättning. Därefter har du dina anställdas färdigheter och utbildningar, tillståndet på sjukhusutrustningen och vilka teknologier du har. På mikronivå har du alla detaljer som påverkar dina anställdas trivsel och patienternas komfort. Inredning som bänkar, blommor och tavlor ökar ditt sjukhus attraktion medan godisautomater och arkadkabinett ökar trivsel. De anställda kräver dessutom vidareutbildningar, mysiga fikarum och löneökningar för att göra ett bra jobb.

Ett lite annorlunda sjukhus

Two Point Hospital särskiljer sig från sin musa på hur det fortskrider. I Two Point ansvarar du inte bara för enskilda sjukhus, utan en hel organisation. Spelet är upplagt som så att du börjar med ett enkelt sjukhus, ett slags tutorial om du vill. När du installerat de nödvändiga funktionerna och uppfyllt hälsoministeriets krav, det vill säga uppgifterna för sjukhuset, belönas du med en stjärna. Därefter kan du expandera med ett nytt sjukhus i ett annat distrikt med nya utmaningar. Under spelets gång kan du alltid återvända till något av dina andra sjukhus och anta svårare utmaningar och göra dem till trestjärniga vårdcentrum.

Beroende på din prestation och sjukhusets framgång erhåller du en valuta kallad kudosh. Med kudosh kan du låsa upp föremål och inredning som på olika sätt förbättrar och piffar upp ditt sjukhus. De här föremålen är upplåsta för hela din organisation och kan användas i alla dina sjukhus. Även forskning som blir tillgänglig senare i spelet delas mellan alla dina sjukhus.

Upplägget i Two Point Hospital gör att du känner en större framgång allteftersom spelet fortskrider. Istället för att bara möta alla utmaningar kostnads- och tidseffektivt för att sedan släppa allt och gå vidare, faller det istället naturligt att investera långsiktigt i dina sjukhus. Möjligheten att när som helst återvända till ett etablerat sjukhus för att tjäna kudosh eller utföra forskning nödvändig för ditt nystartade lasarett, är en dynamisk belöning för spelaren att nyttja. Pengar är exklusiva till respektive sjukhus och delas inte inom organisationen – en restriktion som gynnar spelets balans.

En blomma i varje rum

Vad Two Point Hospital gör så otroligt bra är att svårighetsgraden ökar naturligt och logiskt, i ett tempo som är hanterbart. Spelet är uppdelat i flera ”banor” eller så kallade distrikt, i vilket du ska bygga ett sjukhus med specifika uppgifter eller förhållanden. Ett distrikt är inriktad på att utbilda personal, medan en annan vill att du ska driva ett sjukhus i extrema klimat. Varje utmaning sker naturligt i sjukhusets byggnation så att du efteråt ska förstå mekanikens funktion i den större helheten.

Till exempel utmanades jag i ett distrikt att bygga lektionssalar och utbilda min personal för att kunna bota patienter med en specifik sjukdom. I nästföljande distrikt skulle jag bygga ett sjukhusuniversitet. Alla anställda läkare och sjuksköterskor i distriktet var nyexaminerade och hade inga utbildningar, vilket betydde att jag från början var tvungen att utbilda personalen för att ta hand om de allra vanligaste sjukdomarna.

När ditt sjukhus är trångt blir det extra viktigt att ha ett smidigt patientflöde, såtillvida du inte vill ha blockerade korridorer.

Jag har sällan mötts av en så genomtänkt pedagogik i ett simulationsspel. Two Point Hospital har minimalt med informationsrutor och går efter mantrat learning by doing. Korta notiser under spelets gång ger dig tips och om det är något som inte fungerar blir du informerad. Lösningarna är oftast logiska och nära till hands. Inlärningskurvans mjuka ökning tillsammans med spelets dynamiska mekaniker gör att det är roligt att styra ett vinstdrivande sjukhus.

I hand med att du lär dig sambanden mellan sjukhusets funktioner hittar du sätt att enkelt tillmötesgå behoven och maximera inkomsterna. Till exempel lärde jag mig snabbt att en blomma i varje rum ökar mina anställdas lycka och såg till att mina patienter sällan blev miserabla, trots att de ibland skulle gå döden till mötes efter en misslyckad huvudtransplantation. Jag lärde mig också att spetsa öronen och lyssna efter utrop i sjukhusets högtalarsystem, i vilket en uttråkad receptionist uppmärksammar nödvändigt underhåll. ”Soptunnorna tömmer inte sig själva” är en tydlig ledtråd att vaktmästaren behöver ta ut soporna.

Skrattsjuka

Det är alltid nära till skratt när du spelar Two Point Hospital. Allt från föremålsbeskrivningar till anställdas personlighetsdrag är skrivet på ett sätt som ska kittla skrattmusklerna. Spelet fullständigt genomsyras av humor, ordvitsar, satir, popkulturella referenser och underhållande mimik. Många gånger väcks din nyfikenhet för vad som möjligen ska hända härnäst. Rätt vad det är klampar en patient in i receptionen utklädd till Freddie Mercury, börjar sjunga spontant och gestikulera som en rockstjärna. När läkarna sedan diagnostiserar hen med Mock Star är det svårt att inte kikna av skratt.

Min favoritsjukdom tror jag är 8-biten. Ja, bara på namnet förstår du vad det innebär. För att bota en patient biten av lågupplösta spindlar behöver den högupplösas.
– Mark Smart, Art Director på Two Point Studios.

Spelets humor kan ibland ta svängar in på den mörka sidan och avslöja sin sadistiska och underliggande corporate-mentalitet. Om det är någon slags kritik till dagens vård i västvärlden vet jag inte, men det går hand i handske med spelets presentation. Two Point Hospital är lika mycket komedi som det är ett avancerat simulationsspel. Kombinationen kan vara anledningen till spelets stora dragningskraft och kanske är det så att skildringen behöver en extra dos komik då det är en plats som kantas av död och lidande.

Jag gillar Emperor’s Complex när patienterna kommer in med bara skor på sig och börjar göra pinsamma rörelser i väntrummen. De kan stå och stretcha framför andra patienter och vara allmänt pinsamma.
– Chris Knott, Lead Animator på Two Point Studios.

Vårdbristen

Om jag ska peka på något som är dåligt med Two Point Hospital så är det främst innehållet i spelets periferi. Redan efter några timmar med Two Point Hospital tröttnade jag på den monotona musiken. Utan att ha räknat låtarna kan jag med relativ säkerhet påstå att det bara finns tre eller fyra ljudspår. Möjligen finns det fler än så, men musikens enformiga toner intygar inte om annat. Måhända att det var ett designbeslut att göra musiken meditativ för att passa de relativt långa spelsessionerna, men musiken är rent ut sagt tråkig.

En annan kritik jag har är hur du måste bygga och inreda varje enskilt rum för sig, om och om igen. Efter att ha byggt ett par stora sjukhus orkar du inte längre engagera dig vid upprättandet av nya mottagningar. Varje nytt rum blir ett tidshinder i vägen för dig. Varför det inte är möjligt att använda sig av mallar förstår jag inte, när resten av spelet har smarta funktioner som underlättar för dig.

Two Point Hospital har inget stöd för moddar, vilket är förståeligt ur ett utvecklarperspektiv – att bjuda in sina fans som medutvecklare kommer med vissa risker. Men det begränsar spelets livslängd då inga expansioner eller tilläggspaket är planerade för Two Point Hospital i dagsläget.

Botar tråksjuka

Utvecklarna försöker att inte marknadsföra Two Point Hospital som en spirituell uppföljare, utan vill gärna att konsumenter ser spelet som något nytt. Tyvärr är det ganska svårt att inte tänka på Theme Hospital när man sitter med Two Point – och det är bara till spelets fördel. Two Point Hospital är stöpt i samma form, men är ett mer välarbetat spel som har öppnare progression. Det finns nostalgi invävt i spelet, men det klarar utmärkt av att stå på egna ben. Utan kryckor.

I sin helhet är Two Point Hospital ett suveränt simulatorspel. Kombinationen av underhållning och utmaning gör det spelet till en ovanlig skapelse bland allvarliga strategi- och managementspel. På sätt och vis är Two Point Hospital en återgång till det förflutna där ett sinne för humor var lika viktigt som bra speldesign. Two Point Hospital är ett ypperligt val av tidsfördriv nu när höstmörkret smyger allt närmare. Ett gott skratt kurerar höstångesten – doktorns ordination!

Two Point Hospital är en charmerande och underhållande sjukhussimulator som både har avancerade mekaniker och hjälpsamma funktioner. Det är lätt att lära sig sköta ett sjukhus men utmanande att bemästra. En stark rekommendation till alla som gillar simulationsspel.
  • Humorn
  • Avancerade mekaniker
  • Charmig estetik