Jag är uppvuxen på peka-och-klicka-spel. Redan tidigt satt jag och några vänner och spelade Leisure Suit Larry på i smyg på kompisens pappas Amiga. Kärleken växte sedan med spel som Monkey Island och Grim Fandago. I och med genrens långsamma död gled mitt intresse mer och mer in på strategispel som Sim City, Airport Inc och Rollercoaster Tycoon. Gemensamt för alla dessa spel var att de skulle spelas på dator, med mus och tangentbord.
Det spel som utan konkurrens slukade mest av min tid var dock Theme Hospital, sjukhussimulatorn där du skulle bygga ditt eget lasarett och bota mer eller mindre allvarliga åkommor, alla baserade på vad vi idag skulle kalla pappahumor. Patienter kom in med ’3rd Degree Sideburns’ eller ’Uncommon Cold’ och det blev ditt jobb att hitta botemedel. Jag var fast från första stund och trots att jag sällan fattade humorn skrattade jag högt år patienter som behövde hjälp med uppblåsta skallar eller var helt osynliga.
Rutinerade utvecklare
2018 släppte Sega en spirituell uppföljare till Theme Hospital. Two Point Hospital är utvecklat av Two Point Studios (missa inte referensen till Twin Peaks.) Studion består av rutinerade spelutvecklare, varav flera nyckelpersoner tidigare jobbat åt jättestudion Lionhead. En del av dem var faktiskt med och utvecklade Theme Hostpital på 1990-talet.
För oss som spelat föregångaren känns mycket igen i Two Point Hospital. Du skall anställa läkare, sjuksköterskor och annan personal, bygga upp ditt sjukhus efter en given budget och forska fram botemedel på en rad galna sjukdomar. Ju bättre du lyckas, desto mer pengar tjänar du och då kan du fortsätta bygga upp din verksamhet. Daniel hyllade i sin recension spelets humor och dess charmiga spelmekanik. Två stabila hörnstenar som är hela tjusningen med Two Point Hospital.
I de nya konsolversionerna bjuds vi exakt samma spel som till PC. Vi skall bota samma sjukdomar och anta samma utmaningar. Switch-versionen, som vi recenserat, kanske inte håller samma grafiska standard som PC-versionen, men å andra sidan lär Two Point Hospital inte vinna några priser för bästa grafik.
Oprecisa kontroller
Frågan är då, hur bra har utvecklarna lyckas anpassa Two Point Hospital till konsol? Det är ett spel som i alla avseenden är anpassat för att spelas med mus. För att placera ett rum placerar du muspekaren i ett hörn och drar sedan ut rummet till önskad storlek. Detta funkar alldeles utmärkt på dator, men tyvärr inte alls lika bra med handkontroll. Utvecklarna har utan tvekan gjort sitt yttersta för att göra spelupplevelsen så smärtfri som mögligt. Alla knapptryckningar känns pedagogiska och genomtänkta, men den stora akilleshälen är precisionen.
Jag är minutiös i min inredningsdesign. Allt måste vara estetiskt tilltagande. Alla rum skall ha en grön växt. Bänkarna skall stå i prydliga rader. Vårdsalarna skall vara lika stora. Arkitekturen är för mig minst lika viktig som budgeten. Det skall vara trevligt att besöka mitt sjukhus. Patienterna skall utan problem hitta i de många korridorerna och givetvis skall alla som vill få fördriva tiden med ett klassiskt arkadspel. Jag vill kort och gott bygga ett sjukhus jag själv vill besöka, och det är ingen lätt uppgift med en handkontroll.
Jag har som sagt recenserat Two Point Hospital på Nintendo Switch och jag vet vad konsolen är kapabel till. Därför är det omöjligt att förstå varför inte utvecklarna dragit nytta av Switchens touch-skärm. Tänk vad enkelt det hade varit att sätta ut papperskorgar och receptionsdiskar genom att peka på rätt plats med fingret. Eller dra ut ett perfekt placerat undersökningsrum med en smidig handrörelse. Helt ärligt så hade sådana funktioner höjt spelvärdet enormt. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att det hade varit ett av de bättre spelen till Switch. Om nu bara Two Point Studios hade tänkt till lite extra… Att sedan texten på skärmen är mikroskopiskt liten i det handhållna läget spär på irritationen ännu mer. Det är rätt uppenbart att just Switch inte varit första prioritet när spelet portats till konsol.
Girigheten lyser igenom
Jag kan inte skaka av mig känslan att Two Point Studios är allt för giriga för sitt eget bästa. Det finns idag en handfull expansioner som läger till nya sjukdomar och vårdenhet till spelet. Flera av dessa anser jag borde ha varit inkluderade i originalspelet. Om inte annat som fria tillägg för att förlänga spelets livstid. När du köper konsolversionen av Two Point Hospital inkluderas visserligen expansionerna Bigfoot och Pebberley Island, men det finns ytterligare tillägg att köpa till och det lär komma ännu fler i framtiden.
Att anpassa Two Point Hospital är visserligen ett välkommet tillägg för alla gamers som saknar en dator, men helt ärligt så gör sig spelet inte speciellt bra på konsol. Missförstå mig rätt nu. Spelet är en guldkorn till PC och det är riktigt bra. Humorn är sylvass och balansen mellan att behandla patienter och att sköta budgeten är väl avvägd. Men i mitt tycke så hade Two Point Hospital gärna fått stanna på PC. Det är där det hör hemma.