WarioWare: Get It Together! Recension

Ett partyspel med samarbete i sitt DNA känns lite udda, särskilt när det är en del i WarioWare-serien. Men det funkar faktiskt bra. Det funkar till och med riktigt bra.

WarioWare: Get It Together är det tionde spelet i serien. Detta mikrospelsmaraton får man nog säga har gett Marios nemesis Wario en stor del av sin moderna identitet. Och det råder inga större tvivel om vad spelen i fråga handlar om numera. Denna del kommer dock med en intressant gimmick: co-op.

Bättre tillsammans

WarioWare-spelen går i regel att spela helt okej själv, men är utan tvekan som bäst på flera spelare. Därför är det lite extra roligt att Get It Together är skapat inte bara för multiplayer, utanför samarbetsspelande. En ansenlig del av spelet går i princip ut på att tillsammans med en annan spelare försöka komma så långt som möjligt i mikrospelen, och då främst i storyläget.

WarioWare: Get It Together: Ett av mikrospelen.

Wario och hans härliga kollegor har skapat ett nytt spel. Precis när de ska till att släppa det invaderas det av buggar, vilket får dem alla att bege sig in i spelet för att rätta till det hela. Så pass avancerad är berättelsen i WarioWare: Get It Together. Den utspelar sig över ett tiotal världar, alla med olika tema på sina mikrospel. Min egen favorit är karaktären 9-Volts Nintendo-tema, som får mig att vilja gräva fram NES Remix-spelen.

Går att spela fler – efter ett tag

Vill du återuppleva de hektiska spelsessionerna från tidigare delar på upp emot fyra spelare får du ge dig till tåls. Variety Pack-läget låses upp bara när Story-läget är i princip klart. Det är heller inte som att alla spelen här i har stöd för fyra spelare (men 7 av 10 är helt okej). Det är alltså extremt medveten design det är frågan om.

Vad gäller kvaliteten på mikrospelen är det självfallet en blandad kompott – som sig bör. Att tillsammans med en god vän sitta och försöka utröna vad spelet vill ha av en är lika mängder roligt och frustrerande. Men ni är ju åtminstone tillsammans och med varandra nu. Såväl sura som glada miner är delade miner, och WarioWare: Get It Together är bättre just på grund av det.

Nintendo-brandade ’cheevos

Nintendo har ju som bekant inget systemtäckande … system för achievements. Det hindrar dock inte somliga utvecklare från att bli lite kreativa. Intelligent Systems är en sådan utvecklare, och i WarioWare: Get It Together finns flera ’cheevos av den här typen. Förutom de uppenbara så som att klara storyläget, spela alla mikrospel och ta höga poäng, finns ett levelsystem för alla 20 (!) karaktärer. Du köper föremål, ger dem till karaktären, som då går upp i nivå och får lite nya kläder eller annat smått och gott. Valutan ackumulerar du genom att spela mikrospelen och genom att ta fler achievements (så kallade Missions).

Om co-op är det bästa med WarioWare: Get It Together, så är antalet karaktärer det näst bästa. De har alla sina egenheter och kontrolleras nästan helt olika. Wario har ett jet-pack och en attack som bara fungerar för fiender framför dig (inte ovan, under eller bakom), 9-Volt åker runt på sin skateboard och kan bara attackera uppåt, och Mona åker på en luftcykel som bara stannar när hon attackerar. Du behöver alltså inte bara vara beredd på ett mikrospel med oförutsägbara villkor, utan på att dina förutsättningar i hur du ens kan klara spelet ifråga ständigt ändrar sig. Vissa spel är helt löjligt enkla med en viss karaktär, men kan vara stört omöjliga med en annan. Samarbetet spelarna emellan blir allt viktigare.

Årets samarbetsspel

WarioWare: Get It Together är så mycket bättre än tidigare delar i serien leder en att tro. Det medvetna fokuset på samarbete och snabb ombytlighet är genialiskt och passar så himla bra in i spelseriens universum. Det är dessutom precis lika lätt att bara plocka upp och spela som sina föregångare. Det är perfekt för ett par eller om ni är två polare som inte vet vad ni ska spela ikväll.

Avslutningsvis ska jag höja på hatten för spelets soundtrack, signerat bland andra Yoshito Sekigawa. Lekfullhet är nyckelordet, och även om där inte finns så mycket av det kvar när strömmen väl är av, är det inte svårt att komma tillbaka när kontrollerna ligger i nävarna igen.

WarioWare: Get It Together släpptes den 10 september exklusivt på Nintendo Switch. Prislappen är cirka 469 kronor för ett fysiskt exemplar, medan det på eShopen kostar 519 kronor i skrivande stund. Denna recension är möjlig tack vare en recensionskod.

WarioWare: Get It Together! är kort och gott ett förbaskat roligt spel. Det är hektiskt och kräver god samarbetsförmåga. Upplägget, humorn och musiken går hand i hand och skapar ett av årets utan tvekan bästa partyspel.
  • Massor av karaktärer
  • En hel del mikrospel
  • Fenomenalt samarbetsfokus