”Låt mig läka dina ärr.”
”Jag ÄR mina ärr!” skriker Illidan och utplånar guden framför sig.
Han har inte tid att ”helas” när han har ett uppdrag att slutföra. Allt han offrat har skett väldigt medvetet. Till slut står han framför titanerna och säger sitt. Sargeras försöker febrilt utplåna Azeroth, men misslyckas. Han lämnar dock planeten i ett sargat skick, med ett enormt svärd som drivits in i planeten. Detta får azerite, en mystisk mineral från planetens inre, himlakroppens blod, att läcka. Det visar sig att denna mineral är en stor fördel i den konflikt som uppstått mellan Alliance och Horde.
Efter att Sylvanas drog sig tillbaka från raiden på Broken Isles (och lämnade Alliance i sticket) har spänningen ökat och de två faktionerna är nu i fullt krig mot varandra. Efter ett destruktivt slag mellan de två gör även Jaina Proudmoore entré på ett mer än storslaget sätt. Hennes återkomst till alliansen lyckas rädda Anduin och hans kamrater och kriget fortsätter. Det är där vi tar vid i Battle For Azeroth.
Inget rätt, inget fel
Jag har spelat som Alliance sedan jag började och det är den upplevelsen jag kommer återge här. Det är dock värt att tilläggas att Battle For Azeroth har utökat narrativet och ger nu en mycket mer bred bild av vad som händer. Som Alliance är det inte okänt vad som händer för Horde och vice versa. Denna expansion har fokus på de olika sidorna på ett helt annat sätt och vi får mycket större gråzoner, där det inte är svartvitt och enkelspårigt. Det här är en komplex berättelse i allra högsta grad. Och det är underbart.
Alliance påbörjar sitt äventyr på Kul Tiras, en ögrupp som befinner sig västerut om deras hemland i Easten Kingdoms. Strax sydväst om Kul Tiras, norr om Pandaria, har vi Zandalar. Det är startstället för Horde. Du kommer dock ta dig till de olika ställena och få utforska båda ögrupperna i sin helhet.
Mystisk, kosmisk terror
Det första många av er kommer att tänka på är nog H.P. Lovecraft och hans obehagliga berättelser om gamla gudar från kosmos och de mardrömmar de för med sig. Det är inte alls orimligt.Min resa med Alliance har tagit mig genom en hel del mystisk galenskap i hemsökta hamnar och disiga gravlandskap. Jag har mött djur som blivit besatta av osagda saker och mystiken ger en särskilt obehagskänsla som är underbar.
Till en början får du vara med och bygga upp motståndet, men när du väl börjar resa genom världen hamnar du (om du spelar Alliance) i Drustvar, den sydvästra delen av ögruppen. Det är ett ställe där narrativet är som bäst, med sina mystiska och ockulta undertoner. Du får bekämpa fanatiker, falska gudar och möta obeskrivliga entiteter som försöker ta över.
End-game som erbjuder en hel del
Jag har spelat i lugn och ro, men ändå försökt hålla lite tempo då jag vill hinna skriva en recension i år. Men då hinner jag helt enkelt inte uppleva allt. Jag har precis utforskat Kul Tiras och ska påbörja andra halvan av utforskandet på Zandalar i skrivande stund. Utöver det har du end game-material att ta del av också. Du har Island Expeditions.
Island Expeditions är speciella scenarios för tre spelare som gör debut i Battle For Azeroth. Målet med dessa är enkelt – samla in azerite som du hittar på en outforskad ö. Exakt hur du samlar dessa mineraler är dock upp till var och en. Öarna som en hamnar på är fullt med diverse fiender, en del inhemska, en del som dykt upp på senare tid. Varje fiende du dödar och varje kista du hittar, samt varje specialevent du klarar av kommer ge dig en mängd azerite. Detta lastas på ditt skepp och följer med dig hem när expeditionen är klar. Av alla metoder är det här den mest effektiva när det kommer till att ladda upp ditt Heart of Azeroth.
För de som tycker om att grinda finns det tonvis av saker att göra där också. Du har utmaningar som uppdateras varje vecka, heroic dungeons, en raid, föremål och vapen att levla upp – det kommer räcka och bli över. Med War Campaign kommer du kunna låsa upp fler uppdrag för followers. Du får även en bonus när du avslutar kampanjen. Efter att ha slagit följe med antingen 7th Legion eller The Honorbound kommer du kunna låsa upp de nya spelbara raserna.
Allt blir bara bättre och bättre
Att World of Warcraft är inne på sitt 14:e år med samma motor är ibland svårt att förstå när en ser hur det har utvecklats. Det här är riktigt snyggt och allt har blivit bättre, från expansion till expansion. Battle For Azeroth är vackert, otäckt, spännande och beroendeframkallande. När en tittar på vanilla och det här känns det som två olika spel. För trogna fans har förändringen varit ständigt närvarande från expansion till expansion och Blizzard har verkligen lyckats utveckla spelet på ett briljant sätt. Det är samma sparsmakade design, men med förfinade texturer, snyggare ljussättning och en helhet som strålar mer.