När jag satte mig ner med Yorbie: Episode One hade jag inga direkta förväntningar överhuvudtaget. Spelet är utvecklat av det självständiga Happy Dance Games som har två blygsamma spel på sitt CV (Yorbie inkluderat), och som knappt har fått någon uppmärksamhet i media. Trots att jag verkligen vill ge spelet en ärlig chans att visa var det står blev det direkt en utmaning för mig att inte dra några förhastade slutsatser. Mitt första intryck av spelet är naturligtvis det visuella, i vilket spelvärlden känns väldigt platt och steril, samt med bristande ljus och skugga. Detta i sig resulterade i att jag hade svårt för att positionera min karaktär på rätt djup för att kunna plocka upp föremål som svävar över marken. Att jag heller inte kunde kontrollera kameran gjorde inte saken lättare.
Jag hade rensat min lördagseftermiddag och kväll åt att kunna spela igenom Yorbie: Episode One grundligt så att jag sedan kunde börja på recensionen, vilket inte hade behövts eftersom spelet inte är mycket längre än en timma långt. Yorbie: Episode One kostar i skrivande stund 179 svenska kronor på Playstation Store, vilket enligt mina begränsade mattekunskaper innebär att det landar på 179 kr i timman. Ett väldigt högt pris för ett spel av såpass låg kvalité om du frågar mig. Det finns inte ens någonting att vilja komma tillbaka till, som exempelvis samlarobjekt eller utmaningar. Med tanke på det blåsväder The Order 1886 hamnade i för sin spellängd vill jag inte ens tänka på vad som skulle sägas om Yorbie: Episode One om det hade haft en lika stor publik.
Det är väldigt sällan som jag känner mig besviken över ett spel, men Yorbie: Episode One är uppenbarligen ett av de få fall då jag känt mig både besviken och frustrerad. Det tar emot att erkänna det, men jag kan inte hitta en enda positiv sak att säga om spelet och under spelandets gång frågade jag mig själv ett flertal gånger om spelutvecklarna själva ens har spelat igenom sitt alter i sin helhet. De två första bossfighterna är helt identiska och otroligt simplistiska, det finns ingenting som förklarar för spelaren vad de olika föremålen har för effekt eller används till. Det finns två eller tre låtar som spelas konstant genom spelets lopp och striderna saknar variation eller djup överhuvudtaget.
På utvecklarens hemsida hittar jag stavfel och till och med felaktig information då spelet påstås vara till både Playstation 4 och Xbox One, när det samtidigt utges för att vara exklusivt för Playstation 4. Den som söker efter Yorbie: Episode One på Playstation Store kommer inte hitta något, eftersom titeln på spelet är felstavat och heter där istället Yoribe. Slarvfel i all ära, men detta ligger på en helt annan nivå.
Det kan också tilläggas att trots att spelet heter Yorbie: Episode One är det inte något episodbaserat spel. Jag har ingen aning om vad Episode One gör i speltiteln, och jag får en känsla av att utvecklarna inte är helt säkra själva.
Jag har svårt att föreställa mig vem utvecklaren har haft i åtanke när de utvecklat spelet. Det enda jag kan tänka mig är en väldigt ung målgrupp, men tack vare ett ovårdat språk av den milda graden som känns inspirerat av Duke Nukem hamnar spelet på en åldersrekommendation på 12+ – en åldersgrupp som känns för hög för Yorbie: Episode One.