Yakuza Kiwami Recension

Upplev en romantiserad och actionpackad berättelse om lojalitet, svek, brinnande knytnävar och tunga japanska R. Yakuza Kiwami är en upphottad version av kriminaldramat som gav upphov till en anrik serie tatuerade hårdingar. Det bär med sig charmen av kostymklädda mafiosos samtidigt som det drar med sig en del fyrkantig spelmekanik.

Kazuma Kiryu, en ökänd yakuza, står öga mot öga inför en uppkäftig lodis. Några minuter innan hade den smutsiga mannen gått in i Kiryu och samtidigt stulit en graverad märkesring han köpt till ett kärleksintresse. Nu står lodisen i stridsställning – tranans stil – redo att fightas mot den stiligt klädda yakuzan. Spoiler alert, lodisen får tokstryk, trots sina kung fu moves. Efteråt bugar tjuven vördnadsfullt och ber om ursäkt då han tyvärr redan hunnit panta ringen. Kiryu skonar tjuven, de delar av någon slags heder. Han går till pantbanken för att återta sin ring men expediten vägrar ge tillbaka ringen trots att den är stulen. Istället begär säljaren en stor summa pengar för den. Stressad av situationen ber Kiryu en kompis om att få låna pengar, femton lakan för att vara exakt. När Kiryu återvänder till pantbanken har priset höjts och Kiryu måste låna ytterligare några tusen. Då Kiryu för andra gången kliver in i pantbanken har säljaren kommit i kontakt med sin givmilda sida och återlämnar ringen till Kiryu som äntligen kan gå vidare.

Kiryu tycker inte om att göra menlösa sidouppdrag, han slår hellre in pannben.

Det här är ett utdrag av ett tidigt, obligatoriskt sidouppdrag. Beskrivningen gör den inte rättvisa men uppdraget var ett av de mest dryga och irriterande utfyllningarna jag spelat i år. Vad som hade kunnat skurits bort under produktionen vävs på ett krystat sätt in i berättelsen för att dryga ut spelet med en halvtimme. Ett tydligt tecken på att Yakuza Kiwami är en remake av ett gammalt spel.

Efter att ringen är tillbaka i Kiryus händer beger han sig till ett födelsedagsfirande. I en liten och mysig krog med klassiska eskortflickor delar Kiryu en trevlig kväll med sin bästa vän och två kvinnor. Här visar Yakuza Kiwami sin säregna styrka: filmsekvenserna. Kameravinklar, subtila ansiktsuttryck och tempo tillsammans med suverän voice acting och manus är en ren fröjd. Även om senare spel i Yakuza-serien har utvecklat berättandet är det tydligt att ursprunget lagt en stark grund.

Draken återvänder

2005 släpptes Yakuza till Playstation 2, Segas svar på 2Ks kriminalspel Mafia. Precis som sin motpart emulerade Yakuza dramaturgin av klassiska maffiafilmer, fast i det här fallet japanska yakuza-filmer. Med en lång och dramatisk berättelse skapade spelet en romantiserad fantasi om organiserad brottslighet. Spelet blev en omedelbar klassiker och gav upphov till flertalet uppföljare. Yakuza Kiwami är remake av det första Yakuza.

Yakuza Kiwami handlar om den före detta yakuza-gangstern Kazuma Kiryu, även känd som Draken av Dojima. Efter att ha tagit skulden för ett mord som han inte begått, återvänder han efter tio år i finkan till sina hemtrakter. Men ett decennium bakom galler har förändrat både honom och yakuzan. Han får snabbt veta att 10 biljoner yen saknas från klanens konton, att hans bästa vän blivit ett hänsynslöst monster och att hans barndomsvän är försvunnen. Samtidigt som han försöker få svar trasslar han in sig i en sammansvärjning och måste använda sina knytnävar för att ta sig ut levande.

Yakuza Kiwami en slags hybrid mellan beat ’em up- och open world-spel, där du kan röra dig relativt fritt och spöa upp folk i din väg. Efter spelets inledning blir en rad sidosysslor tillgängliga, så som bowling, hasardspel samt möjligheten att uppvakta eskortflickor. Kiwami är trots det öppna upplägget ett ganska linjärt spel där det aldrig är några tvivel på vart man ska gå härnäst.

Yakuza Kiwami utspelar sig i Kamurocho, en fiktiv motsvarighet till Tokyos red light district Kabukicho. Lika sunkigt som det är vulgärt.

Snabba ¥

Nykomlingar till Yakuza-serien kommer direkt att notera spelets säregna dramaturgi och teatraliska skådespel. Mycket likt våra moderna såpoperor (Våra Bästa År, Dallas) har Yakuza Kiwami ett ostigt, nästan överdrivet sätt att förmedla känslor. Emotionella stunder är otroligt stämningsfulla, med långa, utdragna scener, medan spända situationer är fulla av aggressiva gester och hotfulla uttalanden, komplett med hårda japanska ”R” och uppspärrade ögon. Även om berättarstilen många gånger kan kännas störtlöjlig går det inte att värja sig mot karaktärernas charm och spelets välregisserade filmsekvenser. Fans vet precis vad jag pratar om.

Yakuza Kiwami är vad som skulle kunna kallas en HD-remake av originalet och upprätthåller dess berättelse och charm – samtidigt som en del omodern spelmekanik medföljer. Dock så är Kiwami mycket mer än bara så. Grafiken är helt och hållet uppbyggt från grunden, i samma motor som Yakuza 0 från i vintras och det märks, inte minst i spelets filmsekvenser. Stridssystemet är också hämtat från Yakuza 0 vilket i grunden är ett schysst system även om det dras med lite bångstyrig kontroll. Fans som spelat 0 innan kan uppleva en känsla av repetition när de plockar upp Kiwami då Kiryu måste levlas upp igen på nytt för att låsa upp alla sina moves.

Tyvärr märks det alltför tydligt att Kiwami baseras på ett tolv år gammalt spel. Många animationer är robotaktiga, mycket av designen är föråldrad och hamnar upprepade gånger i vägen för en njutbar upplevelse. Till att börja med fylls spelets story ut med flera dåligt strukturerade sidouppdrag som drar ut på tiden och kör ner tempot i asfalten. Vidare är dialoger utanför filmsekvenser lika stela och monotona som i Star Wars: Knights of the Old Republic, vilket är en tråkig kontrast till de levande filmsekvenserna. Jag har starka misstankar att utvecklingsteamet för Kiwami inte haft resurser eller tid att anpassa spelets mekaniker och funktioner för dagens klimat. Prio ser ut att ha legat på att pimpa grafiken och renovera stridssystemet. Det är synd för när striderna och filmerna är över tappar Kiwami hastighet – och underhållningsvärde. På sätt och vis har jag förståelse för att Kiwami nedprioriterats: Yakuza 0 kom precis innan, Yakuza 6 ungefär samtidigt och Yakuza 7 är i ett tidigt utvecklingsskede. Hur som helst är det förlorad potential.

Feminism 0

Hur kan det här godkänts som ett nödvändigt inslag i en remake istället för bättre animationer eller dialogsystem?

Om jag säger att Yakuza Kiwami saknar en tydligt feministisk kontur, är det någon som är förvånad då? För ett spel utvecklat i Japan och riktat till unga män kommer det inte direkt som en överraskning. Kiwami utspelar sig i ett moraliskt ödeland där organiserad brottslighet styr och eskortfirmor stolt lyser upp de mörka gatorna. Kiryu kan uppvakta kvinnor med spelmekanik som förenklar kvinnor till begär och materialister. Dessutom går det att ge sig in i ett underligt nytt kortspel där halvnakna kvinnor i nätstrumpor och insektsunderkläder brottas – en aktivitet som enligt spelets officiella hemsida är populärt bland barn (wtf?). Att matcher mellan insekter är populärt vet vi, men att dra parallelen till kvinnor i avslöjande klädsel känns väldigt…off.

I detta avseende är den enda upplyftande egenskapen i Kiwami att de kvinnor som är av relevans för storyn porträtteras som trovärdiga individer. De är intressanta och skapar en kontrast i karaktärsdynamiken som annars enbart inkluderar manliga karaktärer.

Dragningskraft

Inget annat spel är riktigt som Yakuza och det är svårt att förklara dess dragningskraft. Ja, det är löjligt. Ja, det är överdrivet. Ja, det har sina brister. Men det har också filmsekvenser likvärdiga en B-action och karaktärer som döljer substans bakom fasader av klyschor. Kombinera det med actionpackade slagsmål och massvis med sidoaktiviteter så har du ett spel som trots allt är värd prislappen på 400. Betyget är placerad på en stark 7:a då mycket av spelet inte åldrats väl, trots att det är en remake.

Personligen dras jag till spelets medfödda japanskhet. Det finns något fascinerande över normerna och kulturen som japanska spel förmedlar, även om jag inte håller med om allt. I Yakuza är det framförallt hierarki det handlar om. Som om skriven i sten är det en fundamentalitet och införstådd i samhället. I Japan sätts kollektivet framför individen, vilket även genomsyrar Yakuzan. Att spela som individen [Kiryu] och uppleva dessa krafter genom en romantiserad kriminalare är riktigt underhållande – även om det är löjligt emellanåt.Fans som spelat originalet på Playstation 2 har en gedigen nostalgitripp framför sig, medan nykomlingar har den perfekta inkörningsporten till ett av Japans mest populära actionserier. Jag kan starkt rekommendera Yakuza Kiwami till dig som är ute efter något som liknar GTA, men som inte är GTA.

Yakuza Kiwami släpps den 29 augusti, exklusivt till Playstation 4.

• Stundvis snyggt
  • Medryckande