Ereban: Shadow Legacy Recension

Det finns inte mycket inom spelvärlden som går upp emot maktfantasin att smyga omkring och oskadliggöra fiender en efter en. Åtminstone inte för Daniel. Och Ereban: Shadow Legacy levererar på den fantasin med lätthet.

Ereban: Shadow Legacy är ett smygarspel utvecklat av spanska Baby Robot Games och är deras debuttitel. Jag skulle kalla smygarspel för en subgenre under action, och det finns gott om dem: Assassin’s Creed, Metal Gear Solid och Hitman är hushållsnamn. Även indiescenen är full av dem: Mark of the Ninja, Shadwen och – relevant för denna recension – Aragami.

Bekantskap i ny skrud

Det är underligt, för trots en rejäl titt genom listan personer som gjort Ereban: Shadow Legacy möjligt, hittar jag inte ett enda namn det delar med samma lista för Aragami. Likheterna är så slående att det är rätt svårt att blunda för. Även berättelserna är påfallande lika: Ayana tar värvning för Helios, ett företag som säger sig ha mänsklighetens alla lösningar på energikrisen. Hennes agenda är dock enbart att få reda på vad som hänt med hennes folk, ereban – vart de tagit vägen och varför.

I Aragami sökte du ditt eget förflutna; i Ereban: Shadow Legacy söker du både ditt folks förflutna och framtiden i stor skala. Ereban har så klart också bytt ut den feodal-japanska estetiken mot hård, karg science fiction. Halvtrasiga datorskärmar, ståldörrar och ventilationsschakt är dussinvaror. Öppna landskap förekommer, men är mest ögongodis att beskåda från hustak höljda i skugga.

Hur moralisk är du?

Som i många andra smygspel kan du i Ereban: Shadow Legacy välja relativt fritt hur du vill ta dig an varje enskild utmaning. Att försöka övermanna fienden är dock ingen vidare idé, även om du med vissa verktyg senare kan prova även detta. I slutänden vill du dock välja att antingen smyga förbi allt utan att döda, eller sätta kniven i ryggen på alla oliktänkande. Båda vägar belönar dig nämligen med var sitt achievement.

Här finns två typer av fiender: robotarna SYM och ett fåtal människor som arbetar för Helios. Att dräpa robotarna påverkar inget annat än eventuella ’cheevos; människorna är en annan femma. De utgör en del av en moralmätare som du uppmuntras att hålla på icke-dödlig.

Själva smygandet utspelar sig i skuggorna, återigen precis som Aragami. Du vill undvika varenda stråle onödigt ljus, eftersom det blixtsnabbt dränerar din uthållighet. Skulle du få en ficklampa rakt i plytet kan du springa och gömma dig eller på andra sätt ta striden, men i fysiskt handgemäng får troligen stryk – iallafall tills de sista förmågorna är upplåsta.

Arsenalen

Ereban: Shadow Legacy har en hyfsad mängd förmågor och vapen att fördjupa sig i. Alla utom ekolodet, som används för att tillfälligt se fiender och annat, har dock ett begränsat antal. Du kan skapa nya i en enkel meny som jag genom halva spelet missade fanns på LB-knappen. Där kan du, om du samlat på dig skuggessens och/eller metallskrot fixa fler minor, distraktioner eller slukhål. Överlag är det inte riktigt lika roliga gadgets som andra spel i genren; det är nästan skönare att bara avsluta alla med en kniv i höften – trots ett par troféer som uppmuntrar till experiment.

Ereban: Shadow Legacy: smygaction.

Men på tal om det där ekolodet så har jag väldigt svårt för att använda det korrekt. Allt du ser av intresse med det dyker upp som en trådram (wireframe) i en viss färg. De är dock kvar på skärmen på tok för lite, samtidigt som en del av dem fortfarande är riktigt svåra att skönja ur miljöerna. Det är med andra ord inte alls lika användbart som Detective Mode i Batman: Arkham Asylum eller liknande förmågor i andra spel. Här blir många olyckliga sammankomster med fienden som kan skyllas på att man inte såg dem.

I övrigt känner jag mig också benägen att nämna att Ereban: Shadow Legacy är lite halvtaskigt optimerat på PC. Med en hyfsad burk som undertecknads skippas ändå en del bilder i skärmuppdateringen. Laddningen är åtminstone snabb från en SSD, men den leder ofta till problem med fiendens AI. Om en kropp jag orsakat blir upptäckt kan jag starta om från senaste checkpoint, men det är inte sällan AI:n hittar en kropp på samma ställe där det nu är tomt.

När allt smyger omkring är ändå Ereban: Shadow Legacy ett riktigt kompetent spel i en fruktansvärt rolig genre. Det är inte riktigt lika belönande, vackert eller stabilt som många andra smygarspel, men som en debuttitel för Baby Robot är det en fenomenal uppvisning i kompetens och ambition.

Ereban: Shadow Legacy har ett par byggstenar som ger helheten ett extremt potent intryck, men samtidigt är ett par av dem så pass mycket mindre snygga att det är svårt att kalla spelet mer än skapligt. Var dock så säker; det här är en riktigt vass sexa!
  • Oväntat bra berättelse
  • Roligt spelsystem
  • Bra röstskådespel