Air Twister Recension

Space Harrier har en lillasyster, och hon har en kör som heter duga!

Air Twister har egentligen varit ute sedan i somras förra året, dock exklusivt på Apple Arcade. Eftersom plattformen trots många fina releaser är rätt långt ned på priolistan hos redaktionen, tog det alltså fram till nu att få till en recension. Var det väntan värt? I allra högsta grad!

Ingen twist egentligen, eller?

Det är rätt lätt att bara kalla Air Twister för Space Harriers lillasyster och kalla det hela färdigt. Producenten är samma, nämligen SEGA-legendaren Yu Suzuki. Ett antal av fienderna är snarlika, och deras laserskott i det närmaste identiska. Här finns dock mer än så att visa.

Det första som slår mig här är så klart likheterna med just Space Harrier, men även med Star Fox och Panzer Dragoon. Den här typen av rälsskjutare är ovanlig. Varför är egentligen stoff för en helt annan typ av artikel; min poäng är att Air Twister fyller ett hål jag nästan glömt bort att jag hade i mitt gamerhjärta.

Som på räls, alltså

En rälsskjutare av den här typen har alltså din karaktär på en fast Z-position. Du kan röra dig hur du vill i två dimensioner (X- och Y-led), men farten framåt är i princip konstant och du kan inte påverka den. Runt dig dyker våg efter våg av fiender upp, även dessa statiska. Det gör att du rätt smärtfritt kan memorera inte bara mönster, utan även exakt timing och planera dina drag därefter. Sådant kan rätt effektivt döda omspelningsvärde, men Air Twister väger upp för det, bland annat genom upplåsningsbara saker.

Tidsstopp, explosiva eller studsande skott samt en hel garderobsuppsättning komplett med olika frisyrer finns att låsa upp. Det gör du med spelets valuta, stjärnor. Dessa får du genom att förstöra hela fiendeformationer, i likhet med uppgraderingarna i Gradius eller Salamander-spelen. Du spenderar dem på ett skill-trädsliknande spelbräde med flera små ”alternativa” vägar på (fast handen på hjärtat, man låser ju upp allt i turordning så snart man kan ändå).

Air Twister är drygt dussinet banor långt och kommer inte ta lång tid att klara. Precis som samtliga titlar jag jämfört det med hittills är det alltså rätt kort och koncist, vilket gör att just omspelningsvärdet blir desto mer avgörande för ett positivt omdöme. Förutom story-läget finns här en handfull minispel samt ett arkadläge i fem olika svårighetsgrader. I arkadläget är du fast utan uppgraderingar, vilket ärligt talat gör även Easy Mode rätt svårt. Överlag klarar sig Air Twister med andra ord godkänt vad gäller omspelningsvärde. Det passerar dock över i MVG-territorier med en av sina absolut bästa aspekter: soundtracket.

A Supersonic Woman of You

Soundtracken signeras den nederländske singer-songwritern Valensia. För mig var namnet helt nytt fram till nu, men musiken känns så oerhört bekant. Det märks att Queen har varit en stor inspirationskälla – Valensia till och med låter lite som Freddie Mercury. För japp, i Air Twister har nästan alla ljudspåren sång. Och de flesta är bangers!

Förutom Queen finns här en del som för tankarna till Bowie, men inom spelvärlden också Phantasy Star Online och Panzer Dragoon. Lugna valser och musikaliska rapsodier varvas med gregorianska hymner och triumferande orkester (om än samplad sådan). Det borde vara ett sammelsurium, men det är ett välkonstruerat och sammanhängande pussel. Ett soundtrack väl värt att lyssna på utanför spelet!

Rötterna märks dock

Här finns egentligen inte så mycket negativt att komma med till Air Twister. Det är exakt vad det utger sig för att vara, och även om det kunde varit mer är det ett i sig komplett paket. Det märks dock att det här inte är skapat för klassiska spelmaskiner i första hand. Här finns artefakter av pekskärm som främsta användargränssnitt. Det fulaste är den nedrans pausikonen som hela tiden syns i övre vänstra hörnet. Det innebär rätt mycket klick för att navigera korrekt i menyerna med kontroll, och även om du i viss mån går runt det genom att använda musen så känns denne helt främmande att använda som kontrolldon i Air Twister. I en annars så högkvalitativ produkt känns just den här aspekten i design lättjefull och slarvigt gjord.

Jag har heller inget till övers för de extremt artificiella achievements som Steam-versionen dras med. Dagliga belöningar, uppmaningar att logga in mitt i natten och en total speltid på hundra timmar är alla cheevos som fullkomligen stinker konstgjord andning – ja, allt annat än en belöning i varje fall. Måhända gör detta Switch-versionen extra attraktiv, men med tanke på hur bra mycket säljer på den maskinen lär den inte ha några problem med försäljningssiffrorna ändå.

Air Twister släpps till PC (via Steam), Nintendo Switch, Xbox One/Series X|S samt PlayStation 4–5 den 10 november, med den rekommenderade prislappen 240 kronor. En fysisk utgåva till Nintendo Switch och PlayStation 4–5 finns att köpa via Strictly Limited Games från cirka 350 kronor. Denna recension är av PC-utgåvan och är möjlig tack vare en recensionskod.

Air Twister ritar inte om kartan för vad en rälsskjutare kan vara, men dess nästan anspråkslösa enkelhet får soundtracken att lysa desto starkare. Här finns dessutom en del omspelningsvärde – om än inte så högt som achievement-listan vill få oss att tro.
  • Fantastiskt soundtrack!
  • Bekant och briljant i sin enkelhet
  • Vass bossdesign